Gå til innhold

Prosjekt ut med datamaskinen.


Anbefalte innlegg

Beklager for langt innlegg, men for at jeg skal ha noe håp om å få hjelp til dette, er det viktig å forklare hele problematikken så godt som mulig.

Har lenge sett meg lei av å måtte lete etter deler og komponenter for å få datamaskinen så stille som mulig (ja jeg har støyallergi). En annen ting er at jeg også er i full gang med å bygge et eget rom for dedikert hjemmekino. Denne skal selvfølgelig også kobles opp mot en datamaskin slik at jeg kan jeg kan se filmer som ligger på harddisken, se Youtube videoer, Netflix, og selvfølgelig spille bilspill. :grin:

 

Den enkle måten å gjøre dette på er selvfølgelig å fortsette og irritere seg over bråkete datamaskiner, og kjøpe en datamaskin både til hjemmekinoen og kontoret. Deretter må jeg jo også oppgradere begge datamaskinene etter hvert som teknologien går framover. Dette føler jeg blir veldig upraktisk, og ikke minst noe passer veldig dårlig sammen med mitt budsjett. Den åpenbare løsningen er jo å slå to fluer i en smekk ved å sette datamaskinen i et rom midt mellom kontoret og kinoen. Virket som en veldig god løsning, men planleggingen har ikke akkurat blitt så enkel som jeg hadde håpet på. Det største problemet er selvfølgelig at avstanden fra datamaskinen til kontoret blir seks meter.
Jeg har her laget en liste over hva jeg trenger, pluss min foreløpige løsning. Om noen har innspill å komme med, over ting jeg har glemt, eller bedre løsninger på problemene, så blir jeg takknemlig for alle svar. :)

 

Dette trenger jeg:

Til kontoret:

 

 

- Signal til skjerm.
- Signal til høytalere.
- Tilkobling for tastatur/mus.
- Tilkobling for DVD spiller.
- Tilkoblinger for annet utstyr, f.eks skriver, minnepenn, etc.
- Ledning til av/på knapp
- Ledning til reset knapp.
- Ledning til indikator for av/på.
- Ledning til indikator for harddiskaktivitet.

Dette er den foreløpige løsningen:

- Signalet til skjermen ble et større problem enn jeg trodde. Siden skjermen min har en oppløsning på 2560x1440, kunne jeg ikke benytte en vanlig HDMI-kabel. Løsningen ble å kjøpe en 10 meter lang Displayport-kabel. Kabelen er testet, og den fungerer, men føler at jeg er helt på grensen til hva som er mulig.

Handlekurv:

Displayport kabel.

- Tilkoblingen til høytalerne blir med dette veldig enkelt. Jeg tar bare lyden ut fra Displayporten gjennom en utgang på skjermen.

- Alle andre tilkoblinger må bli gjort med USB-kabler. Her planlegger jeg å ha to USB 2.0 kabler, pluss en USB 3.0 kabel. Det finnes aktive forlengelseskabler til USB 2.0 som er 10 meter, men med USB 3.0 finner jeg ikke lange nok forlengere, så jeg får prøve å seriekoble to kabler på 5 meter. Om dette fungerer aner jeg ikke, men det eneste alternativet er å kjøpe en optisk forlenger som koster flere tusen.

Handlekurv:

2 x USB 2.0 aktiv forlengelseskabel.

2 x USB 3.0 aktiv forlengelseskabel.
3 x USB Hub


- Når det gjelder resten av tilkoblingene, så er dette av/på knapp, reset knapp, indikator for av/på, og indikator for harddiskaktivitet. Dette blir totalt åtte ledere, noe som passer glimrende med en vanlig nettverkskabel. kommer nok til å bli litt lodding og banning, men det skal jeg nok klare og fikse. :)

Handlekurv:

Nettverkskabel.

 

 

 

Til kinoen:

 

 

 

- Signal til projektor.
- Signal til forsterker.
- Tilkobling for Blue-Ray spiller.
- Tilkobling for mus/tastatur.
- Tilkobling for ratt og pedaler.
- Ledning til Av/på knapp.
- Ledning til indikator for av/på.

Dette er den foreløpige løsningen:
- Signalet til både projektoren og forsterkeren blir en vanlig HDMI-kabel.

Handlekurv:

HDMI-kabel.

 

- Alle andre tilkoblinger blir igjen gjort med USB-kabler. Her planlegger jeg en USB 2.0 kabel til mus/tastatur, og ratt/pedaler, pluss en USB 2.0 kabel til Blue-Ray spiller. Siden avstanden bare blir fire meter, antar jeg det går greit å bruke vanlige USB-kabler.

Handlekurv:

2 x fem meters USB-kabel.
2 x USB Hub.


- Koblingene til av/på knapp og indikatoren, blir gjort med en nettverkskabel på samme måte som til kontoret.

Handlekurv:

 

Nettverkskabel.

 

Endret av Splitter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

lurer på om jeg hadde 5, 7 eller om det var mer i en bil når jeg lagde carputer i 2005...

Dog var ikke det usb 3.0... men fungerte helt uproblematiskt....

(var vel kun touch sceen og minnepinner til musikk framme, og pc bak)

 

 

Jepp, har allerede testet USB 2.0 kablene, og de ser ut til å fungere glimrende. Mye mer usikker på USB 3.0 kablene siden jeg blir nødt til å koble sammen to i serie. Har heller ikke kunne testet ut dette ennå fordi den gamle datamaskinen min ikke har USB 3.0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...