indahla Skrevet 26. september 2013 Skrevet 26. september 2013 Jeg vurderer å kjøpe en maskin brukt der HK har 2 stk. SATA 6Gb/s og 4 stk. SATA 3Gb/s. Jeg har trenkt å bruke 6 stk. WD Green 3TB eller 4TB disker. Maskinen skal brukes som NAS. Vil SATA 3Gb/s være en begrensning på disse diskene eller er det "raskt nok"?
Hèxacôres Skrevet 26. september 2013 Skrevet 26. september 2013 Du vil nok ikke merke noe før du har SSD i maskinen, da diskene ikke er raske nok for å utnytte 6Gb/s. Skyt meg hvis jeg tar feil. 1
Sokkalf™ Skrevet 27. september 2013 Skrevet 27. september 2013 Diskene kan utnytte 6Gb/s kun når det leses fra cache, som jo er temmelig begrenset. I praktisk bruk vil du ikke merke forskjell, og vil kun få utnyttet 6Gb/s-portene med en SSD. 1
SteinarN Skrevet 11. oktober 2013 Skrevet 11. oktober 2013 En alminnelig rask(treg) mekanisk disk har sitt fulle hyre med å mette en Sata1, 1,5Gb/s port utenom når det leses eller skrives til/fra cache som nevnt over. Kontinuerlig lesehastighet ligger i området 110 til 150MB/s (0,11-0,15GB/s som tilsvarer ca 1,1 til 1,5Gb/s når man tar hensyn til overhead) for de fleste HDD-er, Raptor leser opp til ca 200MB/s. Ved 6Gb/s hastighet så tømmes en 64MB cache på ca 1/10 dels sekund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå