Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leieavtale


nacario

Anbefalte innlegg

Setter pris på dersom noen drevne innen emnet kan gi innspill:

 

For snart to år siden signerte jeg en leieavtale til en hybel. Dette er en ubestemt leieavtale, som borettslaget sa opp 19 september skriftlig da dem skal selge leiligheten. De gav meg frist til å flytte ut senest 1 januar 2014, og ettersom jeg da potensielt hadde litt over 3 måneder igjen å bo og finne ny leilighet, har jeg nå funnet en ny plass - derfor skal jeg flytte ut nå til uken. Nevner forøvrig at det ikke stod i oppsigelsesbrev om klagerett, mener det står i husleieloven at dette skal nevnes?

Fra original leieavtale står det at det er 3 måneders oppsigelsesbetaling, noe som også påminnes i oppsigelsesbrevet. Slik at jeg dermed risikerer (må) betale for november og desember måned, mens jeg har gjort opp for oktober måned og flytter ut før november dato-betaling kommer (17. hver måned). Jeg gav dem beskjed i oktober at jeg flytter i oktober.
Poenget er at jeg ikke finner svar på det jeg lurer på i husleieloven: Må jeg betale 3 måneders oppsigelsesfrist selv om dem har sagt opp leieavtalen? Det er pga. dem at jeg flytter ut da jeg måtte finne ny boplass, jeg kunne ikke vite dato for dette. Og dermed må jeg betale for 2 leieavtaler, selv om jeg ikke lengre bor på stedet jeg flyttet fra, av en leieavtale dem sa opp.
Ønsker forøvrig å nevne at det står i kontrakt at uteier plikter å holde boligen i den stand som leier har krav på etter husleielovens kap 2 - har for ca litt over 1 mnd siden gitt skriftlig beskjed til et av styremedlemene at vasken på badet er tett - han gav skriftlig tilbakemelding av å være innforstått med beskjeden, men har ikke gjort noe med det.
Sidetopic:

http://www.dinside.no/801177/fanget-av-en-tidsbestemt-leiekontrakt Betyr dette at jeg vil kunne finne en annen leieboer som kan ta over resten av oppsigelsestiden?

 

 

På forhånd takk

Endret av nacario
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ingen grunn til at din 3 måneders oppsigelse kan fravikes selv om du er informert av utleier om at avtalen opphører, da denne oppsigelsesperioden er gjensidig. Dersom du leverte din oppsigelse i september, eller selv har valgt å flytte før oppsigelsesperioden fra utleier opphører, må du nok betale for oktober, november og desember. Ta en prat med utleier, det kan være at h*n fraviker dette likevel.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Ser forresten at i Husleieloven § 9-7 står det at "Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt." Dette står ikke i oppsigelsen.

 

En oppsigelse som ikke fyller formkravene, er ugyldig og uten virkning. Men hvis du flytter blir den ansett som godtatt.

 

Men som sagt flytt tråden til "Juss".

Lenke til kommentar
Hva lurer du egentlig på? Om du kan framleie i oppsigelsestiden? Noe annet? Når ønsker du å flytte ut, når ønsker utleier at du flytter ut?
Oppsigelsen er formuriktig og således en nullitet, så strengt tatt kan du bli værende på ubestemt tid og se helt bort fra den. Men du har allerede funnet et nytt sted og bo og vil bort så fort som mulig?

 

En oppsigelse som ikke fyller formkravene, er ugyldig og uten virkning. Men hvis du flytter blir den ansett som godtatt.

 

Men som sagt flytt tråden til "Juss".

Trådstarter har ingen mulighet til å flytte en tråd. Men jeg har gjort det, sågar før du postet dette innlegget ;)

Lenke til kommentar

Ok, takk for tilbakemelding.

 

Dette er en tidsubestemt leieavtale, som borettslaget sa opp 19 september skriftlig da dem skal selge leiligheten. De gav meg frist til å flytte ut senest 1 januar 2014, og ettersom jeg da potensielt hadde litt over 3 måneder igjen å bo og finne ny leilighet, har jeg nå funnet en ny plass - derfor skal jeg flytte ut nå til uken. Nevner forøvrig at det ikke stod i oppsigelsesbrev om klagerett, mener det står i husleieloven at dette skal nevnes?

 

Fra original leieavtale står det at det er 3 måneders oppsigelsesbetaling, noe som også påminnes i oppsigelsesbrevet. Slik at jeg dermed risikerer (må) betale for november og desember måned, mens jeg har gjort opp for oktober måned og flytter ut før november dato-betaling kommer (17. hver måned). Jeg gav dem beskjed i oktober at jeg flytter i oktober.

 

Poenget er at jeg ikke finner svar på det jeg lurer på i husleieloven: Må jeg betale 3 måneders oppsigelsesfrist selv om dem har sagt opp leieavtalen? Det er pga. dem at jeg flytter ut da jeg måtte finne ny boplass, jeg kunne ikke vite dato for dette. Og dermed må jeg betale for 2 leieavtaler, selv om jeg ikke lengre bor på stedet jeg flyttet fra, av en leieavtale dem sa opp.

 

Edit: skal spesifisere dette overnevnte i OP for å gjøre det enklere.

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Meldingen deres kan kanskje tolkes som at du skal ut "senest" 1. januar, slik at du kan flytte ut når som helst om du aksepterer leieavtalen, men i utgangspunktet gjelder 3 måneder ja. At den er ugyldig endrer ikke det, enten kan du akseptere den eller bo videre, du kan ikke flytte ut raskere fordi oppsigelsen er formuriktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...