Gå til innhold

Snakke med NAV?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er veldig lurt å snakke med NAV.

Glem alt du leser om i media, for det er bare dritthistoriene som kommer frem uansett.

 

Noen tips til ditt første møte:

- Forbered deg. Tenk igjennom hva slags jobber du ønsker.

- Skriv ned hvilke egenskaper du har, sertifiseringer, kurs osv. ALT er relevant.

- Tenk igjennom hva slags egenskaper du IKKE har, slik at du slipper å bli plassert i noe som overhode ikke passer.

- Kle deg pent!!!! Dette er kjempeviktig! Jeg tenker ikke på dress, men ta på deg ei fin olabukse og ei skjorte. Vær nydusjet og fresh, og fin på håret. Førsteinntrykket er nemlig veldig viktig.

- Vær positiv og nysgjerrig, i stedet for tvilende og vanskelig. Ta i mot alle råd. Vær en JA-mann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Kle deg pent!!!! Dette er kjempeviktig! Jeg tenker ikke på dress, men ta på deg ei fin olabukse og ei skjorte. Vær nydusjet og fresh, og fin på håret. Førsteinntrykket er nemlig veldig viktig.

- Vær positiv og nysgjerrig, i stedet for tvilende og vanskelig. Ta i mot alle råd. Vær en JA-mann.

 

Kle seg pent for et møte hos NAV? Er bare å kle seg i vanlige klær, de på NAV går jo i hettegensere de også.

 

Positiv og nysgjerrig ja, men alt skal ikke svelges og godtas.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei.

 

Er det lurt å snakke med NAV? Har vært arbeidsledig i mange måneder nå, og får ikke jobb uansett hvor jeg søker. Kan det være en ide å ringe NAV, sette opp en time å snakke med dem? Kanskje de kan hjelpe med å dekke kurs eller lignende?

 

Mvh mann 20.

 

Det er absolutt en god ide. De kan sikkert hjelpe deg tilbake i jobb! En må ikke være skeptisk til NAV. :)

Lenke til kommentar

Det eneste du får av Nav er jobbkurs og samtaler med veileder. Det er som å prate med veilederen på skolen hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Nav er ikke særlig hjelpsomme. Skal du ta vekterkurs og lignende så må du vente i flere måneder [minst 9-20 måneder]. Det er lang venteliste. Registrerer du deg som arbeidsledig hos Nav så blir du kun bare en del av statistikken som politikerne kan bruke.

 

Når du er registrert hos Nav må du møte opp på Nav kontorer hver 2 uke. Det vil si 2 ganger i en måned. Så får du samtaler med veileder. De vil også at du skal legge inn CV, vitnemål og lignende på deres nettsider nav.no! De prater masse shit og bullshit og mer bullshit. Oppgaven til Nav er ikke å skaffe deg jobb. Oppgaven deres er veilede de arbeidsledige til å skaffe jobb selv.

 

Det eneste som skiller Nav.no fra Finn.no og andre jobbsider. Nav gir deg penger hvis du tar jobbsøker kurs og Microsoft office kurs. Jobb søker kurs varer i 2 uker og du får 1500 kroner.

 

Hvis du skal skaffe jobb må du gjøre det selv. Nav er bare en ubrukelig veileder ansatt av det offentlige organ [våre politikere]. Jobben til Nav er ikke å skaffe deg jobb. De gir deg bare informasjon og det er opp til deg hvordan du vil bruke informasjonen. Selv om du får dagpenger så er det ikke mer enn 2000-4000 kroner i måneden.

 

Du er bare 20 år så jeg kan trolig anta du ikke har hatt noe veldig stor inntekt. Dermed 2000 - 4000 kroner en realistisk sum for deg. For å få dagpenger må du ha vært arbeidsledig og registrert hos Nav i minst 2-3 år. Ihvertfall etter min erfaring da jeg var arbeidsledig etter å ha fullført utdanningen min på videregående [apotekniker].

 

Hvis Nav sender deg ut i arbeid så tar de en del av pengene du tjener. La oss anta at den opprinnelige lønn er 150 kroner. Da tar nav ca 50-60 kroner og du tjener ca 90 kroner. Hvis du jobber bra og arbeidsgiveren vil gi deg jobb. Da får du full lønn. Hvis du ikke jobber så må du bare fortsette å holde ut med Nav da. Det er opp til deg. Det er veldig veldig sjeldent at Nav klarer å skaffe de arbeidsledige jobb.

 

Du også sende inn en arbeidsledig skjema på nett. Den sender du gjennom nav.no. Hvis du ikke sender denne meldingen vil du ikke lenger være registrert som arbeidsledig hos Nav.

