Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår at du ikke vil ha tips, så da skal jeg slutte å komme med det.

Faktum er at det _ALLTID_ er rust mellom karosseri og bunnplate på disse bilene med mindre det er fikset relativt nylig..

 

Når man først skal sveise rust er det greit å gjøre jobben ordentlig, og da også løfte opp karosseriet.

Men jeg forstår at du er ute etter å fikse det kosmetiske, og da er jo ikke det nødvendig..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøp deg en MIG apparat, som du kan sveise tynnplate med, de koster gjerne fra 7000 og oppover. Telwin og ESAB leverer gode apparater. Hold deg unna biltema, de har ujevn trådmating.

 

Hør på Snylter, han har helt rett, det er alltid rust mellom bunnpanne og karosseri. Du kan kjøpe platestål i forskjellig tykkelse for å sveise med. Plass på at det er omtrent like tykt som det du skal sveise. Skal du sveise kanaler, kan du ikke bruke 0,2 mm, det blir for svakt, men om du skal sveise en karosseriplate, må du bruke omtrent 0,2 mm, fordi du smelter det rundt før du får festet en tykkere plate.

 

Hvis du ikke kan sveise, vil jeg foreslå å få hjelp av noen som kan. Det er ikke kjempevanskelig, men det krever litt trening, og veiledning.

 

Til slutt kan du jekke deg ned to hakk. Vi vet hva du spør om, men du stiller feil spørsmål. Derfor har de andre som har svart i tråden ikke svart på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Her kan du få kjøpt nye skjermer:

http://folkevogn.no/index.php/butikk/kategori/1170-skjermer-kjeder

 

Her har de trolig de fleste deler du trenger å erstatte ellers:

http://folkevogn.no/index.php/butikk/kategori/1160-rustskadedeler-karr

Om det bare er noen småflekker som har rustet igjennom kan du fint lage platen selv. Kapp vekk rust, slip vekk lakk og annet rundt hullet, mål platen med et skyvelær og kjøp en lignende tykkelse på platen.

 

Av sveiseapparat ville jeg anbefalt kempi eller esab. Er ihvertfall dette jeg har på jobb og er godt fornøyd med disse.

Husk også at du må ha sveisegass, så sving innom den/de lokale gassleverandørene dine og sjekk litt opp på priser der.

 

Når det kommer til selve sveiseprossessen er den forsåvidt enkel.

 

Kapp bort rust/den delen som skal erstattes.

Tilpass ny, om nødvendig.

Sveis på plate/ny del

-Husk å punktsveis på tynne plater. Bruk god tid så ikke plata slår seg på grunn av varme.

Sparkle og pusse

Lakk!

 

Selve det som er bærende bør gjøres slik som allerede nevnt. Er fryktelig kjedelig å gjøre halveis arbeid nå, også måtte ta dette igjen fortløpende på grunn av eksisterende rust har spredd seg igjen.

 

Jeg og oppfordrer deg til å ha med en som har sveiset noe før får veiledning og vise noen tips og triks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...