Gå til innhold

[Løst] Excel: Hente ut data som ikke er systematisk


Anbefalte innlegg

Jeg har en del informasjon i flere Excel-dokumenter jeg lurer på om det finnes en relativt enkel måte å hente ut. Problemet er at all informasjon ligger i en kolonne, og at informasjonen opptrer usystematisk nedover i kolonnen.

 

Dokumentet består av flere bolker nedover, hvor det først kommer en tittel, og informasjon videre nedover, linje for linje. I første bolk er det en dato i celle A4 og A6. I neste bolk er tilsvarende datoer i A56 og A58. Dessverre er det ut i dokumentet ikke like mange linjer mellom disse datoene opptrer. Det som er likt er at det i cellen før den første datoen står "Dok.dato:", og i cellen før den andre "Jour.dato:". Kan jeg bruke disse cellene som markør til å hente ut datoen fra cellen under?

 

Jeg er forberedt på å gjøre dette "halvmanuelt", og behandle hvert dokument for seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noenlunde regelmessighet under hvert datosett? I så fall er det gjort på få minutter å skrive en makro som gjør om dette til linjevis informasjon.

 

Det ville hjelpe veldig å se dataene. Kan du nappe ut 3-4-500 linjer i en excelfil og sende meg i personlig melding? Masker eventuelt sensibelt materiale, men ikke slett rader, mønsteret er viktig her.

 

Beste hilsen Harald

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, dette ser ut til å funke.

 

Opprett en makroaktivert arbeidsbok (xlsm).

Åpne Visual Basic-editoren (Alt F11 eller liknende). Meny Insert > Module.

Lim inn følgende kode:

Sub ReadTheStuff()

Dim R As Long, RL As Long, C As Long, L As Long

Dim Src As Worksheet, Trg As Worksheet

Set Src = ActiveSheet

RL = Src.Cells(Src.Rows.Count, 1).End(xlUp).Row

Workbooks.Add (1)

DoEvents

Set Trg = ActiveSheet

L = 1

For R = 1 To RL

    If Src.Cells(R + 2, 1).Value = "Dok.dato:" Then
    
        L = L + 1
        
        C = 0
        
    End If
    
    C = C + 1
    
    Trg.Cells(L, C).Value = Src.Cells(R, 1).Value
    
Next

End Sub

Lagre. Returner til Excel.

Åpne en av kildefilene dine, behold den makroaktiverte åpen. Kjør makroen (f.eks fra fanen View eller Developer, det er litt forskjellig mht versjon og oppsett, eller via play-knappen i editoren)

 

HTH. Beste hilsen Harald

Endret av Harald Staff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...