Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Første oppgave vi fikk i år er å skrive et kåseri. Er det noen av dere som vet hva det er? Nei, tenkte meg det. Når læren sier vi skal jobbe med kåseri ser jo hele klassen ut som noen spørsmåltegn, men etter lærerne sa hva det var, hørtes alt så lett ut.

Neida, vi må jo finne ut hva vi skal skrive om selv? Ok, for det første burde man ta noe som er lett å skrive pluss som er morsomt. Så popper en ide opp vi kan jo skrive om Martin forbanda Schanke?

For dere som ikke vet så er Schanke mest kjent med å slå politiker, under skoledebatter og si nu var du smart, nu var du veldig smart, nu var du jo så smart at hvis du hadde godt på denne skolen hadde du fått 6er.

Men nå tilbake til den ubrukelige oppgaven

 

Hva synes dere?

Noen tips?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første oppgave vi fikk i år er å skrive et kåseri. Er det noen av dere som vet hva det er? Nei, tenkte meg det. Når læren sier vi skal jobbe med kåseri ser jo hele klassen ut som noen spørsmåltegn, men etter lærerne sa hva det var, hørtes alt så lett ut.

Neida, vi må jo finne ut hva vi skal skrive om selv? Ok, for det første burde man ta noe som er lett å skrive pluss som er morsomt. Så popper en ide opp vi kan jo skrive om Martin forbanda Schanke?

For dere som ikke vet så er Schanke mest kjent med å slå politiker, under skoledebatter og si nu var du smart, nu var du veldig smart, nu var du jo så smart at hvis du hadde godt på denne skolen hadde du fått 6er.

Men nå tilbake til den ubrukelige oppgaven

 

Hva synes dere?

Noen tips?

 

Ja, jeg vet hva et kåseri er. Hvis klassen din ikke vet det, så kan dere kollektivt google det, og tenke "hey, vi løste et problem".

 

Tips: Velg et emne du har blanda følelser til. Det tillater deg å se det fra flere forskjellige perspektiver, og belyse flere sider ved saken. Et kåseri skal i tillegg være humoristisk. Sarkasme er greit i moderate mengder, men hvis du bruker for mye av det, er du bare pompøs.

 

Tips II: Stav ting skikkelig. Ellers virker du bare enda mer pompøs. Google ting. "Mente du forbanna?" er et godt hint om at du har stava ordet feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Muligens litt OT, men..

 

Først og fremst kan det være lurt med korrekt info; Martin Schanche er mest kjent som rallycross-sjåfør. ("Mister Rallycross")

Alt det andre kom i ettertid. Hissigheten har han alltid hatt, når han tapte på banen ble han fly forbanna.

 

Edit: Presterte å stave navnet feil. *Flau

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

Mine tips:

* Les deg opp på sjangeren kåseri. For meg ser det ut som om du har misforstått litt. Et kåseri er ikke bare en masse vissvass skrevet med en muntlig tone.

 

* Les gjennom teksten flere ganger for å luke ut feil. Det kan også være greit å ta en liten pause fra arbeidet, da en ofte vil se på det med "andre øyne" når en setter i gang igjen. Teksten din inneholder flere feil. Ved første øyekast fant jeg verb skrevet i feil tid, ord som var stavet feil, setninger som mangler ord (eller helst burde vært formulert på nytt) for å gi mening, feil tegnsetting osv.

 

* Fokuser på innholdet. Tenk at dette skal være interessant for andre. Hittil er hele teksten din kun en avsporing. Hva har du egentlig tenkt å skrive om?

 

* La de litterære virkemidlene være litt mer subtil.

 

* Kontroller at fakta stemmer. Martin Skancke har for eksempel aldri slått en eneste politiker under en skoledebatt. Det var det Martin Schanche som gjorde.

 

* Ikke skriv som om du skal prøve å lære leseren noe, med mindre du faktisk kommer med noe nytt. "Alle" vet hva et kåseri er, og "alle" vet hvem Martin Schanche er.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Høres ut som en fra 10. trinn, hvis jeg ikke tar feil?

 

Anbefaler deg å lese dette kåseriet, som fikk karakteren 6 på eksamen i norsk(nynorsk) på 10. trinn.

Bla nedover på siden, til du kommer til kåseriet på side 27 som heter:

 

”Utvikling i det norske språket? Lol..?”

 

Her får du også sensorenes vurdering av teksten, så anbefaler deg på det sterkeste å lese den!

For min del er det det beste kåseriet jeg har lest.

 

Masse lykke til :)

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Første oppgave vi fikk i år er å skrive et kåseri. Er det noen av dere som vet hva det er? Nei, tenkte meg det. Når læren sier vi skal jobbe med kåseri ser jo hele klassen ut som noen spørsmåltegn, men etter lærerne sa hva det var, hørtes alt så lett ut.

Neida, vi må jo finne ut hva vi skal skrive om selv? Ok, for det første burde man ta noe som er lett å skrive pluss som er morsomt. Så popper en ide opp vi kan jo skrive om Martin forbanda Schanke?

For dere som ikke vet så er Schanke mest kjent med å slå politiker, under skoledebatter og si nu var du smart, nu var du veldig smart, nu var du jo så smart at hvis du hadde godt på denne skolen hadde du fått 6er.

Men nå tilbake til den ubrukelige oppgaven

 

Hva synes dere?

Noen tips?

Du har jo skrivet et kåseri her :D

 

Vi har også fått samme greia, kommer på skolen også plutselig skal vi skrive et kåseri, dafuq?

 

Endte med plagiat på meg :-) og nesten halve trinnet. hehe

Lenke til kommentar

Det mest idiotiske som finnes er å plagiere. Du vil aldri komme unna med det når det gjelder, og alt du gjør er å sørge for at du ikke lærer. En lærers tilbakemeldinger på dårlig arbeid kan være det som redder deg fra å ikke komme inn der du ønsker senere i livet. Og det inkluderer ikke at det faktisk er straffbart og en handling som bryter med loven.

Endret av Camorra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...