Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er et modem?


Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Hei. jeg skal ha en presentasjon på skolen, hvor et av lysbildene skal være om modem.

kan noen si hva jeg burde skrive da? forklar det på en enkel måte som man kan lett forstå.

så vidt jeg kan forstå er modemet et apparat som gjør om signaler slik at man kan forstå de.

 

jeg trenger hjelp fort.

burde skrive ca 150-200 ord, generelt om modem. når det ble oppfunnet og hvem som fant det opp er ikke viktig, genrelt om modem. hva brukes det til osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk å få med det viktigste om moden. Hvordan moden fungerer, hva modem gjør og hvorfor vi trenger modem. Til slutt så kan du ta med det han andre her sa. At mange tar feil av Moden og router. Dette kan du eventuelt legge til på slutten, slik at lærer skjønner at du har innsikt i hva moden er og ikke bare har pugget, eller lest :p Kan hjelpe deg litt på slutten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Går på vg1 elektro. har en gruppe oppgave om drømmenettverk. jeg skriver om nas server og modem.

 

her er det jeg har om nas server, ser det bra ut? ;

En nas server er en server som brukes til lagring av datafiler på et nettverk. Nas står for Network-Attached Storage, det e en lagringsenhet som er koblet til ditt lokale nettverk. Mange bruker nas serveren for å enkelt kunne ta backup av viktige filer, som bilder og dokumenter. Ellers har nas serveren en rekke bruksområder. Den kan blant annet brukes til deling av filer, streaming av mediafiler som bilder, musikk og film, deling av skriver og fjerntilgang til filene dine.

Flere brukere på nettverket har tilgang til filene, men om du har noen filer du ikke vil at alle skal ha tilgang til kan du enkelt sette opp egne private områder hvor bare du har tilgang til. På den måten kan du bruke nas’en som en ekstern harddisk, som ikke er koblet til datamaskinen, men koblet til routeren i stedet.

 

Backup av filer og data;
I en datamaskin ligger alle filene lagret på en harddisk. Så om det skjer noe feil med harddisken eller at den blir ødelagt kan du miste alt du har på den med mindre du har

tatt en sikkerhetskopi. Med en NAS koblet til nettverket er det mulig å sette opp en automatisk sikkerhetskopiering, slik at utvalgte mapper på datamaskinen alltid har en ekstra kopi lagret på nettverket.

På NAS modeller med plass til 2 eller flere harddisker kan du velge mellom at harddiskene skal jobbe sammen som en stor enhet, eller at en harddisk skal ta sikkerhetskopi av den andre, det er lurt i tilfelle en av harddiskene blir ødelagt, da vil du fortsatt ha det du lagret på den andre harddisken.

 

Deling av skriveren;

Veldig mange har skrivere med USB tilkobling hjemme. Det er enkelt å koble den til forskjellige datamaskiner, fordi alle datamaskiner har en USB port. men om du har en Nas blir det enda enklere. Hvis du kobler skriveren til en NAS kan alle brukerne på nettverket bruke skriveren samtidig. Det betyr at bildeutskriftene fra en pc, dokumenter fra en annen og skolearbeid fra en tredje maskin kan skrives ut på rekke og rad, uten at noe må kobles om.

 

 

Fjerntilgang;

De fleste NAS serverene støtter også fjerntilgang til filene dine. Det betyr at så lenge du er på internett kan du koble deg opp til NAS’en og få tilgang til alle filene du har lagret. Så om du glemmer dokumenter på pc’n hjemme kan du få tilgang til dem om du har lagt de over på NAS’en.

 

Streaming av mediafiler;

En NAS server åpner en helt ny verden når det kommer til avspilling av mediafiler som bilder, video og musikk. I tillegg til at alle til at alle får tilgang til de samme filene samtidig, kan du ved hjelp av en mediespiller som Apple TV spille av musikk og film direkte på en tv, uten bruk av en datamaskin. Eller hvis du har en smart tv trenger du ikke en mediespiller, da kan du få det rett på tv’n.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Siden Modem står for modulator/demodulator så burde du gjerne foklare kort om hva det faktisk er. Du har ikke nevnt hva du går på, så det er derfor vanskelig å si hva man skal skrive til deg.

hva betyr modulere/ demodulere?

modulere = Med Modulasjon menes i elektronikk og teleteknikk en prosess som fører til blanding av to forskjellige signaler til ett signal, på en slik måte at signalene senere kan skilles uten informasjonstap.

 

syns det står så avansert.

kan du forklare kort og godt hva det er?

Lenke til kommentar

 

 

På den måten kan du bruke nas’en som en ekstern harddisk, som ikke er koblet til datamaskinen, men koblet til routeren i stedet.

