Gå til innhold

innstramming av privatistordningen


Jente96

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ingen tro på at dette vil løse problemet, ungdommer som ikke gidder jobbe med dette systemet kommer ikke til å gidde under det nye systemet.

 

Det må da være bedre at man har et gyldig vitnemål ett eller to år senere enn at man ikke får det i det hele tatt? Det er nemlig det som kommer til å skje om de innfører disse endringene.

Lenke til kommentar

Hvordan vil dette være en "sovepute"?
Jeg kan være enig i at 48-timersmodellen hvor privatisten får utdelt en spesifik oppgave 48 timer før eksamen skal avlegges, er for enkel. Likevell kan man bli spurt spørsmål fra hele pensum og da nytter det jo ikke å møte opp uten å kunne det.
Likeledes er det med trekkoppgaver. Man kan jo trekke hva som helst og da må man jo kunne pensum. Kan man pensum så kan man faget og da spiller det vel ingen rolle hvilke måte man velger å få dette vurdert på?

Mange privatisteksamener jeg har lest på har jeg brukt lenger tid og satt meg mye mer grundig inn i enn hva lærerne presenterte for oss. Selvsagt min egen feil at karakteren ble så som så, men jeg er sjeleglad for at jeg fikk mulighet til å kunne faget bedre og så presentere det jeg kunne ved en senere anledning.

Endret av Mantoius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo noen problemer da:

- Folk som ikke møter opp. 300 kr i eksamensavgift dekker ikke statens utgifter på eksamenen, og om du ikke møter går alle pengene i vasken.

- Folk som tar T1 matte og bytter denne ut med 1P siden karakteren lett kan forbedres slik.

- Man kan melde seg av gym og ta faget som privatist etter å ha lest en helg. Dette er i utgangspunktet usunt for både helse og skolenes økonomi.

- Det kan være veldig lett å tenke "ah, jaja, det gåår jo an å ta det senere, så jeg årker ikke stresse med det nå".

 

Likevel, fordelen er at man får ny sjanse, snittet over hele landet øker, det blir dermed mer konkurranse på studier og vi får dermed mer kvalifiserte folk.

Lenke til kommentar

Forslaget er akkurat det - et forslag fra Utdanningsdirektoratet til Kunnskapsdepartementet, etter initiativ bl.a. fra Oslo kommune.

 

Vi får ikke nødvendigvis mer kvalifiserte folk av at man lar personer som har brukt ett semester på hvert fag de tar opp konkurrere på lik linje med personer som har tatt alle fagene samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...