Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan brokoble? bruk av spiller å drive høytaler framme


fjøset

Anbefalte innlegg

Du ser ut til å være på rett spor ja. I utgangspunktet er det bra med høy dB/okt, men det kan gi litt tydelige skiller mellom elementer i forskjellig frekvensregister. Så har vi det med aktive og passive filter, som i bunn og grunn er snakk om filter før eller etter forsterker. I gamledager brukte vi mye passive filtre på subber. et 6dB filter var en enkel spole, litt fancy var det med 12dB som var spole OG kondensator. Man kan fint bygge 18dB filter også, men det er enklere og bedre med aktive filtre integrert i forsterkern eller som egne komponenter før forsterkern.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ser ut til å være på rett spor ja. I utgangspunktet er det bra med høy dB/okt, men det kan gi litt tydelige skiller mellom elementer i forskjellig frekvensregister. Så har vi det med aktive og passive filter, som i bunn og grunn er snakk om filter før eller etter forsterker. I gamledager brukte vi mye passive filtre på subber. et 6dB filter var en enkel spole, litt fancy var det med 12dB som var spole OG kondensator. Man kan fint bygge 18dB filter også, men det er enklere og bedre med aktive filtre integrert i forsterkern eller som egne komponenter før forsterkern.

okei :)

 

Men jeg har ingen slope å justere på forsterkeren men spilleren kan justere slope, og jeg kan jo bare bruke en av de som filter(slik at det ikke er 2 filtere på bassen, det blir mye krøll tenker jeg?) så da burde jeg sette forsterkeren på all pass og spilleren på LPF 80hz og slope: 18db/okt ? kan justere fra 3 til 24db/okt forresten.

 

Over til noe annet siden du er bil teknikker.. :)

Jeg har en Ford Mondeo 2003 diesel (2L 115hk), og den har ikke vært helt grei i det siste, motoren har plutselig stoppet i fart og (motoren kutter momentant) og tenningslampen begynner å blinke, dette har skjedd 6 ganger. Alt virker helt normalt helt til jeg dette skjer, og jeg får ikke startet den igjen(jeg prøver og motoren går rundt så det er spenning på batteriet), jeg må vente noen minutter uten å prøve å starte den også starter den som det aldri skulle vært noe problem.

dette har skjedd 2 ganger da bilen står stille, en gang i 30km/t og 2 ganger i 80 km/t.

og en gang fikk jeg ikke startet den etter den hadde stått stille i et par timer og da prøvde vi med startkabler, jeg fikk startet den men da jeg gikk ut av bilen for å ta av startkablene stoppet den (før jeg rakk å ta av startkablene) og da ville den ikke starte igjen, noen timer etter det igjen startet den lett som bare det!

Jeg trodde først det var diesel filteret siden den har gått 270 000km uten å bli byttet, jeg byttet dette og alt fungerte normalt, i noen dager, det ble noe varmere her jeg bor, etter filteret var byttet, men idag ble det kaldere igjen (9 grader) og det samme skjedde på vei til jobb.

 

Noe du har vært borti før? jeg vet at det er et litt dårlig batteri på den, men du burde ikke ha noe å si da motoren allerede er i gang..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...