Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan brokoble? bruk av spiller å drive høytaler framme


fjøset

Anbefalte innlegg

Hei jeg kjøpte akkuratt:

Forsterker Rockford Fosgate Prime r250 4 kanals forsterker:
http://www.rockfordfosgate.com/products/details/r250-4

Spiller: Alpine CDE 178BT (den leverer 4x50watt):
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=14247&katid=616&id=

 

Sub: JBL GTO 1214BR:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4617&katid=30

 

Høytalere framme:
Rockford fosgate punch p1572 (disse takler maks 60W RMS og spiller gir kun 50W RMS hva betyr dette at jeg mangler 10watt?):
http://www.rockfordfosgate.com/products/details/p1572

 

Lurer på om det beste for meg er å la alpine spilleren spille høytalerne fremme og brokbole bassen til å kun drive subwoofer? ELLER burde jeg bruke forsterkeren på høytalerne og subwoofer?

Hvordan brokoble en 4 kanals forsterker til å gi effekt til kun en sub?
Er 4 kanals forsterker like bra som en monoforsterker? får jeg ut maks effekt av forsterkeren eller har jeg driti meg loddrett ut fordi jeg burde hatt en monoforsterker eller 2 kanal forsterker?

Når det ikke er noen RCA inngang koblet til vil forsterkeren forstå dette også gi effekten til der det er koblet til RCA?

Har hørt noe "broscience" at man burde kortslutte RCA inngangene man ikke bruker, hvordan gjør man dette og hvorfor gjør man dette?

 

Dumme spørsmål men håper noen her kan svare fort! <3 bare å spørre om spørsmålene mine er dårlig formulert

 

PS: radiospes sa at dette var en veldig bra kombo etter at jeg sa at jeg prioriterer fin lyd fremfor dunkete og bråkete bass men vil fortsatt ha litt trøkk når jeg fyrer opp anlegget.

 

Ga 6500,- for alt inkludert kabler og monteringsramme til spiller osv..
har en Ford Mondeo 2003 modell.

Endret av fjøset
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg kjøpte RF P1572 høytalere er at disse passer perfekt i døra mi så jeg slipper og lage ny ramme til høytalerene, jeg vet at jeg kunne fått bedre lyd men løs diskant og f eks 6.5" høytaler. Men for min del var det ikke verdt alt det arbeidet + disse er billigere (håper det låter bra da..)

 

Og ja jeg angrer på at jeg ikke kjøpte spiller som ikke kan spille cd.. (hvem bruker cder lenger..)

Prøv å forklar på en enkel måte, gjerne step by step så jeg ikke misforstår!

Endret av fjøset
Lenke til kommentar

Du kan IKKE brokoble en 4 kanals forsterker til kun 1 utgang, så du bruker to utganger til høyttalerene dine, også brokobler du de to siste til suben. Spilleren din gir bare 4x20w rms, de oppgitte 50w er maks watt ;)

Jeg ser at bilradiospes fortsatt sier mye rart, og jeg vil vel si du har blitt feilinformert hvis de mente det der var et oppsett for pen lyd... Har du kun en linjeutgang fra spilleren, så må du bruke y-ledd for å få signal til alle 4 kanalene på forsterkeren.

Lenke til kommentar

Hvis vi tar for oss litt idiotiteori og sier at CD-spilleren får levert 12 volt med spenning fra blybatteriet;
Strømmen til høyttalerne varierer mellom 0 og 12 volt, altså et nullpunkt på 6 volt.

 

6V/4Ohm=1.5A

 

6V*1,5A=18 Watt. 18 Teoretiske watt, som antakeligvis vil være mindre grunnet spenningstap i komponenter osv.


Men for å gjøre det lett for deg selv vil jeg anbefale deg å teste med å kjøre høyttalerne fra CD-spilleren.