Skriv heller at den kobles til nettverket i stedet for direkte til PC-en. Man kobler den gjerne til en switch - ikke router, selv om det er lett å blande det siden router og switch leveres i samme fysiske enhet for hjemmenettverk. Dette blir veldig tydelig når man snakker om lagdeling, og da jeg gikk elektro var ISO-modellen pensum - i hvert fall i andre klasse.

 

Sånn ellers så liker jeg ikke at du impliserer at datamaskin er lik PC. PC utgjør et subsett av datamaskiner. Altså er alle PC-er datamaskiner, men ikke alle datamaskiner er PC-er. Både routere og NAS-er er datamaskiner.

Det er for øvrig mulig å kjøre f.eks. RAID1 og RAID5 på en PC. Les deg gjerne opp på RAID5 om du tror at du uansett må ha to ganger så mange harddisker for å ikke miste alt om en disk krasjer.

 

Angående deling av skriver, så er det i dag ganske vanlig at skrivere leveres med støtte for nettverk. Det vil si kablet Ethernet og/eller WiFi. Din beskrivelse av serverfunksjonalitet for dette i en NAS er riktig, men det er ikke så vanlig å benytte dette i dag.

Lenke til kommentar

hva betyr modulere/ demodulere?

modulere = Med Modulasjon menes i elektronikk og teleteknikk en prosess som fører til blanding av to forskjellige signaler til ett signal, på en slik måte at signalene senere kan skilles uten informasjonstap.

 

syns det står så avansert.

kan du forklare kort og godt hva det er?

Kort fortalt så vil et modem i denne sammenhengen brukes for å klargjøre signalene slik at de kan sendes over en annen type forbindelse. For DSL-forbindelser så vil modemet gjøre signaler fra routeren din (altså fra ditt nettverk) om til et format som kan overføres på telenettet, og motsatt for innkommende trafikk gjøre den klar for routeren og resten av nettverket. I sentralen er det også et modem, om enn litt mer avansert, som kalles DSLAM, som multiplekser signaler fra mange DSL-linjer og gjør dem klar til digital overføring videre i nettet til ISP-en.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Skriv heller at den kobles til nettverket i stedet for direkte til PC-en. Man kobler den gjerne til en switch - ikke router, selv om det er lett å blande det siden router og switch leveres i samme fysiske enhet for hjemmenettverk. Dette blir veldig tydelig når man snakker om lagdeling, og da jeg gikk elektro var ISO-modellen pensum - i hvert fall i andre klasse.

 

Sånn ellers så liker jeg ikke at du impliserer at datamaskin er lik PC. PC utgjør et subsett av datamaskiner. Altså er alle PC-er datamaskiner, men ikke alle datamaskiner er PC-er. Både routere og NAS-er er datamaskiner.

Det er for øvrig mulig å kjøre f.eks. RAID1 og RAID5 på en PC. Les deg gjerne opp på RAID5 om du tror at du uansett må ha to ganger så mange harddisker for å ikke miste alt om en disk krasjer.

 

Angående deling av skriver, så er det i dag ganske vanlig at skrivere leveres med støtte for nettverk. Det vil si kablet Ethernet og/eller WiFi. Din beskrivelse av serverfunksjonalitet for dette i en NAS er riktig, men det er ikke så vanlig å benytte dette i dag.

Takk. fikset det med PC/Datamaskin også

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Kort fortalt så vil et modem i denne sammenhengen brukes for å klargjøre signalene slik at de kan sendes over en annen type forbindelse. For DSL-forbindelser så vil modemet gjøre signaler fra routeren din (altså fra ditt nettverk) om til et format som kan overføres på telenettet, og motsatt for innkommende trafikk gjøre den klar for routeren og resten av nettverket. I sentralen er det også et modem, om enn litt mer avansert, som kalles DSLAM, som multiplekser signaler fra mange DSL-linjer og gjør dem klar til digital overføring videre i nettet til ISP-en.

Så på en måte er modemet som en oversetter? la oss si kinesisk og norsk.

det kommer signaler til deg på kinesisk, og da vil modemet gjøre det om til noe forståelig, som i denne sammenheng norsk.

å samme når du sender ut på norsk igjen, ville den gjort det om igjen?

er jeg på villspor eller er det i riktig retning?

Lenke til kommentar

Det er i riktig retning. Jeg ville nok ikke brukt analogien om norsk og kinesisk, men det er helt klart en form for oversettelse. For telenettet sin del så er poenget at man på Internett bruker pakkesvitsjing, mens det tradisjonelle telenettet er eldre teknologi som benytter linjesvitsjing. Modem er en måte å "hacke" det til så man kan bruke nyere teknologi over eldre teknologi, uten å måtte legge nye fysiske kabler overalt. Men man bruker også modem når man skal over til f.eks. fiberoptiske forbindelser, men da naturlig nok av en annen type.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

sliter med å skrive.. har ikke skrevet mer enn dette;

Et modem modulerer et analogt bæresignal for å kode digital informasjon for så å demodulerer signalet for å dekode informasjonen .

