Gå til innhold

[Løst] Kjøpshjelp Stereo/surround


Chaw

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurte bare på om noen kunne tenke seg et Stereo/surround-oppsett som mer eller mindre passer med stilen til denne TVen.

 

 

d4aa3686-cf28-4328-83d2-908e5f8b4d3a.jpg

TVen blir stående på skrå slik at den "lener" seg mot veggen, tenker det hadde vært stilig med ihvertfall fronthøyttalere som gjør det samme.

 

Setter stor pris på innspill. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er den nye tven til Philips til rundt 20 laken? Personlig (og dette legger ikke føringer for deg) så ville jeg brukt minst like mye på lyd som på bilde.

 

Gemme Audio er nok primært for mennesker som setter musikken i hovedsetet og har et litt annet budsjett ja.

 

Hva med vegghengte Dali Fazon Micro med matchende sub? Da lander du på rundt 7-8 000 for lyd og får noe som ser pent ut og som spiller bra. Stilmessig kan også B&W CM1 i svart passe bra. De ligger på rundt 6-7k om jeg husker riktig.

 

Sonus Faber Venere-serien vil passe som hånd i hanske, men blir en budsjettsprekk. Den rimeligste stativhøyttaleren ligger på 13k inkludert stativ, men lyden er himmelsk og utseende lekkert. www.mono.no er forhandler. Den minste gulvhøyttaleren ligger på 20k.

 

615963_10151229069481064_542980108_o.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett de selv, og de hadde passet fint inn i stua hos meg uten at jeg ville fått noen klager på annet enn en nedgradering av lyden, men det er en annen sak.

 

Utfordringen din er at det ikke er så mange høyttalere i snille prisklasser som lener seg bakover. Grunnen til at de gjør det er for å rette opp en marginal tidsforskyvning som kommer når lyden fra elementene ikke treffer helt riktig. En "billig løsning" kan være å kjøre en høyttaler i svart høyglans som passer stilmessig, og så bruke to squashballer som du deler i to for å vippe høyttaleren litt bakover. Dali Lektor 6 eksempelvis, kan kanskje passe.

 

Det er en fordel om nevnte høyttaler er litt dyp, så kanskje Dali Ikon 5 kan være et alternativ. Den er kompakt og låter ganske tøft plassert litt nærmere bakvegg sånn at det får litt drahjelp fra rommet.

 

Dali Fazon 5 hadde også vært knallstilig til den tven, men igjen - det var disse pengene.. HFK kjører i alle fall ti måneder med avbetaling uten ekstra kostnad, men du skal både prioritere å legge pengene i lyd (20k i høyttalere bør matches med 20k til elektronikk som en særdeles generell tommelfinger-regel - ikke fasit) og du bør vite at du greier å betale ned i løpet av ti måneder..

 

Om du bor i by ville jeg ruslet innom det du finner av AV-butikker og tittet litt. Elac har en del fint blant annet. Sjekk bruktmarkedet på finn.no, hifisentralen.no og avforum.no (om AVF har fått i gang bruktmarkedet skikkelig etter serveromleggingen..).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De låter overraskende bra, i min mening, og med tilbudet HFK har nå betaler du 1/10 av kjøpssummen hver måned. Du vil også trenge noe som kan drive høyttalerne og en integrert fra NAD med innbygd dac kan være ett alternativ her. 390DD eksempelvis.

 

Om jeg hadde flyttet grom-anlegget til et annet rom enn stuen ville disse eller Monitor Audio GX200 stått på short-listen min over høyttalere som kunne flyttet inn.

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hvilke høyttalere du skal bruke den sammen med. Om du skal ha en rimelig forsterker til Fazon F5 så ville jeg kanskje vurdert NAD C356 med den innebygde DACen. Da får du en god stereoforsterker som har digitale innganger også.

 

Rotel kom nettopp med en ny variant også som er ganske prisgunstig. Om du ikke vil legge mer enn 5k i en forsterker til høyttalere til 20k så ville jeg skiftet om på budsjettet litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...