Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Innviklet hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å finne ut hvordan jeg skal ordne hjemmenettverket mitt. Det må gjøres litt mer innviklet enn diverse guider forklarer.

Det blir seende omtrent slik ut når jeg kjøper pc nr. 2

 

nettverk.GIF

 

Dette i seg selv er ikke noe problem, men problemet er hvordan det være en mulighet å koble til en bærbar maskin både i rom 1 og i rom 2, samtidig som pc 1 og pc 2 og adsl er tilkoblet nettverket.

Det hadde også vært ønskelig å kunne bruke Internett på PC 2 uten at PC 1 er på.

Jeg har Telenor adsl. Nettverket skal være kablet.

 

Ideene mine er:

1. 3 nettverkskort i PC og 2 nettverkskort i PC 2 (kanskje brukbart, men ikke akkurat elegant)

 

2. En router med 4 ports switch ved PC 1 og 2 nettverkskort i pc 2

 

 

Er det andre måter jeg kan gjøre dette på?

Endret av impreza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg en router med innebygd switch (feks 4 porter) + en vanlig switch (feks med 5 porter).

 

Sett routeren i rom1 og plugg i adsl ledinga. Bruk en av portene på den innebyde switchen i routeren til den bærbare på, og en til PC1. Bruk en annen av portene på routeren og strekk en kabel til rom2. Plug den vanlige switchen til denne kabelen. Plug PC2 og den andre bærbare til denne switchen. (Dvs. at på den tegningen du har bytter du ut boksen i rom1 med routeren, og boksen i rom 2 med en switch)

 

Da kan du være online med alle 4 pcene samtidig. Du er ikke avhengig av at en spesiell pc må være på. Du slipper også å rote med flere nettverkskort i samme PC. Du slipper også å installere PPPoE software på noen av PC'ene, siden routeren tar seg av det. PC'ene skal bare settes opp med standard TCP/IP og til å motta IP automatisk (dhcp). Med den routeren og switchen jeg har linket til under, kan du koble til 1 PC ekstra i rom 1 og 2 ekstra i rom2 uten noe annet utstyr dersom du får deg flere maskiner (eller du får en kompis på besøk).

 

Dette er et eksempel på en router med innebygd switch.

Dette er et eksempel på en vanlig switch.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Heisann.. Har noe lignende opplegg selv...

 

Får internett via fiber, ingen innlogging (kabel opplegg).

 

Bruker en linux maskin som tar imot IP fra ISP, og administrerer nettverket ved å dele ut IP til de andre maskinene.

Linuxboxen er koblet vanlig i en switch. Fra switchen og til 3-4 rom har jeg lagt TP langs listene, og satt opp TP-walljack bokser som nettverksuttak på de repsektive rommene.

 

W-LANET er koblet i UP-LINK porten på switchen og funker som bare pokker.

W-LAN får man til under 1.000 lappen for basestasjon og 2 PCMIA nettverkskort for tia... 11mbits holder i lange baner synes jeg personlig.

 

MvH.

Quintilian

 

EDIT:

Linux Maskina fungerer fint som router. Holder i lange baner med en 133mhz med 32 ram og 1-2 gb hardisk (200kr eller noe)

Lenke til kommentar

Ettersom du bare skal ha 2 maskiner på rom 2 kan du klare deg med å bare dra en kabel inn dit ettersom ethernet kun bruker 2 av fire par i kabelen (4 av åtte ledere).

 

Mitt forslag er derfor

 

adsl --> bilig router --> pc 1

............./.......... |->bærbar rom 1

............ .|

............./

.......pc2....bærbar rom 2

 

(alle . er kun der for formatering, venligst overse disse.)

 

Merk hvordan pc2 og bærbar rom 2 går over samme kabel og termineres i hver sin port på routern.

 

Splittingen av denne kabelen kan du enten gjøre selv, eller bare kjøpe en y plugg som du plugger i.

 

Som router vil jeg anbefale den billigste du finner, for eksempel denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&view=detailed

 

Kjører selv et oppsett som involverer skjøting og splitting av kabler helt uten problem.

 

Et opsett med en router og en switch ser jeg på som sløsing.

 

Mvh

Simen A. Farstad

Lenke til kommentar

covah sin løsning er den enkleste og mest skalerbare. Det er litt drøyt å begynne å snakke om å splitte kabler for noe så enkelt som dette når det samme kan oppnås med en switch...

Gå for covah sin løsning, og trenger du hjelp så er det bare å sende han eller meg en pm/mail ;)

 

PS; office connect pleier å være ok produkter

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ettersom du bare skal ha 2 maskiner på rom 2 kan du klare deg med å bare dra en kabel inn dit ettersom ethernet kun bruker 2 av fire par i kabelen (4 av åtte ledere).

 

Mitt forslag er derfor

 

adsl --> bilig router --> pc 1

............./.......... |->bærbar rom 1

............ .|

............./

.......pc2....bærbar rom 2

 

(alle . er kun der for formatering, venligst overse disse.)

 

Merk hvordan pc2 og bærbar rom 2 går over samme kabel og termineres i hver sin port på routern.

 

Splittingen av denne kabelen kan du enten gjøre selv, eller bare kjøpe en y plugg som du plugger i.

 

Som router vil jeg anbefale den billigste du finner, for eksempel denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&view=detailed

 

Kjører selv et oppsett som involverer skjøting og splitting av kabler helt uten problem.

 

Et opsett med en router og en switch ser jeg på som sløsing.

 

Mvh

Simen A. Farstad

Hvor finner man opplysninger om hvordan man deler/hvilke par som skal brukes?

Har du eller noen andre en url som beskriver dette?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt problemet - og linken til bildet fungerer ikke - men jeg ser ikke problemet. Jeg har selv to pc'er som står mot Telenor ADSL, i tillegg har jeg strukket kabler til stue, kjeller og soverom. Alle disse går inn i en SMC Broadband Router som igjen er koblet til ADSL-modemet og inn i ISDN.

Ingen PC'er er avhengig av at en annen PC står på.

Kjøp en billig router istedetfor å mekke noe som kanskje ikke fungerer...

 

Vet at dette ikke var svaret ditt, SlowCooler - men bare et tips...

Lenke til kommentar

Jeg har både router, hub, svitch, så det er ikke det som er poenget her. I enkelte tilfeller har elektroinnstallatøren lagt en cat5 kabel mellom rommene i kontorbygninger, delt den i to par, den ene delen går til telefoni, og det andre paret går til nettverk. Slet med det sist i går, viste ikke hvilke kontaktpinner de to parene skulle terrimineres til for å få det til å fungere. Det endte med at vi trakk nye kabler. Det hadde vært greit da å kunne det jeg spør om her. Har funnet svaret ved hjelp av google her:

http://www.cabling-design.com/helpdesk/answers/783.shtml

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...