 

klarer ikke å formulere det på en lett forståelig måte, og få skrevet det viktigste..hjelp?

Lenke til kommentar

Å forklare modulasjon er nok ikke så enklet, men jeg skal prøve. SOm sagt så tror jeg du ikke trenger å nevne mye av dette, men det blir nok et pluss. Uansett hva jeg skriver så ville jeg prøvd å høre med en lærer.

 

 

 


In electronics and telecommunications, modulation is the process of varying one or more properties of a periodic waveform, called the carrier signal, with a modulating signal which typically contains information to be transmitted.

In telecommunications, modulation is the process of conveying a message signal, for example a digital bit stream or an analog audio signal, inside another signal that can be physically transmitted.

 

Kilde

 

Amfm3-en-de.gif

Jeg vil bruke radio som et eksempel her selv om det er noen forskjeller, som med antenner osv. Men det tar vi senere i teksten.

Først så kan man begynne med formålet. Hvorfor vilk man i det hele tatt ha modulasjon, det er jo et ekstra steg før man får ut informasjonen man vil ha? Det har seg nemlig slik at frekvenspekteret man må sende for å overføre lyd er ganske stort 20Hz-20kHz. Dette er mye større enn hva en antenne kan motta med grei styrke.

På grunn av dette så fant man ut at man kunne sende kun en frekvens (88MHz f.eks) med en modifikasjon på signalet som inneholdt lydsignalet. Først endret man signalstyrker i takt med lydsingalet(AM), men små endringer i frekvensen viste seg å være mye bedre(FM). Det er mange andre nyere, bedre og mer kompliserte metoder enn dette, men jeg vil tro det ikke er nødvendig å forklare deg om dem da AM og FM er enklest å forstå, spesielt pga bildet.

 

Dette har så blitt videreført og implementert i mange forskjellige måter, som f.eks internett over telefon. Her er det ingen antenner inne i bildet, men selve kretsene bak antennen som filterer lydsignalet ut i fra carriersignalet er i prinsippet likt. Dette lar oss sende internett på telefonlinjen med visse frekvenser som ikke vil forstyrre telefonsamtaler, disse er også filtert bort via en splitter som man har fra telefonkontakten til telefon og modem

Modemet vil lytte etter disse frekvensene og sende på andre. I et ADSL modem så vil det lytte på mange frekvenser samtidig og plukke ut de som har best signal .

 

 

Jeg tror jeg rotet meg inn i mine egne tanker på slutten, men jeg håper dette har hjulpet deg i å forstå hva et modem er for noe.

 

 

@Horrorbyte: Er det ikke multipleksing man gjør ved fiber?

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Et generelt tips er å undersøke mange forskjellige kilder. Gjennom dette så vil du sakte men sikkert forstå hva du faktisk skal prate om. Jeg tror ingen kommer til å forstå hva du mener om du pugger og sier den setningen der.

 

Og om du har framføring imorra er du fucked. Om du sier noe slikt uten å utdype hva det er å "modulere et analogt bæresignal", så sliter du.

Lenke til kommentar

Jeg synes du har fått det beskrevet over. Om du har noen spørsmål er det bare å spørre, men selve formuleringen må du nesten gjøre selv. Basert på det du har skrevet her tidligere, så tillater jeg meg å tvile på at det du skrev nå er dine egne ord. Når du først forstår funksjonaliteten, så er det ikke så vanskelig å forklare det på en lettere måte.

Lenke til kommentar

@Horrorbyte: Er det ikke multipleksing man gjør ved fiber?

Det også. Man kan multiplekse for å overføre på flere ulike frekvenser, noe som naturlig nok øker kapasiteten. Det skal sies at jeg ikke har inngående kompetanse i hvordan signaler overføres over fiber. Det undervises her jeg studerer (NTNU), men på doktorgradsnivå, så det er litt over mitt nivå - og for øvrig utenfor mitt interesseområde.

Lenke til kommentar

Modem står for modulation-demodulation. Når man overfører digitale data over et analogt signal kalles det modulering. Et modem gjør altså i korte trekk digitale data fra datamaskinen om til signal som kan overføres analogt (f.eks over kobberkabel som i DSL-teknologien). Det står, som nevnt over her, et modem i hver ende av linjen der modemet som sender data tar seg av moduleringen, mens modemet som mottar data tar seg av demoduleringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...