Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Et nytt (?) samfunnsproblem


Akselev

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har over lenger tid lagt merke til at flere og flere blir diagnostisert med diagnoser som var noe man ikke hørte stort mye om da jeg ble født (på 90-tallet). Jeg snakker da om sosial angst og lignende diagnoser.

 

Er det en dramatisk økning i diagnostisering med denne tittelen, eller er det noe jeg misforstår?

 

Er dette eventuelt noe som starter fra man er unge, - kanskje medfødt, - eller er det noe man opparbeider seg i løpet av livet?

 

Jeg ser til og med på forumet her; på jobbsektoren, at antall tråder med titler og innhold som inkluderer ord som "einstøing", "sosial angst", "lite utadvendt" øker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel her en kombinasjon av flere ting som gjør at flere får slike diagnoser. En ting er at samfunnet har blitt mer diagnosefiksert, både fordi vi selv ønsker å ha et navn på problemet og fordi selve finansieringsystemet innen helsesektoren (DRG) krever at man setter diagnoser. Så skal du ha time hos psykologen så må du gis en diagnose slik at han kan få betalt korrekt fra staten. DRG ble innført på slutten av 90-tallet. En annen ting er at man har fått større fokus på psykiske lidelser, som sosial angst hører inn under. En tredje ting er at samfunnet har endret seg, når jeg snakker med mange som går på ungdomsskole, vgs eller universitet/høyskole ser jeg at presset virker hardere i dag enn i min ungdom (som signaturen viser er det en stund siden). Jeg tror nok at samfunnet er "kaldere" og mer egoistisk i dag enn for 10 - 15 år siden.

 

At man har større fokus på lidelser som sosial angst etc synes jeg er virkelig positivt, det var nok en del tidligere som hadde problemer og ikke fikk noe særlig hjelp. Diganosefikseringen er jeg ikke så veldig glad i, uten at vi skal komme nærmere inn på det. Og visse forhold i samfunnsutviklingen er det vel neppe noen av oss som er glade for.

 

@dag1234: Hvorfor skulle han trolle, det er svært relevant å stille et slikt spørsmål og få svar. Om noe skyldes at flere er syke, mer kunnskap, bevisthet eller annet er ikke uviktig. Og at flere får en diagnose betyr ikke nødvendigvis at flere får hjelp. Særlig innen psykiatrien kan du fint hjelpe folk uten å sette merkelapp (diagnose) på de. Personlig tror jeg ikke flere får hjelp i dag enn for 10 - 15 år siden.

Endret av Bolson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lidelser som før ble avfeid som tull, som angst, innadvendthet, osv, har i de senere årene blitt tatt mer på alvor, og man utarbeider nye/bedre måter å behandle dem på. Jeg tror ikke man ser en økning i antall tilfeller fordi flere plutselig får det, men fordi flere søker behandling for noe de før ikke kunne søke behandling for.

 

Det er i hvert fall min teori.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann

 

På midten av nitti-tallet, fikk jeg diagnose "angst-nevrose".

Fordi at dem i den tiden kalte det meste for det....

Pr. i dag så har jeg omtrent ett A4-ark med diagnoser, som i bunn og grunn er det jeg fikk da, bare mer spesialisert for hver diagnose.

 

Om dette gir noe mening dog, det kan diskuteres.

 

Still spørsmål her eller på PM om det er noe uklart. :)

Lenke til kommentar

 

 

Er det en dramatisk økning i diagnostisering med denne tittelen, eller er det noe jeg misforstår?
Ja, navn forandrer seg over tid. Så det kommer stadig "nye" sykdommer som mange får, men det betyr ikke at flere er syke, for færre får de gamle diagnosene. Tidligere fikk folk merkelappen nevrose, men det brukes ikke lenger. De får nå angst eller depresjon.

 

En annen sak er at mange bruker uttrykket sosial angst uten at det betyr at de har vært hos en lege og fått det diagnostisert. Det er bare et uttrykk som beskriver hvordan de føler seg, ikke en diagnose. De fleste som bruker uttrykket sosial angst her på forumet bruker det nok på denne måten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Vil tru at det skyldast mobbing og for dårlig oppdragelse generelt. Samfunnet i dag er ikkje kaldare enn før, men på grunn av det eg nevnte tidlegare, skilsmisser, meir fokus på arbeid osv. har ført til dette. Om man vil ha sunne friske barn må man ta vare på dei skikkelig og spesielt lære dei forskjellen på rett og galt før dei begynner å være stygge mot andre. Barn har ikkje det i seg å være gode, det må lærast.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Mesteparten av disse tingene er rett og slett symptomer på mistrivsel. Samfunnet utvikler seg rasende fort på de fleste fronter, mens vi enda er steinaldermennesker. Jeg tror mye av problemet er manglende fysisk aktivitet, som bør betraktes som et primærbehov.

 

Tvilsomt. Psykisk sjuke føler seg bedre av fysisk aktivitet: 1. På grunn av mestring 2. På grunn av dei veit det er sunt. 3. På grunn av dei blir slitne og meir rolige, bedre søvn osv.

 

Det er heller meir sannsynlig at folk behandler kvarandre dårligare som barn nå enn før, da det barna var meir disiplinerte og hadde bedre oppvekstvilkår. Det var i vertfall det som gjorde at eg begynte å slite med angst, nemlig det at folk mobba meg. Fordi dei syntes det var artig å være stygg mot meg.

Lenke til kommentar

 

Tvilsomt. Psykisk sjuke føler seg bedre av fysisk aktivitet: 1. På grunn av mestring 2. På grunn av dei veit det er sunt. 3. På grunn av dei blir slitne og meir rolige, bedre søvn osv.

 

Det er heller meir sannsynlig at folk behandler kvarandre dårligare som barn nå enn før, da det barna var meir disiplinerte og hadde bedre oppvekstvilkår. Det var i vertfall det som gjorde at eg begynte å slite med angst, nemlig det at folk mobba meg. Fordi dei syntes det var artig å være stygg mot meg.

Jeg tror ikke folk har forandret seg så mye. Samfunnet er derimot snudd på hodet opptil flere ganger bare de siste par hundreårene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg tror ikke folk har forandret seg så mye. Samfunnet er derimot snudd på hodet opptil flere ganger bare de siste par hundreårene.

 

I alle fall, så er det mobbing som ofte fører til angst generelt sett. Angst skyldast at du trur at du har noko å være redd for, om så denne angsten er legitim eller ikkje, så eksisterer den likevel. Og sosial angst er nemlig det, at man er redd for at andre skal gjøre stygge ting mot ein på ein eller anna måte. Kvifor blir dei det? På grunn av for liten fysisk aktivitet tru.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...