Gå til innhold

Skadelig å overklokke en hd 7950 av asus?


XO25

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en hd 7950 av asus (altså directcu2 top) og lurte på om det er skadelig for kortet å overklokke? Jeg bruker gputweak av asus, og vrir bare på core og memory speed, og setter vifte speeden opp. Rører ikke voltage. stock speed er 900 og har hatt den oppe i 1100, men litt ustabilt, hvor høyt kan jeg ta den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

xfx 7950 kortet som jeg hadde før, hadde ingen problemer med 1050mhz med stock spenning. Og det kortet jeg hadde var ikke av de beste heller. Kjørte med luft, hadde ikke vann på gpu da. Et 7950 bør klare 1000mhz med stock spenning, men å ta den opptil 1100 med stock er nok litt optimistisk.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

xfx 7950 kortet som jeg hadde før, hadde ingen problemer med 1050mhz med stock spenning. Og det kortet jeg hadde var ikke av de beste heller. Kjørte med luft, hadde ikke vann på gpu da. Et 7950 bør klare 1000mhz med stock spenning, men å ta den opptil 1100 med stock er nok litt optimistisk.

Med 1090, som er maks i følge gputweak kan jeg kjøre rundt 1080 mhz stabilt

Lenke til kommentar

Om du kan kjøre med 1080mhz uten å øke på spenningen, så er det jo bra. Er jo nesten 1.1ghz, gir mye for pengene.

 

Hvis du øker spenningen til 1.3v, så er det mulig å nærme seg 1300mhz på kjernen hvis du har litt flaks med kortet. De fleste klarer rundt 1250mh med 1.3v. Men kan bli varmt hvis du ikke har god kjøling. Er jo vinter nå, bare åpne noen vinduer så skal det gå bra, hehe.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Om du kan kjøre med 1080mhz uten å øke på spenningen, så er det jo bra. Er jo nesten 1.1ghz, gir mye for pengene.

 

Hvis du øker spenningen til 1.3v, så er det mulig å nærme seg 1300mhz på kjernen hvis du har litt flaks med kortet. De fleste klarer rundt 1250mh med 1.3v. Men kan bli varmt hvis du ikke har god kjøling. Er jo vinter nå, bare åpne noen vinduer så skal det gå bra, hehe.

Ser dette ok ut?? Her spilt farcry3 i fem-8 minutter

post-281876-0-00083000-1382642372_thumb.png

Lenke til kommentar

Nei, du har jo ikke rørt spenningen engang. Selve kjernen til gpu'en tåler veldig mye varme. Men for at kortet skal leve lengst mulig, så er det bra å holde tempen under 80 grader. De tåler opp 100. Om du ikke ser noe artifacts eller at pc'en rebooter, så er alt bra. Det er varmen som dreper, spenningen gjør bare at det blir mer varme. Har man bra kjøling så er det ingen fare til å pøse på med spenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...