Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Laseroperasjon av øye


John Rambo

Anbefalte innlegg

Hvilken andre metoder brukes? som er bedre enn LASIK?

Det nyeste innen laseroperasjoner er vel IntraLASIK, eller femto LASIK som den også kalles. Denne funker som vanlig Lasik, men i stedet for at kuttet uføres med et mekanisk instrument, blir det utført med laser. Pga navnet antar jeg at kuttet er på femtometer nivå, en femtometer er på 0,000 000 000 000 001 meter, eller 10-15 m. Med andre ord er kuttet svært tynt.

 

Om jeg skal laseropereres er det antageligvis denne metoden jeg kommet til å benytte. Jeg vil heller betale en god del mer for å være sikker.

 

Kilder:

http://www.brillefri.no/i/laserbehandling/behandlingen/intralasik.aspx

Endret av Barnål
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye dyrere koster de nye metodene enn vanlig lasik?

Hvor mye dyrere koster de nye metodene enn vanlig lasik?

Hvordan er synet/øyet etter femtolasik operasjonen daninichi?

Øyelaserbehandlinger

FemtoLASIK – kr 39 900 (fra kr 896/måned)

FemtoLasik er vår mest skånsomme operasjonsmetode. Øynene leges veldig raskt, og du ser godt umiddelbart etter at behandlingen er ferdig.

 

LASIK – kr 31 900 (fra kr 726/måned)

Lasik er en sikker og smertefri operasjonsmetode. Øynene leges veldig raskt, og du ser godt umiddelbart etter at behandlingen er ferdig.

 

priser fra memira.

 

ganske sikker på jeg har skrevet om hvordan øyene tilpasset seg tidligere i tråden, fikk tørre øyne første året så bedret dette seg siden da, fikk noe bedre mørkesyn av alle ting, ellers er det jo deilig slippe linser & briller..

Lenke til kommentar

Finnes FemtoLASIK eller bedre metode i utland også? kanskje billigere der? 39 000 kr er jo svindyrt.

 

Takker for alle inspill. Jeg går for å ta laser i slutten av 2014 håper det blir suksess! :)

 

Hadde aldri tatt noe slags inngrep i et annet land frivillig, jeg er ekstremt glad for at jeg valgte noen i Norge der jeg kunne stille spørsmål og ikke minst få oppfølgning fra første dag etter inngrepet..

Lenke til kommentar

Tok LASIK i trondheim når jeg var 20 år ca. De første 2-4 månedene kunne jeg få litt tørre øyner bare (spesielt i sterk sol, var i syden etterpå), men det får du øyedråper mot så det er ikke noe stress så lenge du tar de (tok de bare de 2 første ukene så det var ikke noe ille). Nå har det gått snart 3 år og er kjempefornøyd at jeg tok operasjonen :) Hatet briller

Endret av Overdox
Lenke til kommentar

Jeg vil fraråde en slik operasjon.

 

Jeg tok en LASEKoperasjon (lved LASIK så skjærer de av en del av hornhinnen, gjør operasjonen og legger hornhinnen tilbake. Ved LASEK benytter man det som ser ut som og føles som en elektrisk tannbørste der de pusser bort ytterste laget) for tre år siden, og har selv den dag i dag smerter knyttet til operasjonen. Innimellom har jeg så vondt at jeg må bruke lokalbedøvelse på øynene for å døyve smertene. Jeg sliter også med tørre øyne om må en gang i måneden gå på en intensivkur der jeg drypper øynene fire ganger om dagen og smører med gel om natten.

 

Jeg tok operasjonen da jeg var 24, som er innenfor hva som er anbefalt, men jeg er tilbake på brillene i dag.

 

Siden det er så stor konkurranse knyttet til pris, er det mange tildels useriøse aktører. Jeg har sett en tendens til slike firmaer går konkurs etter å ha presset ned prisen over tid. Dette kan det også være greit å tenke på da noen selskaper tilbyr 100 % fornøyd garanti. Dette er selvfølgelig ikke verdt en krone hvis selskapet går konkurs.

