Gå til innhold

Førerkort i Norge - Helt på bærtur?


JasonWv

Anbefalte innlegg

Jeg var nettopp til øyenlegen og fikk bekreftet hva jeg kan kjøre og ikke, da jeg er svaksynt (-9 og -13). Da oppdaget jeg et veldig stort og merkelig "smutthull", jeg kan altså kjøre B, BE, B96, moped og traktor (40km/t).

 

Det jeg ikke kan ta er C1 og oppover.

 

Chevrolet Starcraft, rega som Minibuss over 3,5T eller Lett lastebil. Denne kan jeg ikke kjøre.

post-317395-0-68198300-1381784660_thumb.png

 

 

Toyota Land Cruiser, rega som Personbil. Også koble på en 10meter campingvogn på ca. 2,5T. Dette kan kjøres på BE ifølge tilhengerkalkulatoren til statens vegvesen. Så dette har jeg lov til å kjøre.

post-317395-0-15184000-1381784872_thumb.pngpost-317395-0-96473600-1381784892_thumb.png

 

Helt på bærtur... Eller hva mener dere? Kom med innspill.

Etter min mening burde dette være begrenset på lengde. Jeg mener dette er helt uforsvarlig å kjøres av en svaksynt som feks meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@SvennAndre;

I hovedsaken tenker jeg på at jeg er svaksynt og dermed kan det lange kjøretøyet og hengeren til sammen skape livsfarlige situasjoner, men det vil ikke en C1 bil som Starcraften. Da er logikken veldig liten der. Slik jeg skjønner har du bare å ta lappen på D1, så kan du kruse avgårde med den, derimot for meg med D1 og C1 har ikke jeg lov til det. :)

Lenke til kommentar

Jeg er ingen juridisk ekspert, men her er det jeg tror: Det er mulig det er lovlig for deg å kjøre bil med henger, men dersom du blir innblandet i en ulykke, kan du fortsatt bli dømt for uaktsom kjøring, dersom det framstår som åpenbart at du ikke burde ha kjørt bilen med campingvogn på grunn av svakt syn. Det er vanskelig å få regelverket til å passe til alle, det er jo nokså intrikat som det er.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Førerkortforskriftens første vedlegg § 1 er en generell helsebestemmelse:

 

 

 

§ 1. Generelle bestemmelser om helse.

Ingen må føre motorvogn når vedkommende på grunn av sykdom, annen påvist eller sannsynlig helsesvekkelse eller bruk av medikamenter ikke er i stand til å kjøre på trygg måte.

 

Bestemmelsen innebærer at selv om den helsemessige grovsorteringen innebærer at du nominelt sett kan føre en motorvogn med en gitt henger er det ikke dermed sagt at du reelt sett har lov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ah, da er det forståelig. Men uansett er det litt sykt etter min mening, det burde være en lengde begrenselse. Iforhold til sikkerhet i trafikken. Feks et førerkort for tilhengere til personbil som er lengre enn det og det, da ville nok det vært mye bedre etter min mening. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...