Gå til innhold

Nybegynner i enkelpersonforetak


Anbefalte innlegg

Hei dere,

Er helt ny her, og håper noen kan hjelpe meg med svar på to spørsmål:

 

Jeg har startet et enkeltmannsforetak, da jeg har fått en ekstrajobb der de betaler meg timelønn uten å ansette meg. Jeg er helt grønn når det kommer til økonomi og regnskap (er helsearbeider).

 

-Hvordan bokfører jeg?

-Kan jeg føre fradrag for kjøring til og fra arbeidsplassen, selv om jeg kunne reist kollektivt? Hvis jeg reiser kollektivt, kan føre fradrag for det?

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du bare har en oppdragsgiver, må du se å opprette et AS og ansette deg selv i det, så la AS'et ditt fakturere oppdragsgiver.

 

Ligningsmyndighetene driver klappjakt på EPF som har 1 oppdragsgiver og i de aller fleste sakene ender det opp med at de blir sett på som ansatte og ikke næringsdrivende.

 

Som ansatt i eget AS har du også alle rettigheter som en vanlig ansatt med tanke på arbeidsledighetstrygd, sykepenger etc. som personlig næringsdrivende har du ikke det.

Lenke til kommentar

Skaff deg ny jobb og dropp dette prosjektet. Med mindre du har i alle fall dobbel så høy timelønn som du vanligvis ville akseptert som ansatt, så er dette en sabla dårlig deal for deg. Kun useriøse arbeidsgivere som driver med sånn.

 

Enig... hadde det vært en heltidsjobb hadde saken vært noe annet.

 

Hvis du likevel vil jobbe der så bør timeslønnen da være rundt 350 kr/timer eller mer.

Lenke til kommentar

-Hvordan bokfører jeg?

-Kan jeg føre fradrag for kjøring til og fra arbeidsplassen, selv om jeg kunne reist kollektivt? Hvis jeg reiser kollektivt, kan føre fradrag for det?

 

Bokføring er prosessen der du registrerer/arkiverer visse typer data om de transaksjoner du gjør i din virksomhet på en slik måte at relevante kontrollinstanser kan ettergå hva som er skjedd i bedriften. Bokføringsregelverket handler i stor grad om hvilken dokumentasjon du må ta vare på for å bevise hva som er skjedd i bedriften. Det gjøres vanligvis i et regnskapsprogram.

 

 

Skattemessig vil du vanligvis bare ha krav på reisefradrag som om du var arbeidstaker (reise fra hjemmet til fast arbeidssted). Du får da et standardisert kilometerfradrag basert på avstand mellom hjem og arbeid uavhengig av transportmåte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...