Gå til innhold

Studere kjemi før medisin


avp

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil gjerne komme inn på medisin i Oslo, men grensa for førstegangsvitnemålet er på rundt 56,9 poeng, jeg vil med andre ord ikke komme inn på dette studiet med det samme. (Jeg går for tiden 3. videregående). Jeg ser at studiet medisin krever at jeg har tatt kjemi 1+2, og tenker dermed at jeg kan studere kjemi på Blindern i mellom tiden om jeg da ikke kommer inn. Så da har jeg et par spørsmål:

 

1. Er dette en grei plan for en som har lyst til å studere medisin? Eller er det andre fag jeg burde fordype meg i om jeg ikke kommer inn med det samme?

 

2. Jeg ser på siden til UiO at studiet krever "fullført bachelorgrad eller tilsvarende utdanning", gjelder VGS som tilsvarende utdanning?

 

3. Det finnes mange forskjellige retninger innefor kjemi, hvilke passer best for videre utdanning innen medisin?

 

4. Er det slik at førstegangsvitnemålet varte til og med 20 år? I så fall vil ikke jeg kunne ta noen av kjemikursene, ettersom de krever 3 års studium. Er det slik?

 

Jeg håper noen med erfaring innen dette også vil dele et par råd og tips :D

 

Tusen takk!! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg vil gjerne komme inn på medisin i Oslo, men grensa for førstegangsvitnemålet er på rundt 56,9 poeng, jeg vil med andre ord ikke komme inn på dette studiet med det samme. (Jeg går for tiden 3. videregående). Jeg ser at studiet medisin krever at jeg har tatt kjemi 1+2, og tenker dermed at jeg kan studere kjemi på Blindern i mellom tiden om jeg da ikke kommer inn. Så da har jeg et par spørsmål:

 

1. Er dette en grei plan for en som har lyst til å studere medisin? Eller er det andre fag jeg burde fordype meg i om jeg ikke kommer inn med det samme?

 

2. Jeg ser på siden til UiO at studiet krever "fullført bachelorgrad eller tilsvarende utdanning", gjelder VGS som tilsvarende utdanning?

 

3. Det finnes mange forskjellige retninger innefor kjemi, hvilke passer best for videre utdanning innen medisin?

 

4. Er det slik at førstegangsvitnemålet varte til og med 20 år? I så fall vil ikke jeg kunne ta noen av kjemikursene, ettersom de krever 3 års studium. Er det slik?

 

Jeg håper noen med erfaring innen dette også vil dele et par råd og tips :D

 

Tusen takk!! :D

 

Jeg skal prøve å oppklare litt for deg.

 

Når du søker medisin, så søker du direkte fra videregående i en egen kvote som du allerede vet. I denne kvoten så får du karakterpoeng (snittkarakter ganget med 10) og poeng for realfag, maks 64 poeng. Du kan konkurrere i denne kvoten fram til det året du fyller 21.

 

Medisin krever at du har realfagene Matematikk R1 eller S1/S2, samt Fysikk 1 og Kjemi 1+2. Alle disse fagene får du på videregående nivå, og ikke gjennom studier på høyskole eller universitet. Har du ikke fått disse, eller ikke får de nå dette året, så må du ta de som privatist. Alle disse fagene er realfagspoenggivende, noe som øker konkurransepoengsummen din.

 

Når du nevner fag/linjer hvor det er i opptakskravene at du skal ha fullført bachelor eller tilsvarende, så er det videreutdanning på høyt nivå, og ikke relevant for deg som kommer rett fra videregående. En bachelorgrad tilsvarer 3 års studier på høyskole-/universitetsnivå.

 

Skal du studere medisin, så må du huske at dette er en utdannelse som tar LANG tid, så å drive å studere noe annet i mellomtiden er ikke noe man kan anbefale, av flere grunner, men hovedsakelig fordi Lånekassen kun gir støtte til utdanning i åtte år. Medisin er også et tøft studie, som nok veldig mange ikke opplever som like glamorøst som det kan virke, og derfor kreves det mye motivasjon gjennom studieløpet. Men er det slik at du ikke har poengene du trenger, så kan du snakke med en studierådgiver ved skolen din som kan gi deg tips og råd til hvordan du best mulig kan bygge deg opp nok poeng mens du ennå søker i førstegangsvitnemålkvoten.

 

Jeg håper dette gav de svarene du trengte, og at du kommer deg den veien du vil :)

Lenke til kommentar

 

Jeg skal prøve å oppklare litt for deg.

