Gå til innhold

Ny student trenger hjelp med å kle seg


Anbefalte innlegg

Er en 20 år gammel gutt som nettopp har flyttet til Oslo for å studere. Har aldri følt at jeg har hatt en spesielt god eller dårlig stil, men etter at jeg flyttet hit har jeg blitt veldig bevisst på hvor mye bedre kledd de fleste er her, enn i hjembygda. Føler nå det er på tide med en mer moden/voksen stil!

 

Har mange ulike plagg i skapet, men mange av passer meg ikke i det hele tatt (har sitt opphav i den kleine ungdomstiden), passer ikke sammen med noen av de andre plaggene, eller passer best til en 1.-6. klassing.
Vil derfor gå Back to Basics, og forsøke å bygge opp en helt ny garderobe.

For ordens skyld kan man anta at det eneste jeg har i skapet er sokker og truser.

 

Ser spesielt etter jakker og bukser.

 

Er helst på utkikk etter klær uten holdbarhetsdato, siden mitt budsjettet vil være relativt begrenset de neste 5 årene.

Foretrekker en "casual" stil.



Casual

En casual stil består av enkle fargekombinasjoner, kvalitet i tøyet og naturfiber som for eksempel bomull.

Den skal være komfortabelt å ikle seg, men samtidig si noe om hvem han er.

En mann med en casual stil, skiller seg ikke ut i mengden, men er likevel opptatt av hva han har på seg, og er egentlig et prakteksempel på at «less» virkelig er «more».

 

 

-Budsjett: Lever på lån og oppsparte midler, noen og tusen, spørs hva jeg får for pengene

-Klesstil: Casual

-Alder: 20 år

-Mann

-Kroppsfasong: Noe mellom rektangulært og triangelformet (littegrann bredere skuldrer...)

Kan legge ut bilde hvis det er nødvendig

All konstruktiv kritikk tas til takke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal kle deg i det du selv føler deg komfortabel i. Vær deg selv, og vær stolt av det.

 

Hva er dette for noe dumt svar? Han spør om hjelp til å endre stilen til en mer moderne stil, for å kvitte seg med de gamle klærne han har brukt i veldig lang tid, og din konklusjon er at han må gå i det han føler seg komfortabel i? Det er jo innlysende at han har lyst på hjelp, ikke å få svada svar som dette!

 

Til Gutt20søkerstil:

For personer som prøver å bygge opp en grunnleggende garderobe, anbefaler jeg de gå dra til H&M.

T-skjorter:

H&M - Kjøp hvite og grå t-skjorter, hold deg unna farger som organsje og andre kjæsje farger, det funker i 99% veldig dårlig. De t-skjortene til 79,50 er best, mens de til 69,50 er av litt dårligere kvalitet.

Skjorter:

H&M - Kjøp lyseblåe og skjorter i dusige farger, igjen hold deg unna knæsje farger som organsje.

Bukser:

Du trenger ihvertfall 1 par med kvalitetsjeans, det mest anvendelig er en veldig mørkeblå farge.

Du burde også 2-3 par chinos bukser (beige, lysebeige, mørkeblå), H&M og Dressmann har brukbar kvalitet når det kommer til chinos.

Sokker og underbukser:

Dressmann! Når det kommer til sokker og underbukser er faktisk Dressmann et veldig godt valg. Dressene deres er tragisk dårlige og har passform som en matboks, men de har sokker av god kvalitet til 25 kr per stk og ofte tilbud på underbukser som holder seg år etter år.

 

Sko:

Clarks Desert Boots er lett tilgjengelig og veldig anvendelige! Det første paret du kjøper skal være mørkebrune, da dette er en svært anvendelig farge. Enten semsket eller glatt skinn, koster rundt 900 kr stk.

 

Noen tips:

- Hold deg for gudsskyld unna hettegensere! Det er forbeholdt barn.

- Svart dress skal bare brukes i begravelser... ellers går mann for mørkeblå dress.

- Hold deg unna Moods of Norway!

Endret av Rankiz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Casual kan jo bety så mangt, og er litt avhengig av om du studerer på BI eller HF, for å si det sånn. Ellers er jeg enig i at v-hals fort ser litt veslevoksent ut på en 20-åring, spesielt om du ellers er streit og glattbarbert. Støtter også forslaget om et par greie boots, det er et ålreit høstkompromiss mellom røff og urban.

Lenke til kommentar

Kjekt å handle basisplagg fra billigkjedene ja. (Her kan det også være verdt å legge til Zara) Ihvertfall i starten, før du finner stilen din. Må ofte prøve og feile litt.

 

Etterhvert ville jeg også forsøkt å kjøpe inn noen kvalitetsklær, fra de dyrere produsentene. F.eks jeans fra Acne, skjorter fra RL og Eton, gensere fra Tiger osv. Swims har ganske kule og praktiske - så vidt jeg vet ofte nærmest vanntette - sko til en ikke helt urimelig pris.

 

For disse dyrere segmentene - sjekk ut butikker som Follestad, Høyer og Ferner. Samt Bogstadveien og Egertorget generelt. På nett har Miinto og Nelly brukbart utvalg.

 

Bilder er kjekt for inspirasjon. Sjekk ut trådene her på forumet, og f.eks http://blogg.follestad.no/2012/10/ og http://preppysition.tumblr.com/ . Dog, mye av dette faller utenom "casual" kategorien din, men vet ikke hvor mye du legger i det.

Endret av LucarioX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for gode svar, går ikke på BI, så en "preppy" look er ikke aktuelt. Kommer til å se på basisplagg i morgen. Moods of Norway har OK dresser, men du kommer aldri til å finne meg i en oransje hettegenser med en traktor på.

 

G-sport hadde 50% på et par Timberland-sko, tror det var disse? Tanker?

http://timberland.no/index.php?mapping=18&gruppe_nr=110100&produkt_nr=10061

 

 

 

 

 

EDIT: Linka til et par damesko...

Endret av Gutt20søkerstil
Lenke til kommentar

Tja. For så vidt en "klassiker", men som det meste annet - kommer an på hva du bruker dem til. Og hvilken årstid tenker du primært på, høst eller vinter?

 

Personlig har jeg pleid å bruke chelsea boots gjennom vinterhalvåret. Kanskje for stivt for deg, men jeg er ihvertfall veldig glad i mine. Ellers liker jeg også dessert boots, men kanskje begrenset hvor gode de er i snø og sludd.

 

Hvis du linker til noen bukser, gensere og skjorter du vurderer, blir det kanskje lettere å vurdere helheten :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...