 

Nav er det mest ubrukelige organ I Norge for de arbeidsledige. Et veldig bra støtte apparat for de som mottar trygd, men veldig elendig for de unge som er arbeidsledige.

 

Det du leser fra meg nå. Det er min personlige erfaring med Nav!

Endret av eXalpha
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nav er ikke særlig hjelpsomme. Skal du ta vekterkurs og lignende så må du vente i flere måneder [minst 9-20 måneder]. Det er lang venteliste. Registrerer du deg som arbeidsledig hos Nav så blir du kun bare en del av statistikken som politikerne kan bruke.

Jeg fikk vekterkurs av NAV og det tok to uker.

 

Når du er registrert hos Nav må du møte opp på Nav kontorer hver 2 uke. Det vil si 2 ganger i en måned. Så får du samtaler med veileder. De vil også at du skal legge inn CV, vitnemål og lignende på deres nettsider nav.no! De prater masse shit og bullshit og mer bullshit. Oppgaven til Nav er ikke å skaffe deg jobb. Oppgaven deres er veilede de arbeidsledige til å skaffe jobb selv.

Dette er ikke vanlig praksis. Da må de ha sett på dette som mest hensiktsmessig i ditt tilfelle. Det vanlige er at man må sende meldekort annenhver uke.

 

Det eneste som skiller Nav.no fra Finn.no og andre jobbsider. Nav gir deg penger hvis du tar jobbsøker kurs og Microsoft office kurs. Jobb søker kurs varer i 2 uker og du får 1500 kroner.

Når man blir satt på kurs, så får man tiltakspenger etter sentraltbestemte satser. 323 kroner per dag om man er over 19 år, 234 kroner per dag om man er under 19 år.

 

NAV har også anledning til å plassere jobbsøkere på tiltak hosbedrifter slik at man får jobberfaring. Dette kan ikke Finn.no gjøre.

 

Hvis du skal skaffe jobb må du gjøre det selv. Nav er bare en ubrukelig veileder ansatt av det offentlige organ [våre politikere]. Jobben til Nav er ikke å skaffe deg jobb. De gir deg bare informasjon og det er opp til deg hvordan du vil bruke informasjonen. Selv om du får dagpenger så er det ikke mer enn 2000-4000 kroner i måneden.

Man får kun dagpenger om man har vært i arbeid tidligere, eventuelt også rett etter endt utdanning. Hvis ikke får man økonomisk stønad til livsopphold, som ligger på ca. 3-5000 kroner i måneden avhengig av kommunen man bor i.

 

Du er bare 20 år så jeg kan trolig anta du ikke har hatt noe veldig stor inntekt. Dermed 2000 - 4000 kroner en realistisk sum for deg. For å få dagpenger må du ha vært arbeidsledig og registrert hos Nav i minst 2-3 år. Ihvertfall etter min erfaring da jeg var arbeidsledig etter å ha fullført utdanningen min på videregående [apotekniker].

Øøø, nei.

 

Hvis Nav sender deg ut i arbeid så tar de en del av pengene du tjener. La oss anta at den opprinnelige lønn er 150 kroner. Da tar nav ca 50-60 kroner og du tjener ca 90 kroner. Hvis du jobber bra og arbeidsgiveren vil gi deg jobb. Da får du full lønn. Hvis du ikke jobber så må du bare fortsette å holde ut med Nav da. Det er opp til deg. Det er veldig veldig sjeldent at Nav klarer å skaffe de arbeidsledige jobb.

Nei, NAV tar ikke deler av lønna di. Hvor i allverden får du dette fra?

 

Du også sende inn en arbeidsledig skjema på nett. Den sender du gjennom nav.no. Hvis du ikke sender denne meldingen vil du ikke lenger være registrert som arbeidsledig hos Nav.

Meldekort heter det.

 

Nav er det mest ubrukelige organ I Norge for de arbeidsledige. Et veldig bra støtte apparat for de som mottar trygd, men veldig elendig for de unge som er arbeidsledige.

 

Det du leser fra meg nå. Det er min personlige erfaring med Nav!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dusje og gå med fine klær hvis du vil. Alle disse andre muslimene hos Nav går med sjal og tradisjonelle herreklær.

 

Ikke mye Nav kan gjøre for deg. Beste fall er dagpenger og thats it. Husk å be om dagpenger etter 2-3 uker. Ikke vits å være registrert som normal arbeidsledig og ikke ha penger i det hele tatt. Ikke ta jobbsøker kurs. Det er bortkastet og ren bullshit. Ikke ta noen kurs. Kursene til Nav er for dumme utlendinger som ikke kan norsk. Du kan norsk og det er jo da bare bortkastet tid.

 

Det eneste jeg kan anbefale er vekterkurs. Det er det eneste kurset som gir jobb.

