Gå til innhold

Starte AS eller enkeltmansforetak?

Flymodus

Anbefalte innlegg

I et enkeltsmannforetak skatter jeg jo 45% da jeg har jobb i tillegg, men om jeg starter ett as så må jeg skatte 28% av firma inntektene først og 28% til når jeg tar ut lønn...

Spm 1: Altså må jeg skatte 60% om jeg har ett as?

Bruker bare en gammel bil og leiligheten som kontor. Vil gjerne være seriøs og starte et as, men blir jo skatta i hjel:/

Spm 2: Før var det jo lurt å bruke ett firma navn som starta på a, aa, ab osv så du kom først i telefonkatalogen. Hvordan er dette nå da de fleste finner kunder på nett? Vurdert å bruke stedsnavn med mye mennesker som bor i nærheten. For eksempel oslo elektro.

Takker så mye for svar!

Endret av Flymodus
Videoannonse
Annonse

om jeg starter ett as så må jeg skatte 28% av firma inntektene først og 28% til når jeg tar ut lønn...

Marginalskattesatsen for inntekt i enkeltmannsforetak er 48% mellom toppskatt trinn 1 og 2. Dette fordi det er 11% trygdeavgift i steden for 7.8%.

"Marginalskattesatsen" for inntekt i AS vil i praksis være 51,62% mellom toppskatt trinn 1 og 2 ved arbeidsgiveravgiftsats 14,1%.

Utregningseksempel:

Lønn: 87642.40

Arbeidsgiveravgift: 12357,60

Skatt (44,8%): 39263,80

(Arbeidsgiveravgift+ Skatt)/(Lønn+Arbeidsgiveravgift) = (12357,6+39263,8)/100000 = 51,62%

I et enkeltsmannforetak skatter jeg jo 45% da jeg har jobb i tillegg, men om jeg starter ett as så må jeg skatte 28% av firma inntektene først og 28% til når jeg tar ut lønn...

Bruker bare en gammel bil og leiligheten som kontor. Vil gjerne være seriøs og starte et as, men blir jo skatta i hjel:/

Spm 2: Før var det jo lurt å bruke ett firma navn som starta på a, aa, ab osv så du kom først i telefonkatalogen. Hvordan er dette nå da de fleste finner kunder på nett? Vurdert å bruke stedsnavn med mye mennesker som bor i nærheten. For eksempel oslo elektro.

Takker så mye for svar!

1. Nei

Så lenge du betaler ut det firmaet går i overskudd i lønn så går firmaet i NULL så firmaet skatter ikke av noe overskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...