 

Min anbefaling. HOLD DEG UNNA!

Lenke til kommentar

Jeg hadde glatt reist til utlandet. Her i Norge virker det å være så mye frykt rundt dette med øyeoperasjoner, noe som trolig fører til redusert antall inngrep per capita. Prisen er også en faktor som spiller inn. Resultatet er at de som driver med dette ikke akkurat har store mengder erfaring.

 

Sør Korea, Oman, India(nja), Kina eller USA. Prisen du må betale her i Norge vil garantert være like høy om ikke høyere enn hva du betaler for ferieturen + operasjon i utlandet. Så du har valget mellom ferietur+billigere, eller en dyr operasjon her i Norge. Selvsagt er det et par negative sider med utlandet siden du ikke er 100% dagene etter operasjonen, men jeg vet ihvertfall hva jeg ville valgt.


Jeg hadde glatt reist til utlandet. Her i Norge virker det å være så mye frykt rundt dette med øyeoperasjoner, noe som trolig fører til redusert antall inngrep. Prisen er også en faktor som spiller inn. Resultatet er at de som driver med dette ikke akkurat har store mengder erfaring.

 

Sør Korea, Oman, India(nja), Kina eller USA. Prisen du må betale her i Norge vil garantert være like høy om ikke høyere enn hva du betaler for ferieturen + operasjon i utlandet. Så du har valget mellom ferietur+billigere, eller en dyr operasjon her i Norge. Selvsagt er det et par negative sider med utlandet siden du ikke er 100% dagene etter operasjonen, men jeg vet ihvertfall hva jeg ville valgt.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hadde mye tørre øyne før jeg tok femtolasik. Men etter laseren har jeg ikke hatt noe problem med dette. Hadde bare litt nedsatt mørkesyn i 2 måneder. Hadde -1,50 på begge nå har jeg perfekt syn. Og det er deilig. Men det innebærer alltid en risiko når man tar sånne inngrep. Tok laser hos memira.

Lenke til kommentar

Risiko og risiko. Det er tryggere å ta en øyeoperasjon enn å gå ned trappene i ditt eget hus.

Ingen her klarer å tvinge fram statistikker som sier at det går galt i 0,1 % av tilfellene engang. Tok operasjonen for noen år tilbake - ikke den gang tenkte jeg på sjansene for at det kunne gå gale. Om noen blir blind, så kommer det på nettavisen.no sammen med "Den kuleste formen for selfie". Dette er en artikkel ingen av dere har sett de siste 10 år, og trolig aldri.

 

Googlet nettopp self "Eye surgery went blind". Hva finner jeg? 1 artikkel om en dame som skulle endre ØYEFARGEN sin. Dette betalte hun 8.000 pund for. Hvor? Panama. Er dette en operasjon som er over 30 gammel, slik som tradisjonell øye-operasjon? Niks. Denne er 3 år gammel ish, og forøvrig bare teit. Fordeler? Ingen.

 

Kjør på med operasjon. Ta kontakt med øyelege. Det er gratis konsultasjon, som selvsagt ikke er bindende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

I følge øyelege Hilde Heger ved øyeavdelingen på Ullevål er over 95% av operasjonene vellykkede. Det vil si at det er en viss andel som ikke er det. Å påstå at det går galt i mindre enn 0,1% av tilfellene er altså feil.

 

 

99 % er også over 95 %. Uttaket basert på formuleringen, gir dermed ikke grunnlag for å si at jeg tar feil.

