Gå til innhold

Rettigheter ved kjøp og salg avtil privatpersoner?


Eriond

Anbefalte innlegg

Jeg har en surroundreceiver som jeg skulle selge til en kompis av brodern. Jeg lot han få den med hjem for å teste om det ble noe bra på hans høyttalere. Dette var Torsdag for 2 uker siden.

Fredag tok jeg kontakt med ham, og da ville han kjøpe den så sant han fikk lov av faren sin. Dette skulle han gi beskjed om på Mandag, og da Mandag kom, så avtalte vi handelen muntlig. Han skulle skaffe pengene (2500 kr) på Torsdag, men ble forhindret i dette. Hørte ikke mer fra ham før nå på Mandag. Da stod kom han og brodern ned til meg på jobb og sa at han ikke kunne kjøpe den alikevel, fordi han hadde ødelagt dv-kameraet til faren iløpet av helgen.

Greit sa jeg, ikke noe problem. Og fikk tilbake receiveren.

 

Nå i ettertid lurer jeg på hvilken rettigheter man har når man gjør en handel mellom to privatpersoner. Kunne jeg ha nektet å ta tilbake varen, da vi hadde en avtale? Jeg har ikke tenkt å gjøre dette altså, bare lurer. Eller har han rett til å kreve å få levere tilbake, selv når varen er i perfekt stand og prøvd?

 

Hadde vært kjekt å vite til senere en gang, da jeg av og til kjøper/selger på t.d. Qxl. Er desverre ikke alle som er helt rederlige der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har forstått er en ingått salgsavtale bindende for begge parter. Hvis du ville kunne du ha gått til inkasso mot fyren. At avtalen er muntlig er irrelevant.

 

Dette forutsetter imidlertid at han er over 18 år. Siden han måtte spørre far om lov er han vel ikke det. Er ikke sikker på hvordan jussen er når han SIER at han har fått lov av far og du ikke har muntlig eller skriftlig bekreftelse fra foresatt.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har forstått er en ingått salgsavtale bindende for begge parter. Hvis du ville kunne du ha gått til inkasso mot fyren. At avtalen er muntlig er irrelevant.

 

Dette forutsetter imidlertid at han er over 18 år. Siden han måtte spørre far om lov er han vel ikke det. Er ikke sikker på hvordan jussen er når han SIER at han har fått lov av far og du ikke har muntlig eller skriftlig bekreftelse fra foresatt.

 

Du har forstått det riktig. En muntlig avtale er like bindene som en skriftlig. Men sørg for å ha vitner, ellers blir det påstand mot påstand. Inkasso blir vel heller værre med, selv om det juridisk sett er mulig, du må nemlig selv forskudtere salæret til de som skal kreve inn penga, ihvertfall i de fleste selskaper som driver med slikt, så hvis den som skal betale viser seg å være insolvent, taper man enda mere.

Man kan ta det opp i forliksrådet, og sansynligvis få medhold, men det hele ender opp i spørsmålet om kunden har penger eller ikke. Masse arbeid uten ei krone.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var sånn ja, men det er jo greit å være på den sikre siden. :-)

 

Gnomen er i dette tilfellet under 18 ja, og jeg hadde ikke snakka med foresatte personlig. Men jeg hadde vitne på at avtalen ble inngått.

Syns litt synd på gutten. Han var jo storfornøyd, og måtte levere tilbake. Bare litt synd at jeg kunne hatt bruk for pengene, da jeg allerede har kjøpt meg en ny og dyrere receiver. :-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...