Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen vil ikke starte


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har hatt et problem mef pcen min nå en god stund (startet rund for 6 mnd sia). Det som er problemet er at pcen ikle vil starte, så jeg lurer på hva dette kan være? Har byttet ut ram brikker og satt inn vannskjøler på cpu'en, men ikke noe forbefring..

 

Det som jeg tror det kan være er at PSU'en har blity dårlig? Når det er mulig å starte den, så lyser det i hovedkortet (som vil si at den har strøm) men når pcen ikke vil starte så er det helt mørkt i kabinettet..

 

Men det som er rart er at pcen funker plutselig noen ganger! Er ofte når jeg først få skrudd på, så kan jeg slå den av og på i ca tre dager. Etter de tre dagene så vil den ikke skru seg på.. Dette skjer vær uke så og si, da pcen funker i tre dager og slutter å funke resten av uka..

 

Håper det er noen her som kan hjelpe meg med dette mysteriet :) hvis det er noe som er uklart så er det bare å spørre.

 

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke maskindeler har du i maskinen?
Hvor gammel er maskinen?

Hvilke operativsystem har du?

For meg kan det høres ut at de gangene maskinen ikke starter har den gått i dvalemodus eller noe, og grunnet inkompatibilitet vil det ikke starte igjen. Det er det som er på tuppen av tungen min nå i alle fall.

Lenke til kommentar

Hvis du har et lys på hovedkortet som viser om det går strøm inn fra PSU, og dette lyser når alt fungerer. Og ikke lyser når det ikke fungerer. Så høres det veldig ut som om problemet kan ligge i strømforsyningen ja.

 

Muligheter for å prøve en annen strømforsyning?

Mulig å prøve din strømforsyning i en annen PC?

Lenke til kommentar

Takk for svar så fort!

Spesifikasjonene jeg har på pcen er:

 

Skjermkort: Readon 5850

Rambrikker: Crosshair 4 GB (2 + 2 gb)

Hovedkort: ASUS AMD790FX

CPU: Pehnom || x4 3,4 ghz

Hardisk: WD Caviar black WD5001AALS (500 gb)

Strømforsyner: CFT - 850g - DF (850W)

Vannkjøler: H60 crosshair.

 

tror det var alt av innmaten på dataen.

 

Edit: Jeg tror den nærmer seg 5 år nå faktisk og kan si at jeg har bygget den selv, hvis det har noe betydning. Problemet startet som sagt ca et halvt år tilbake

Endret av FatHobbit
Lenke til kommentar

Skal se om jeg kan sette inn en annen strømforsyner og få håpe det funker da!

Takk for svar av dere begge!

 

Kommer til å gi tilbakemelding på om det funker eller ikke.

 

Edit: jeg oppdaget noe i dag da jeg startet pcen som kan hende forandrer situasjonen litt. Da jeg startet opp pcen så kom det opp på skjermen systemet blur slått av. Ventet til den gjorde seg ferdig og så startet den av ses selv igjen. Kan det være at den går i dvale når den ikke fungerer? Siden den kanskje gjenopptok siste handling jeg gjorde (som var å avslutte den)

 

Hva tror dere? Kan det være rett og slett at den "sover" og derfor jeg ikke får startet den?

Endret av FatHobbit
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å slå av dvale:
Start>Søk: CMD (høyreklikk og kjør som admin)
Kommando: powercfg -h off

 

Gå innom strømalternativer i Windows og velg avansert for alle strøm-moduer du har og sørg for at ingen av dem velger dvale/ventemodus når du gjør en handling.

 

Legger du merke til BIOS når du starter?

Lenke til kommentar

Fått prøvd med en annen strømforsyner nå, og pcen funket med en gang. Da vet jeg nå at strømforsyneren som er problemet :)

 

Ser at Komplett.no har to strømforsynere for tilbud. Den ene er på 500w og den andre er på 750w, hva burde jeg ha for min pc? Prøvd å kalkulere hvor mye pcen min bruker, men er usikker på om jeg har gitt riktig informasjon til "kalkulatoren" på nettet. Tror det skal gå greit med 500w, hva tror dere?

 

Takk for alt av svar :)

 

Edit: her er specsa til pcen

Skjermkort: Readon 5850

Rambrikker: Crosshair 4 GB (2 + 2 gb)

Hovedkort: ASUS AMD790FX

CPU: Pehnom || x4 3,4 ghz

Hardisk: WD Caviar black WD5001AALS (500 gb)

Strømforsyner: CFT - 850g - DF (850W)

Vannkjøler: H60 crosshair.

+ tre vifter i kabinett.

Endret av FatHobbit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...