 

Når du søker medisin, så søker du direkte fra videregående i en egen kvote som du allerede vet. I denne kvoten så får du karakterpoeng (snittkarakter ganget med 10) og poeng for realfag, maks 64 poeng. Du kan konkurrere i denne kvoten fram til det året du fyller 21.

 

Medisin krever at du har realfagene Matematikk R1 eller S1/S2, samt Fysikk 1 og Kjemi 1+2. Alle disse fagene får du på videregående nivå, og ikke gjennom studier på høyskole eller universitet. Har du ikke fått disse, eller ikke får de nå dette året, så må du ta de som privatist. Alle disse fagene er realfagspoenggivende, noe som øker konkurransepoengsummen din.

 

Når du nevner fag/linjer hvor det er i opptakskravene at du skal ha fullført bachelor eller tilsvarende, så er det videreutdanning på høyt nivå, og ikke relevant for deg som kommer rett fra videregående. En bachelorgrad tilsvarer 3 års studier på høyskole-/universitetsnivå.

 

Skal du studere medisin, så må du huske at dette er en utdannelse som tar LANG tid, så å drive å studere noe annet i mellomtiden er ikke noe man kan anbefale, av flere grunner, men hovedsakelig fordi Lånekassen kun gir støtte til utdanning i åtte år. Medisin er også et tøft studie, som nok veldig mange ikke opplever som like glamorøst som det kan virke, og derfor kreves det mye motivasjon gjennom studieløpet. Men er det slik at du ikke har poengene du trenger, så kan du snakke med en studierådgiver ved skolen din som kan gi deg tips og råd til hvordan du best mulig kan bygge deg opp nok poeng mens du ennå søker i førstegangsvitnemålkvoten.

 

Jeg håper dette gav de svarene du trengte, og at du kommer deg den veien du vil :)

 

Takk for svar :) Men det er vel forstått at jeg trenger realfagene for å kunne studere medisin, og hvordan poengene blir kalkulert har jeg også fått greie på :)

Da jeg snakket med rådgiver, fortalte hun at om jeg ikke kommer inn i medisin med det samme, kan jeg studere noe annet i mellomtiden og oppnå studiepoeng for disse studiene, og dermed søke på nytt. Det var litt snakk om å ta Japansk som studie, men jeg tenker nå at ettersom jeg skal studere medisin, kan det vel være greit å fordype seg litt innen dette fagområdet før jeg forhåpentligvis kommer inn i medisinstudiet.

Jeg prøvde da å søke etter informasjon på UiO's hjemmeside i går kveld, og kom da frem til alle disse fagene innen kjemi, som da tilbyr både bachelor, master osv.. Jeg ble dermed litt i tvil på hva jeg skulle gjøre da, for det så temmelig håpløst ut for meg...

Hva burde jeg isåfall gjøre om jeg ikke kommer inn på medisin nå?

Lenke til kommentar

Du får 2 hele opptakspoeng av å studere noe annet i ett år. De samme poengene kan du få ved å ta militærtjeneste, siviltjeneste eller et år på folkehøgskole. Disse poengene gjelder kun i ordinærkvoten.

 

Med andre ord: Å studere noe annet i mellomtiden for å komme inn på medisin er en særs dårlig idé. Det er et musepiss i havet, og det teller kun i ordinærkvoten, hvilket betyr at du i praksis også må ha 8 alderspoeng for å ha sjanse å komme inn.

Lenke til kommentar

Du får 2 hele opptakspoeng av å studere noe annet i ett år. De samme poengene kan du få ved å ta militærtjeneste, siviltjeneste eller et år på folkehøgskole. Disse poengene gjelder kun i ordinærkvoten.

 

Med andre ord: Å studere noe annet i mellomtiden for å komme inn på medisin er en særs dårlig idé. Det er et musepiss i havet, og det teller kun i ordinærkvoten, hvilket betyr at du i praksis også må ha 8 alderspoeng for å ha sjanse å komme inn.

 

Men da er det vel like greit å si at løpet er kjørt dersom jeg ikke får mer enn 5,3 i snitt? Førstegangsvitnemålet gjelder jo til året jeg blir 21, hvordan kan jeg i det hele tatt påvirke poengene jeg har om poengene jeg får ikke påvirker de jeg får på førstegangs.? Da spiller det jo ingen rolle om førstegangsvitnemålet gjelder til fylt 21 eller kun det året du går ut av VGS.

