Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,
jeg ser at Japan Photo har kraftig redusert prisen på Samsung NX1000 speilløst systemkamera. Nå er ikke kamera min sterkeste side på noen som helst måte, og lurer på om dette er et allreight kamera, til tross for at det er 2 år gammelt. Specsa ser jo ganske greie ut og prisen også.
Kunne tenkt meg ett ikke så alt for dyrt kamera til å ta bilder innimellom og kanske redigere de på pc senere (ikke noe avanserte saker) og ta film. Har GoPro HD Hero 2 som blir brukt til litt mer fart å spenning, for det meste video. Så hadde vært greit å ha at kamera som var litt bedre en mobilen til bilder.

Som sagt, er ikke så god på kamera. Burde jeg heller gå opp i pris å kjøpe et speilrefleks? Hva betyr det egentlig at et kamera er speilløst?

Så er det noen som her erfaringer med dette kameraet, eller er erfaren på dette tema og kunne brukt noen minutter på å hjelpe meg hadde jeg satt stor pris på det.

 

https://prisguiden.no/produkt/samsung-nx1000-157372

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et systemkamera med speil "speilrefleks" formidler det som synes i objektivsirkelen via et speil til søkeren "optisk" og når man trykker ned utløseren vippes speilt opp og bildesensoren tar et bilde, et speilløst systemkamera formidler dette igjennom bildesensoren til en elektronisk søker eller til skjermen og når man trykker ned utløseren blir bildet tatt uten behovet for et speil.

 

Et 2 år gammel kamera gir omtrent like gode bilder som dagens kamera siden utviklingen på sensorer ikke har vært stor, det er helst på andre områder at produsentene har utviklet kameraene.

 

Samsung har flere spennende kameraer og objektiver, så til 1500.- er dette egentlig en god deal.

 

At kameraet har wifi* og mulighet for ekstern blits er også positivt.

 

*tar jeg ikke helt feil kan man bruke samsung telefoner/brett som fjernutløser og se direkte på de enhetene hva kameraet ser, men som sagt er ikke helt sikker når det gjelder NX1000.

 

Edit: det er mulig og fjernstyre kameraet :thumbup:

 

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at NX1000 med 20-50mm er ett veldig godt kjøp til 1599kr.

Fordelene er 20 megapiksel sensor, mulighet til å sende bildene via WiFi.

Ulempene: Objektivet(linsen) som følger med har ikke bildestabilisering, så man bør man være stø på hånden hvis det er dårlig med lys.

Du får dog kjøpt objektiv med bildestabilisering.

 

Alternativene i nesten samme prisklasse er: Olympus Pen E-PM1 1499kr Test Akam Fordel innebygget bildestabilisering i kamerahus, Sony NEX-F3 1999kr og Panasonic GF5 2295kr begge Fordel bildestabilisert objektiv. Test Akam GF5

 

Jeg vil rangerer kameraene i denne rekkefølgen fra best til dårligst.

Skjerm:

NEX-F3 Vridbar og høy oppløsning

NX1000 Høy oppløsning

GF5/E-PM1 Lav oppløsning

 

Bildekvalitet:

NX1000/ F3 Stor sensor, mindre bildestøy

GF5/E-PM1 Mindre sensor, mer bildestøy

 

Betjeningsmuligheter, fysiske knapper

NX1000 programvelger hjul

F3/GF5/E-PM1 ingen separate programvelger hjul

 

Objektivutvalg:

GF5/E-PM1/NX1000 mange objektiv tilgjengelig

F3 færre objektiv tilgjengelig.

 

Her kan du lese en sammenligning av NX1000, F3 og Nikon J2

 

Jeg eier ingen av kameraene. Men har hatt to stk MicroFourThirds M43 kamera (samme type som GF5/E-PM1), ett Samsung( NX100),og Nikon J1.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Om du kjøper speilrefleks eller speilløstkamera kommer ann på hva du vil med kameraet.

Med speilrefleks får du optisk søker som du ser gjennom når du tar bilder og skjerm(men den funker dårligere enn på speilløst), på speiløst har du lcd-skjermen.

 

Fordelen med optisk søker er at det ikke er noe forsinkelse på bildet du ser, ulempen er at du ikke lett kan se hvordan bildet blir eksponert før du har tatt det. Speilrefleks egner seg best til ting som beveger seg fort.

Fordelen med elektronisksøker/skjerm er at du får se hvordan bildet blir eksponert. Speiløst egner seg best til ting som står stille eller beveger seg sakte.

 

Speilrefleks har bedre batterilevetid enn speilløst. Fordi optisk søker bruker ikke strøm. Speilrefleks har ofte bedre betjening og ergonomi. Ulempen er at speilet tar plass og derfor er speilrefleks mye tyngre og større enn speilløse kamera.

