Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Bli romteknolog?


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig interissert i data og har lenge vært interessert i verdensrommet, og da jeg ikke vet hva jeg vil utdanne med til så er dette spørsmållet en selvfølge. Jeg lurer litt på yrket romteknolog. Jeg har funnet ut at det er tre år utdanning, ikke sant? VG1 elektrofag, VG2 data og elektronikk og VG3 romteknologi. Jeg leste en plassa t man måtte ha bachelor, men på utdanning.no står det at man ikke trenger det. Dette forvirrer meg litt. Er det tre år, eller må man gå på høyskole?

 

Om jeg blir romteknolog, hvor kan jeg få jobb? Annet enn på Andøya tenkter jeg. Hvilken etter/videre-utdanning kan jeg ta? Når jeg ikke kan bli astronaut så må jo å bli romteknolog (eller rakettforsker for den saks skyld) være det nest beste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VG3 romteknologi har egentlig ganske lite for seg, da kompetansen man får etter det ene året er så og si verdiløs. Man må sellfølgelig ha høyere utdanning en fullført vidergående for å kunne jobbe med romfartsteknologi. De fleste som går den linjen tar opp igjen fag for å fa studiekompetanse, for å så studere videre.

VG2 data og elektronikk er heller ikke en så veldig spennende linje. Du jobber for det meste med lodding og reperasjon av kretskort.

Endret av oddsmurf
Lenke til kommentar

Det er et veldig flott år å ta hvis du allerede har de 2 andre årene. De tilbyr norsk og samfunnsfag så du kan komme rett inn på ei tre termin ordning på en høyskole. Er vel faktisk mulig å skaffe seg generell studiekompetanse også hvis man er flink å jobbe. På høgskolen i Narvik så har de satellitt teknologi, det het tidligere romteknologi. Denne har de både i bachelor og master. Det er faktisk en veldig STOR fordel å ha gått på Andenes først, man lærer veldig mye der som blir forelest på høyskolen så derfor kan man ta ting med litt mer ro på høyskolen.

 

Hvis det er noe du lurer på så er det bare å spørre så kan jeg se om jeg kan svare på det.

Lenke til kommentar

Det er jo 3 år på videregående. For bachelor er det 3 år og da er du ingeniør, du kan velge å stoppe utdannelsen her. Eller du kan bygge på med 2 år til for å få tatt mastergraden. Har du den så har du flere valgmuligheter i arbeidslivet.

 

Plasser du kan få jobb er selvsagt på ARS, andre plasser er Kongsberg, Svalsat, Nammo, k-sat og mange andre plasser. Har hørt at det er gode muligheter i olje bransjen også.

Lenke til kommentar

Pros Romtek: Gøy, bra miljø, studietur, faglig bra innhold.

Cons: To år på elektrofag fører til at du henger langt etter studiespes i realfag.

 

Kompromiss: Gå romtek, ta fag sammen med studiespes de to første årene, så du ikke henger etter dem( du må altså be skolen om dette, realfag på yrkesfaglinjene er veldig lite omfattende kontra studiespes.. Du trenger den kompetansen det gir når du skal søke høyere utdanning)

 

Du kommer, som nevnt, veldig kort med VG3 Romtek. Det er trivelig og gøy, og du får spesiell innsikt å erfaring i emne, som er bra når du skal begynne på høyere utdanning. Jeg tror yrkesfag med realfag er det beste man kan ta. Geografi og en del av de andre fagene er tull og vas, men norsk, matte(R eller S), samfunnsfag og engelsk er vel verdt å ta med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...