 

Datakurs, Jobbsøker kurs, Microsoft Office kurs, Norsk kurs og alt det pisset der gir deg ikke jobb. Bortkastet tid og er tilrettelagt for utlendinger. Disse kursene er ikke ment for norske statsborgere som er oppvokst i Norge. Nav tror at alle norske statsborgere er dumme utlendinger med 1 i IQ. Får du ikke no jobb etter 1 år hos Nav. Da søker du faen meg trygdepenger og lever på det istedenfor.

Endret av Anvilycus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk vekterkurs av NAV og det tok to uker.

 

 

Da har du garantert ikke vært hos Nav OSLO. Ikke kommenter med mindre du har vært arbeidsledig hos Oslo Sørlandsgutt.

 

Jo flere mennesker jo verre blir det hos Nav. Oslo er et sted hvor det er helt umulig å få hjelp hos Nav i det hele tatt.

 

Flytt til Oslo og bli arbeidsledig. Da skal jeg garantere deg at du kommer til å syte som en unge etter 2 uker hos Nav. De kommer til å sende deg fra det ene kurset til det andre uten at du får jobb i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Da har du garantert ikke vært hos Nav OSLO. Ikke kommenter med mindre du har vært arbeidsledig hos Oslo Sørlandsgutt.

 

Jo flere mennesker jo verre blir det hos Nav. Oslo er et sted hvor det er helt umulig å få hjelp hos Nav i det hele tatt.

 

Flytt til Oslo og bli arbeidsledig. Da skal jeg garantere deg at du kommer til å syte som en unge etter 2 uker hos Nav. De kommer til å sende deg fra det ene kurset til det andre uten at du får jobb i det hele tatt.

NAV kan jo ikke trylle. Har du forsøkt å gå ut og levere ut CV-en din i butikker?

 

Det tok meg et par dager å skaffe meg butikkjobb den tida jeg bodde i Oslo.

 

Jeg er for øvrig ikke noen "sørlandsgutt".

Lenke til kommentar

NAV kan jo ikke trylle. Har du forsøkt å gå ut og levere ut CV-en din i butikker?

 

Det tok meg et par dager å skaffe meg butikkjobb den tida jeg bodde i Oslo.

 

Jeg er for øvrig ikke noen "sørlandsgutt".

 

En jobb har jeg jo. Jeg snakket om den tiden jeg var arbeidsledig hos Nav. Det tok deg et par dager å skaffe jobb. Gratulerer da. Nå gjelder det bare å få alle disse utlendingene ut i jobb også. Du er norsk så det er lettere for deg å få jobb. En utlending oppvokst i Norge har faktisk mindre sjanse for å få jobb, selv om denne personen leverer cv i butikken og møter opp personlig.

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar

En jobb har jeg jo. Jeg snakket om den tiden jeg var arbeidsledig hos Nav. Det tok deg et par dager å skaffe jobb. Gratulerer da. Nå gjelder det bare å få alle disse utlendingene ut i jobb også. Du er norsk så det er lettere for deg å få jobb. En utlending oppvokst i Norge har faktisk mindre sjanse for å få jobb, selv om denne personen leverer cv i butikken og møter opp personlig.

Hadde jeg vært arbeidsgiver, og møtt på noen med din holdning - der NAV skal fikse alt, så hadde jeg vært skeptisk til å ansette deg. Uavhengig av bakgrunn.
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært arbeidsgiver, og møtt på noen med din holdning - der NAV skal fikse alt, så hadde jeg vært skeptisk til å ansette deg. Uavhengig av bakgrunn.

 

Begynn å tenk litt realistisk nå.

 

Det utdannes ca hvert år

600 butikkarbeidere

300 vektere

200 apoteknikere

500 helsekretærer

 

La oss si at det har gått 3 år

1800 butikkarbeidere

900 vektere

600 apoteknikere

1500 helsesekretærer

 

Det utdannes flere fagfolk enn det finnes arbeidsplasser for. Dermed blir disse nyutdannede arbeidsledige.

 

Hvor mange arbeidsplasser tror det skapes hvert år??? Ca 10-20 stykker og dette er arbeidsplasser som skapes når gamle ansatte går av. Bare fordi du studerer den norske loven på høyskolen trenger du ikke å bli arrogant. Folk I Oslo prater og snakker annerledes enn det du er vant til.

 

Greit du fikk jobb i en butikk, men det betyr ikke at du var den eneste som hadde møtt opp personlig og levert CV. Det kan ha vært 200 personer før deg som har møtt opp på butikken og levert søknad/cv. Ut av 200 så fikk du jobben. Dette kalles flaks eller kanskje han tilfeldig gav deg jobben fordi butikken trengte en ny ansatt.