Din andre påstand om at min påstand er feil, er dermed også feil. Jeg sa forøvrig aldri at det går gale i mindre enn 0,1 % av tilfellene, men dette har sammenheng med resten av setningen min (du må faktisk lese hele setningen og tolken der deretter, og ikke splitte den i to og drite i den ene halvparten). Jeg sa du ikke klarer å finne en kilde som sier at det går gale i 0,1 %. Kilden du framla sier at det går over 95 % defineres som vellykkede. Det kunne like godt stått "over 50 %", og det reelle tallet hadde vært det samme i begge tilfeller, da dette ikke er oppgitt. Jeg handler 100 % på Kiwi. Da er det på ingen måte feil å si, "Jeg handler på Kiwi i over 95 % av tilfellene". Hver 20. pasient går det ikke til helvete med, det sier jo seg selv,.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hva du vil frem til. Slik jeg leser det forrige innlegget ditt argumenterte du for at det nesten er umulig at det kan gå galt:

 

"Risiko og risiko. Det er tryggere å ta en øyeoperasjon enn å gå ned trappene i ditt eget hus.

Ingen her klarer å tvinge fram statistikker som sier at det går galt i 0,1 % av tilfellene engang. Tok operasjonen for noen år tilbake - ikke den gang tenkte jeg på sjansene for at det kunne gå gale. Om noen blir blind, så kommer det på nettavisen.no sammen med "Den kuleste formen for selfie". Dette er en artikkel ingen av dere har sett de siste 10 år, og trolig aldri.
Googlet nettopp self "Eye surgery went blind". Hva finner jeg? 1 artikkel om en dame som skulle endre ØYEFARGEN sin. Dette betalte hun 8.000 pund for. Hvor? Panama. Er dette en operasjon som er over 30 gammel, slik som tradisjonell øye-operasjon? Niks. Denne er 3 år gammel ish, og forøvrig bare teit. Fordeler? Ingen."
Såvidt jeg kan se argumenterer du konsekvent for at det ikke er noen som helst fare forbundet med en slik operasjon. Ikke "0,1% engang", som du skriver.
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

Finnes det bedre måter enn LASIK? eller er det beste?

Er det veldig plagsomt å ha tørre øyne? er det som når man har på linser over natten også er de tørre på morgenen da man våkner? eller er det litt annerledes tørrhet 

Får alle tørre øyne etter laseroperasjon eller er det bare noen som er uheldige?

 

Brilleland er vel godt nok for undersøkelsen? eller?

 

mer som tørre såre øyne,  for meg funket ikke øye dråper særlig..

Tørre øyne er det mange som får..

Nei brilleland er ikke gode nok..

 

Uansett LASIK kan regnes som et trygt inngrep, greia er at det er øyene ikke noe man akurat klarer seg bra uten om noe går galt..

 

Jeg synes du er en god kandidat på den måten at du har mye vinne på ta LASIK med tanke på jobb og som sagt 9999 går det greit med.

 

 

Hvorfor skulle ikke Brilleland være bra nok?

​De har optikere med samme utdannelse og autorisasjon som alle andre kjeder i Norge.

Lenke til kommentar

 

 

Finnes det bedre måter enn LASIK? eller er det beste?

Er det veldig plagsomt å ha tørre øyne? er det som når man har på linser over natten også er de tørre på morgenen da man våkner? eller er det litt annerledes tørrhet 

Får alle tørre øyne etter laseroperasjon eller er det bare noen som er uheldige?

 

Brilleland er vel godt nok for undersøkelsen? eller?

 

mer som tørre såre øyne,  for meg funket ikke øye dråper særlig..

Tørre øyne er det mange som får..

Nei brilleland er ikke gode nok..

 

Uansett LASIK kan regnes som et trygt inngrep, greia er at det er øyene ikke noe man akurat klarer seg bra uten om noe går galt..

 

Jeg synes du er en god kandidat på den måten at du har mye vinne på ta LASIK med tanke på jobb og som sagt 9999 går det greit med.

 

 

Hvorfor skulle ikke Brilleland være bra nok?

​De har optikere med samme utdannelse og autorisasjon som alle andre kjeder i Norge.

 

 

 

Ganske sikker på de bruker andre typer måle instrumenter der de tar laser, men kan være jeg tar feil eller at det er innført andre steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...