Brokoble subwooferen din ved forsterkeren mellom positiv left og negativ right på nedre utgang (rear).
Sett samtidig opp et høypassfilter på front til 100Hz og sub til 125Hz. Hør om du liker dette. Savner du effekt til høyttalerne blir det mer arbeid, da du må trekke kabler fra forsterkeren til høyttalerne i døra. Savner du effekt fra sub må du kjøpe ny forsterker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har koblet opp slik som dbass beskriver og det fungerer veldig bra :) trenger vertfall ikke mere bass, dbass teorien din stemmer ganske bra, jeg skrev feil at det var 4x50 watt rms. Det er maks 18 watt rms

det er faktisk noen spillere fra alpine som klarer å utnytte de 18 watt rms og på en slags måte få 4x 45 watt rms ut fra spilleren, men det gjelder ikke min modell :(

 

Cossiemk1 hva er begrunnelsen din for at dette oppsettet ikke vil gi fib lyd?

Og hva om jeg kortslutter de utgangene som skulle vært til høytalerne med utgangene til bassen? Vil det ikke funke? Hvorfor ikke isåfall??

Jeg har 3 phono utganger

Front

Rear

Sub

 

 

Hva vil resultatet bli dersom jeg kobler høytalerne på forsterkeren istedenfor spilleren? Vil jeg kun kunne spille høyere eller blir det merkbart bedre lyd også? Isåfall hvor mye bedre lyd kan man forestille seg det blir?

Lenke til kommentar

Hvis vi tar for oss litt idiotiteori og sier at CD-spilleren får levert 12 volt med spenning fra blybatteriet;

Strømmen til høyttalerne varierer mellom 0 og 12 volt, altså et nullpunkt på 6 volt.

 

6V/4Ohm=1.5A

 

6V*1,5A=18 Watt. 18 Teoretiske watt, som antakeligvis vil være mindre grunnet spenningstap i komponenter osv.

 

 

Men for å gjøre det lett for deg selv vil jeg anbefale deg å teste med å kjøre høyttalerne fra CD-spilleren.

Brokoble subwooferen din ved forsterkeren mellom positiv left og negativ right på nedre utgang (rear).

Sett samtidig opp et høypassfilter på front til 100Hz og sub til 125Hz. Hør om du liker dette. Savner du effekt til høyttalerne blir det mer arbeid, da du må trekke kabler fra forsterkeren til høyttalerne i døra. Savner du effekt fra sub må du kjøpe ny forsterker.

Mener du å sette høytalerne fremme til minumun 100hz og subben til maks 125hz?

Subben klarer jo helt opp til 300hz, men lowpass filteret på forsterkeren går kun til 250 hz så det er slik jeg har satt det opp nå, men skal teste litt forskjellig i kveld :)

Lenke til kommentar

det er faktisk noen spillere fra alpine som klarer å utnytte de 18 watt rms og på en slags måte få 4x 45 watt rms ut fra spilleren, men det gjelder ikke min modell :(

 

Hvis dem klarer å øke effekten på noen som helst måte (uten en DC/DC-strømforsyning) vil det være 18W*2, da dem "snur" fasene, slik at dem "simulerer" en spenning på 12 volt istedenfor 6.

 

 

Og hva om jeg kortslutter de utgangene som skulle vært til høytalerne med utgangene til bassen? Vil det ikke funke? Hvorfor ikke isåfall??

 

 

Har hørt noe "broscience" at man burde kortslutte RCA inngangene man ikke bruker, hvordan gjør man dette og hvorfor gjør man dette?

Ved å kortslutte inngangene vil du kortslutte evt, støy som plukkes opp fra luften. Å kortslutte en utgang fører som regel til ødelagt utstyr og i verste fall brann.

 

 

Hva vil resultatet bli dersom jeg kobler høytalerne på forsterkeren istedenfor spilleren? Vil jeg kun kunne spille høyere eller blir det merkbart bedre lyd også? Isåfall hvor mye bedre lyd kan man forestille seg det blir?

Lyden vil bli mindre forvrengt, da strømkilden er som regel mer stabil. Dette er selvfølgelig bare om du faktisk har riktig dimensjon på strømkablene i forhold til lengde. Høyere volum er også en mulighet.

 

 

Mener du å sette høytalerne fremme til minumun 100hz og subben til maks 125hz?

Subben klarer jo helt opp til 300hz, men lowpass filteret på forsterkeren går kun til 250 hz så det er slik jeg har satt det opp nå, men skal teste litt forskjellig i kveld :)

Ja, det er det jeg mener. En sub spiller som regel mellom 5 og 120 Hz. Noe høyere enn dette er det ikke vits i at den spiller, da den ikke låter pent ved høyere frekvenser. Du bør også ha et høypassfilter på høyttalerne i dørene, fordi dem ikke klarer å gjengi lave frekvenser, og dermed bare brenner av masse effekt, som resulterer til spenningsfall ved spilleren og merkbart mer forvrengning ved høyere volum.