 

Nav fikser alt? Nav fikser ingenting mener du? Hadde Nav virket så ville ingen i Norge ha vært arbeidsledige nå. Det er mange arbeidsledige i Norge fordi Nav ikke virker. Nav har ikke noe kontakt og samarbeid med arbeidsgivere heller. Nav Oslo er helt håpløs.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Begynn å tenk litt realistisk nå.

 

Det utdannes ca

600 butikkarbeidere

300 vektere

200 apoteknikere

500 helsekretærer

 

Hvor mange arbeidsplasser tror det skapes hvert år??? Ca 10-20 stykker og dette er arbeidsplasser som skapes når gamle ansatte går av. Bare fordi du studerer den norske loven på høyskolen trenger du ikke å bli arrogant. Folk I Oslo prater og snakker annerledes enn det du er vant til.

 

Nav fikser alt? Nav fikser ingenting mener du? Hadde Nav virket så ville ingen i Norge ha vært arbeidsledige nå. Det er mange arbeidsledige i Norge fordi Nav ikke virker. Nav har ikke noe kontakt og samarbeid med arbeidsgivere heller. Nav Oslo er helt håpløs.

Er tallene dine hentet fra løse luften, eller kan du vise til en kilde som gir grunn til å tro på det du skriver? At det bare åpnes opp 10-20 stillinger i året (i Oslo?) virker mildt sagt hinsides all fornuft - det må du dokumentere.

 

Det er ikke arrogant å mene at holdningsproblemer kan være grunn til arbeidsledighet.

 

Det er også viktig å påpeke at NAV i bunn og grunn forsøker å presse unge tilbake til skolen. Det er derfor det er særs lite lukrativt for de under 19 å henvende seg til NAV.

 

Om du tar kontakt med en saksbehandler hos NAV, og lufter ideen om lønnstilskudd, så skal du se at det kan bli mye enklere å finne jobb. :p

 

Greit du fikk jobb i en butikk, men det betyr ikke at du var den eneste som hadde møtt opp personlig og levert CV. Det kan ha vært 200 personer før deg som har møtt opp på butikken og levert søknad/cv. Ut av 200 så fikk du jobben. Dette kalles flaks eller kanskje han tilfeldig gav deg jobben fordi butikken trengte en ny ansatt.

Det betyr at jeg la inn en egen innsats og ikke brukte NAV som en kvilepute. Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Er tallene dine hentet fra løse luften, eller kan du vise til en kilde som gir grunn til å tro på det du skriver? At det bare åpnes opp 10-20 stillinger i året (i Oslo?) virker mildt sagt hinsides all fornuft - det må du dokumentere.

 

Det er ikke arrogant å mene at holdningsproblemer kan være grunn til arbeidsledighet.

 

Det er også viktig å påpeke at NAV i bunn og grunn forsøker å presse unge tilbake til skolen. Det er derfor det er særs lite lukrativt for de under 19 å henvende seg til NAV.

 

Om du tar kontakt med en saksbehandler hos NAV, og lufter ideen om lønnstilskudd, så skal du se at det kan bli mye enklere å finne jobb. :p

 

Jeg vet at i Oslo på Sofienberg videregående så utdannes det 40 apoteknikere hvert år. Jeg har selv gått på den skolen.

 

Så til helsesekretærer utdannes det ca 50 fagfolk per år i Oslo. Så hvis man tar hele landet til sammen så blir det ca 200-300 nye fagfolk per år. Uansett så utdannes det flere fagfolk enn det er jobb til.

 

Når det utdannes flere fagfolk enn det er jobb til så fører dette til arbeidsledighet. Innen helsevesenet kan jeg garantere deg at det skapes ikke mer ca 10-20 arbeidsplasser [helsesekretær, apotekniker] hvert år. Dette skjer nå gamle folk går av. Noen år så kan det skapes 0 arbeidsplasser i det hele tatt. Du tror det skapes 2000 jobber i Oslo hvert år for hver eneste yrker??

 

Man kommer aldri til å ha nok arbeidsplasser for fagfolk, fordi det utdannes mer enn det skapes arbeidsplasser. Dette fører til arbeidsledighet.

 

Hvis du for eksempel ser helsesektoren til finn.no, så ser du at det er mange stillinger innenfor helseveneset.

 

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/result?EXTENT=3947&areaId=20061&JOB_CATEGORY/CATEGORY=5404&page=1&sort=1

 

Men det er ikke nok stillinger for hvert eneste yrker. Dette fører til at folk går arbeidsledige. Det utdannes 40 apoteknikere hvert år i Oslo, men det skapes bare ca 10 nye stillinger hvert år. De vil si at mange mennesker blir arbeidsledige inntil de får jobb i butikken og lignende.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...