Gå til innhold

Hvordan lage oppstartsdisk til Windows 8?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Mac og prøver å lage en oppstartsdisk til min kones laptop som har Windows 8. Hun vil heller ha Windows 7 og jeg har lastet ned en iso-fil som jeg har "mountet" på min Mac og deretter kopiert alle filene over på en minnepenn.

 

Hun har en ny Samsung-laptop og når jeg har vært inne i BIOS for å endre oppstartsinnstillinger, vil den fortsatt ikke boote. Jeg får opp "flisene" til Windows 8 og et hjul som spinner rett under, men etter ca 20 sek går maskinen bare inn i Windows og klarer altså ikke å lese fra minnepennen.

 

Er det en spesiell måte å gjøre dette på for å få det til å fungere på Windows 8 eller kan det være at siden filene kommer fra en Mac så er det her noe må gjøres?

 

Har jo gjort dette mange ganger tidligere fra pc til pc og det har fungert fint, men altså ikke til Windows 8 og heller ikke fra Mac, så er ikke helt sikker på hvor problemet ligger. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første og fremst kan du ikke starte opp fra en USB 3.0 port, så pass på at kontakten ikke er blå.

 

Så går det faktisk ikke å bare gjøre som du gjør, bare å kopiere filene fra .iso filen over på minnepennen.

 

Du må bruke Windows 7 USB/DVD download tool for å gjøre denne jobben. Hele poenget er at minnepennen må få den spesielle oppstartspartisjonen fra .iso/DVD platen. Og den får du aldri over ved vanlig kopiering.

 

I tillegg om du får problemer etter dette, må du sørge for at SecureBoot er avslått, om det er snakk om en ny pc som kom med Windows 8 ferdig installert fra fabrikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...