 

(Jeg er bittelitt usikker nå, men det kan være jeg mente at det skulle være 100Hz LP på sub, og 125Hz HP på dørene, da dem overlapper hverandre.

 

 

Lek med innstillingene, og se hva du syns er best, så lenge du holder deg unna EQ, loudness etc., dette kan du stille inn selv etter at du syns du har fått det beste lydbildet ved bestemmelser av filtre.

Lenke til kommentar

Rocford er desverre ikke i nærheten av hva de var før, og pøser ut billige overprisede komponenter og lever på sitt gamle rykte... En SUBwoofer skal etter min mening aldri spille over 100hz, da er det mellomtone. Hvis du kobler fronthøyttalerene til forsterkeren, og setter høypass til ca 70hz til dem, så vil du få ganske mye mere trøkk i frontsystemet ditt, og mere kontroll på høyttalerene. Så stiller du lavpass til det samme for suben. Hvis høyttalerene er skikkelig montert i solide fester da, så burde dette gi et greit resultat sikkert ;)

Lenke til kommentar

Jeg skrudde på noe musikk og satt lp filteret på 200hz så skrudde jeg gain på maks så jeg ikke hørte frontsettet så skrudde jeg nedover til jeg ille hørte mellomtoner som piano og gitar osv, endte da på 80 hz.

Frontsettet er satt til 80 hz.

Gain på bassen er på 5 av 11

Bass boost er på 6db, kan velge 12db men syntes ikke det er nødvendig

Jeg skrudde ned trebel på bak høytalerne (orginal) så musikken høres ut som om den kommer forfra.

Så har jeg målt og regna på tiden til hver høytaler iforhold til avstand der jeg sitter(time correction gjør slik at jeg hører høytaleren lengst unna samtidig som jeg hører høytaleren jeg har nærmest)

 

Media xpander til alpine er på (veldig bra forresten)

Eq er satt til pop

Kjører xtreme quality fra spotify og bruker bluetooth

 

Jeg er vertfall veldig fornøyd med oppsettet jeg har nå.

Lenke til kommentar

Da bør nok HPF justeres litt oppover. Delefrekvensen oppgitt er ved minus 3 desibel. Har du samme -3db på begge filterne har du litt ekstra lyd der. Teoretisk korrekt gap mellom HP og LP bestemmes av kuttraten, oppgitt i dB pr oktav, forutsatt lineært forhold mellom sub og topp.. :)

Lenke til kommentar

Da bør nok HPF justeres litt oppover. Delefrekvensen oppgitt er ved minus 3 desibel. Har du samme -3db på begge filterne har du litt ekstra lyd der. Teoretisk korrekt gap mellom HP og LP bestemmes av kuttraten, oppgitt i dB pr oktav, forutsatt lineært forhold mellom sub og topp.. :)

Ok skal teste litt rundt 100hz :)

Lenke til kommentar

Ok, enkelt forklart, et 6db/oktav LPF som har -3db ved 100Hz gir 6db lavere lyd ved en oktav høyere lyd, altså -9db ved 200Hz, -15db ved 400Hz osv. Xdb/oktav sier noe om hvor brått delefilteret kutter bort lyd utenfor frekvensområdet. Igjen vil da en sub med et 6db/okt filter satt til -3db@100Hz spille høyere på 200Hz enn samme oppsett med f.eks 24db/okt. Sistnevnte får mer av den uønskede lyden kuttet bort, om du er med :)

Lenke til kommentar

Ok jeg er med :) et filter blokkerer ikke lydene over 100 hz om den er satt til 100hz som om det skulle vært en murvegg men den filtrerer bort lyden sakte men sikkert, 24 db/okt har en brattere lydkurve etter 100hz og kutter bort uønsket lyd fortere, men musikken blir i praksis da litt mere kantete mens 12 og 18 db/oktav er mere smooth mens 3 og 6 kutter ikke lyden kjappt nok. Derfor blir 12 og 18 somregel brukt i på høytalere??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...