Lenke til kommentar

Du kan ikke påvirke førstegangsvitnemålet, det er hele vitsen med et skille mellom førstegangsvitnemål og ordinærvitnemål. Men du søker i begge kvotene, så du kan ta opp fag og komme inn på ordinærkvota også før du fyller 21. Men på grunn av alderspoeng er det ganske vanskelig, spesielt på medisin.

Lenke til kommentar

 

Men da er det vel like greit å si at løpet er kjørt dersom jeg ikke får mer enn 5,3 i snitt? Førstegangsvitnemålet gjelder jo til året jeg blir 21, hvordan kan jeg i det hele tatt påvirke poengene jeg har om poengene jeg får ikke påvirker de jeg får på førstegangs.? Da spiller det jo ingen rolle om førstegangsvitnemålet gjelder til fylt 21 eller kun det året du går ut av VGS.

 

Jeg sier meg enig med Herr Brun. Dessverre så er det slik at førstegangskvoten er for nettopp det første vitnemålet du har rett fra videregående. Du har jo et veldig bra resultat dersom du ser for deg 5,3 i snitt, men dog ikke godt nok for den retningen du ønsker. Men, såkalte "ventestudier" er aldri et bra triks. Klart, et år i Forsvaret er bare godt for folk, og et år på folkehøyskole er ok, men etter min mening: å studere noe annet enn det man har planer om å jobbe med er bortkastet tid og penger, dersom ikke du syntes kunnskapen er verdt det. Husk, for hvert år du ikke jobber så taper du på den totale livsinntekten din, og opparbeider deg studiegjeld attpåtil.

 

Men, for det første så er ikke slaget tapt. Du kan jobbe deg opp poeng i form av alderspoeng og forbedring av karakterer mens du jobber noen år, og du kan også studere medisin i utlandet. Hvorfor vil du studere medisin forresten? Er det fotspor å fylle i familien, stor interesse, eller kanskje status som tiltrekker deg? Med mindre medisin veldig spesifikt tiltrekker deg som fagområde, så finnes det jo også andre studier/yrker med spennende og givende arbeid, og høy status, som de klassiske akademiske fagene tannlege, veterinær og advokat, og ellers også ting som fysiker eller også spesialistsykepleier. Det er et hav av ting å velge i når du har så gode karakterer som du har, og veldig mye er tilsynelatende veldig spennende. Siden du nå bare har noen få måneder før du skal søke studier, så ville jeg laget meg en god backup-plan for hva du kan søke som 2. og 3. valg, men ville fortsatt gitt alt jeg hadde for å få et best mulig snitt uansett hvor du tror du havner.

Lenke til kommentar

 

Men, såkalte "ventestudier" er aldri et bra triks.

 

 

Tenkte på det, var derfor jeg tenkte det kunne være lurt å studere noe som jeg kan ha bruk for innen medisin, om jeg kommer inn senere. Dette er selvfølgelig også med tanke på første og andre valg når jeg senere skal velge studier. Rådgiveren min sier at jeg MÅ velge tre retninger/studier jeg har lyst på. Hun sier da at jeg kunne velge medisin på første, og noe annet på andre og tredje. Hun forklarer at jeg hvert år må søke på studier, og mener da at jeg kan studere f.eks. andrevalget mitt om jeg ikke får førstevalget, som da er medisin. Deretter kan jeg søke på medisin igjen, og se om jeg kommer inn. Det er derfor jeg tenker at jeg kunne studere noe som senere kan forbindes med medisin som andre/tredjevalg dersom jeg senere kommer inn. Jeg vil da selvfølgelig samle inn poeng mens jeg studerer med mitt andre/tredjevalg. Jeg vet ikke om det var dette du mente med å jobbe noen år i tillegg til å skaffe alderspoeng osv..

Lenke til kommentar

Rådgiveren din tar feil når h*n sier at du må velge tre retninger/studier. Du kan velge alt mellom 1 og 10. Du får tilbud på det øverst rangerte som du er kvalifisert for, står på venteliste på de over (men for de fleste ettertraktede studier tas det ikke inn fra venteliste) og mister muligheten til de under.

 

Dersom du ikke kommer inn nå bør du heller ta opp fag. Da kommer du raskere inn på medisin enn om du studerer noe annet. Studerer du noe annet og lar være å ta opp fag kommer du sannsynligvis ikke inn før du fyller 23 pga. alderspoeng (alle de andre søker med alderspoeng, og så godt som alle med de 2 ekstrapoengene for studier/fhs/militærtjeneste).