 

Speilrefleks i din prisklasse er vel 1100D, men det er et såpass begrenset og dårlig kamera i forhold til NX1000. For at det skal være noen vits med speilrefleks bør du opp på Canon EOS 600D eller tilsvarende Nikon, Pentax etc.

Lenke til kommentar

NX1000 leverer nok til de fleste brukere og bedre enn mobil . De fleste tester om fotoutstyr gir en viss pekepinn på hva de duger til , er pluss og minus sider med alt .Ble litt overrasket av en test nylig med Nikon D7100,Pentax KII,Samsung NX20,Olympus OM-DE-M5 osv... Samsung trenger ikke å skjemme seg over bildekvalitet , var bare Nikon D7100 som var knepent foran NX20 , det er høy bildekvalitet for lite penger . Samsung har mindre utvalg av optikk enn andre. Muligens jeg ville vurdert gårdagens Nikon D5100 av de som er listet her ,den er min favoritt og prisene er spiselige .Liker du lite og lett er nok speilløse veien å gå . Kjenner bare alt for mange som har hoppet på speilrefleksbølgen , i dag står de å støver ned, mobil er hele tiden tilgjengelig....

Lenke til kommentar

Mitt speilrefleksutstyr støver ned, men NX200 er lite nok til at jeg bruker det istedenfor.

Som andre sier er disse ikke like kjappe som speilrefleks til å fokusere, og dybdeskarpheten er så liten at feil fokus under filming og fotografering er merkbart (samme problem med speilrefleks).

Fordelen er like gode bilder som speilrefleks på motiver som ikke beveger seg raskt, og mye bedre bilder enn mobil/kompaktkamera i dårlig lys. Alt dette i et kamera som lett får plass i en jakkelomme.

 

Speilreflekskamera kjøper man i dag kun hvis man trenger speilet, i gamle dager kjøpte man speilrefleks fordi de var de eneste som gav avanserte muligheter og de beste bildene.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Si ifra hva du syntes om den og sleng gjerne med ett bilde eller to :grin:

 

Ps. Hvor kjøpte du kamera og linsa?

Benyttet det nevnte tilbudet fra Japan Photos. Linsen kjøpte jeg på Foto Video Sandvika.

Legger ut her om jeg får til noen gode bilder.

 

Om jeg blir flink nok, investeres det i en modell med EVF:-)

Lenke til kommentar

Lekte litt med kameraet og vann idag. Brukte Joby gorilla fot og medfølgende 20-50mm objektiv.

Legger ut bildene jeg synes ble kule her

Edit;noe gikk galt. Bilder er øverst på side2.

 

Husk at dette er første gang jeg forsøker dette og at jeg ikke er noen fotograf :)

Ellers er alle innspill er velkomne! Her er det bare rom for forbedring.

Endret av loffeleif
Lenke til kommentar

En kjapp og dirty løsning for å få EVF på et hvilket som helst digitalkamera er å kjøpe en "LCD Viewfinder".

3-inch-lcd-viewfinder-300x172.jpg

De fleste av disse har magnetisk feste til en metallramme man limer på kamera med dobbeltsidig tape, dermed er den lett å ta av eller på kamera. Linsen i okularet gjør at man ser skjermen i fokus på kort hold, men man ser selvfølgelig hvor god/dårlig skjermen er også.

Man får dem under hundrelappen inkludert frakt fra selgere på eBay, husk å velge rett skjermstørrelse/format:

http://dsa.ebay.co.uk/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=lcd+viewfinder&_sop=15

 

Jeg har en slik på mitt NX200, men det er ikke så ofte jeg kommer på å bruke den. Har nok dessverre fått uvanen å holde kameraskjermen på en armlengdes hold...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kjapp og dirty løsning for å få EVF på et hvilket som helst digitalkamera er å kjøpe en "LCD Viewfinder".

3-inch-lcd-viewfinder-300x172.jpg

De fleste av disse har magnetisk feste til en metallramme man limer på kamera med dobbeltsidig tape, dermed er den lett å ta av eller på kamera. Linsen i okularet gjør at man ser skjermen i fokus på kort hold, men man ser selvfølgelig hvor god/dårlig skjermen er også.

Man får dem under hundrelappen inkludert frakt fra selgere på eBay, husk å velge rett skjermstørrelse/format:

http://dsa.ebay.co.uk/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=lcd+viewfinder&_sop=15

 

Jeg har en slik på mitt NX200, men det er ikke så ofte jeg kommer på å bruke den. Har nok dessverre fått uvanen å holde kameraskjermen på en armlengdes hold...

 

Takk for svar. Men det skjer nok ikke at jeg går for den løsningen.

 

Kan noen gi tilbakemelding på om de ser bildene jeg la ut? Det er jo ingen thumbnail...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...