Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leiet bolig, hvor mye slitasje får eier regne med?


s_s

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har leiet bolig i noen (3) år. Hvor mye slitasje er det OK at eier kan regne med? Nå snakker jeg ikke ödeleggelse, uten for eksempel, noen små flekker på vite vegger, noen hull i lister hvor gardinstang vart skrudd fast, små små riper i gulv hvor stoler stått osv.

Lurer på dette siden jeg har en flytt på gang snart.

 

Lurer også på hva man kan regne med å få fikset i en leiebolig hvis noe er ödelagt, eller for dålig. For eksempel dålig tettede vinduer, vond lukt fra tidligere leietakere (var på visning hvor den tidligere leietakeren hade röyket inne).

Finnes det noen generelle regler eller lover for dette jeg kan lese mer om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke at det finnes noen generelle lover utover om dere har avtalt noe i leiekontrakten, men utleier MÅ regne med slitasje som f eks riper i parkett og lignende. Dette er naturlig og en hver som leier ut noe må regne med slitasje og eventuelt ta dette med i prisen av leien. Hvis det er snakk om ødeleggelse så er saken en annen derimot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leiligheten skal tilbakeleveres i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, jf. husleieloven § 10-2. Forringelse som skyldes vanlig slit og elde, skal forutsetningsvis dekkes av den løpende husleie. Hva som er alminnelige slit og elde må bedømmes konkret og man kan ikke trekke noen bestemt grense på forhånd. Ut fra hva du har opplyst, virker det i utgangspunktet som om det ikke er slit og elde som går utover det man må regne med over tre år.


En kan selvsagt få fikset boligen dersom noe er ødelagt. Boligen skal være i samsvar med det som følger av leieavtalen, jf. husleieloven § 2-2. Foreligger det brudd på avtalen, kan det gjøres gjeldende ulike misligholdsbeføyelser (prisavslag, retting, erstatning, heving). Er man klar over feilene før man flytter inn, stiller man imidlertid svakt. Utgangspunktet er at forhold man er klar over eller måtte være klar over på innflyttingstidspunktet ikke kan gjøres gjeldende som en mangel, jf. husleieloven § 2-6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...