 

Hvordan mener du at du "samler inn poeng" mens du studerer ditt andre/tredjevalg? Jeg tror kanskje både du og rådgiveren din blander studiepoeng og konkurransepoeng. Hvis også rådgiveren din blander dette bør h*n for øvrig få sparken eller si opp jobben sin snarest.

Lenke til kommentar

Det jeg mente med å jobbe noen år for å samle opp poeng var et alternativ til hva du kan gjøre mens du venter på å kunne komme inn på ordniærkvoten. Da mener jeg skikkelig lønnet arbeid, mens du samtidig forbedrer fagene det er mest å hente inn på, og tar de realfagene du trenger for å komme inn. Som sagt - det er et av flere alternativ du har - de andre har jeg stort sett nevnt ovenfor i tråden. Men som Herr Brun sier, ikke stol blindt på det rådgiveren sier. Selv om du studerer noe relevant i mellomtiden, så er det mer eller mindre meningsløst dersom det ikke er direkte relevant for selve opptaket, og du ikke er superinteressert i det du velger å studere. For å komme inn så er konkurransepoengene "alfa omega", og det er det du må konsentrere deg om. Tar du da opp fagene som privatist så er det også greit å jobbe litt samtidig.

Lenke til kommentar

Det er generelt veldig vanskelig å få tidligere fag/eksamener godkjent på medisin, siden det er et profesjonsstudie.

 

Mitt råd til trådstarter er å studere noe du synes er interessant, eller noe som kan inngå i en reserveplan dersom du ikke kommer inn på medisin. Å studere noe du får bruk for på medisin ville jeg ikke anbefalt!

 

Hilsen medisinstudent i Oslo :)

Lenke til kommentar

Om forsvaret/folkehøyskole er uaktuelt, så kan du jo ta et årsstudium. Vet noen skoler tilbyr medisin grunnfag, noe som kanskje er interessant? Da får du sett litt hva det dreier seg om og kanskje får du et par nyttige erfaringer også. Det viktigste er jo at du gjør no halvveis fornuftig, får alderspoeng og to tilleggspoeng det året. Andre årsstudium kan jo også være aktuelle.

 

Du må nok beregne å bruke minst to år til før du kommer inn. Da kan du jobbe og studere vgs fag ved siden av slik at du får nok karakterpoeng til å dra poengsummen din opp til der den må være. Lykke til! Går selv på vg3 og tar i år fysikk 1, r1, biologi 2 og kjemi 1+2 for å komme inn på medisin. Er sykt slitsomt, men om det går så er det så verdt det!

 

Edit: Et årsstudium er vel nesten totalt unyttig om du ikke skal bruke det for å komme inn på noe eller samler opp flere for å få en nyttig kombinasjon.

Endret av krangel
Lenke til kommentar

Du må være oppmerksom på at realfagspoengene (evt. språkpoeng) må opparbeides i løpet av de tre årene du går på vgs for at de skal telle med på førstegangsvitnemålet. Alt du gjør etter vgs, om det er å forbedre fag fra vgs eller ta nye, samt samle andre tilleggspoeng, så teller det bare i ordinærkvoten.

 

Jeg er ikke enig med de som mener det ikke er en god idé å studere noe annet mens du venter på å komme inn på medisin. Kanskje kommer du aldri inn, eller du skifter mening. Kunnskap er uansett aldri bortkastet. Psykologi har direkte relevans til legeyrket, da 10-15 % av henvendelsene til fastleger gjelder slike problemstillinger. Grunnkursene i kjemi på universitetene dekker pensum på medisin (du kan ta enkeltemner, eller et årstudium som dette: http://www.ntnu.no/studier/aabikj ). Førsteåret på odontologi (tannlege) er så å si identisk med medisin, og vil gi fritak (tannlege er forresten det sikreste yrket hvis høy inntekt er målet). Ser du for deg medisin i utlandet som en mulighet, så kan du studere et relevant språk som forberedelse, og samtidig øke sjansene i Norge.

 

Det rådgiveren din har ment vil jeg tro er ikke at du MÅ velge tre studieretninger, men at det er lurt. Du greier å komme inn på medisin om du går inn for det. Men du kan skifte mening, og dører kan stenges av andre grunner. Mye er uklart i den alderen du er i nå. Derfor er det lurt å tenke gjennom flere mulige yrkesretninger som kan være aktuelle for deg.

Endret av Horten Market
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...