Gå til innhold

Alternativ til <sub>-tag


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et lite problem. Teksten jeg skal publisere på nett inneholder en del betegnelser som krever nedsenket tekst. Jeg har kjørt en helt enkel <sub> </sub> kode. Dette fører til at teksten rett og slett blir for liten. Jeg vil ha teksten nedsenket, men lesbar.

Eksempel;

1c7v.png

Som dere ser blir "a" her veldig vanskelig å lese. Er det noen løsninger på dette? Kan jeg feks tilpasse en sub-tag til en bestemt fontstørrelse eller er den automatisk definert?

På forhånd takk
- J

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som standard er tekststørrelsen til sub/sup-elementet 80% (.8em) av størrelsen til foreldre-elementets teksttørrelse. Samme gjelder small-elementet også forøvrig. Ut i fra bildet du har lagt ved kan det se ut som at dette elementet, hos deg, allerede er modifisert et sted i css-fila di.

 

Anbefaler deg å gå gjennom css-fila og lokalisere dette elementet siden det er et element du benytter ofte. Det være lurt å modifisere dette langt så langt ned i hierarkiet du kan slik at du slipper å definere den på nytt flere steder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Nå vet jeg ikke hva du bruker av resets og hva slags annen kode du har, men jeg pleier personlig å bruke normalize.css på mine sider. Du kan prøve følgende kode hentet derfra og se om det hjelper:

/**
 * Prevent `sub` and `sup` affecting `line-height` in all browsers.
 */

sub,
sup {
    font-size: 75%;
    line-height: 0;
    position: relative;
    vertical-align: baseline;
}

sup {
    top: -0.5em;
}

sub {
    bottom: -0.25em;
}
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...