Gå til innhold

Hjelp til å velge deler (vannkjøling)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kunne trengt hjelp fra dere erfarne vannkjølere til å velge deler til en custom loop for LGA 2011. :)

Dette er første custom loopen jeg lager, og er i tvil om jeg burde bruke komprisjons-nipler på cpu blokka. :hmm:

Har noen erfaring med denne pumpen, jeg var i tvil om jeg skulle gå for Swiftech MCP655. Men tror ikke jeg trenger en sterkere pumpe for denne radiatoren

Grunnen til at det er en så kort og tynn radiator er at den skal inn i et corsair carbide 500r kabinett, så det blir litt liten plass på toppen.

Delene jeg har kommet frem til nå består av:

 

https://www.techbay.no/product.html/techbay-radiator-extreme-2x120-45

https://www.techbay.no/product.html/ek-cpu-vannblokk-ek-supremacy-clean-csq---full-copper

https://www.techbay.no/product.html/swiftech-vanntank-mcres-micro-rev2

https://www.techbay.no/product.html/ek-vannpumpe-ek-dcp-40

https://www.techbay.no/product.html/durelene-slange-3/8id---9/16od

https://www.techbay.no/product.html/bitspower-nippel-1/4bspx3/8id-matt-black

 

post-275519-0-50917000-1378763295_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dcp 4.0 pumpa klarer fint den jobben der. Jeg kjørte en tilsvarende pumpe på cpu og 2x gpu uten problemer. Eneste ulempen er at den er litt stor, men ellers en fin pumpe, mere stillegående en mcp355 som jeg bruker nå. Hvilket kabinett skal du bruke ? Det er mulig det bedre å bruke et bay reservoir eller sylinder, siden det bør sitte høyere enn pumpen.

 

Farge på stripsene er vel en smaksak, men jeg ville valgt sorte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville kjørt kompresjonsnippler på hele oppsettet. med 1/2"ID slange. til pumpe kansje en MCP355 eller 655 alt etter lommeboka (da med en EK topp i steden for den orginale.)

Ja, da blir det 1/2" slange, kompresjonsnipler og muligens en annen pumpe.

 

dcp 4.0 pumpa klarer fint den jobben der. Jeg kjørte en tilsvarende pumpe på cpu og 2x gpu uten problemer. Eneste ulempen er at den er litt stor, men ellers en fin pumpe, mere stillegående en mcp355 som jeg bruker nå. Hvilket kabinett skal du bruke ? Det er mulig det bedre å bruke et bay reservoir eller sylinder, siden det bør sitte høyere enn pumpen.

 

Farge på stripsene er vel en smaksak, men jeg ville valgt sorte.

Kabinettet det skal inn i er et corsair carbide 500r.

Tanken må stå høyere ja, må jo følge gravity tank prinsippet. Lavt trykk i tanken og høyt trykk i blokka.

Mulig at jeg tar en sylinder og fester den utenpå kabinettet vist det viser seg at det ikke er plass. Har desverre ikke kabinettet her i nordsjøen, og surfer på en 30 KB/s linje så blir ikke noe youtube. :rofl:

Lenke til kommentar

Ja det er merkelige greier det der. Det er når man er i nordsjøen man kommer på alt man trenger til pc'en. Og det må jo gjerne ligge klart til en kommer hjem....

 

Hvis du har en ledig 5.25 slot så ser det vel penest ut med et bay res.

Ja det virker som en god løsning, den nederste bayen er allerede ute. Mulig at jeg bare kaster ut begge og monterer uttak i fronten og inntak på toppen. Da kan jeg montere 240 radiatoren i front.

Kan jo alltids bare bruke 200 mm vifta på sidepanelet som inntak og montere radiatorer på top og front, muligens overkill. :)

Endret av Jonassl
Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med custom loop enda, men jeg har lenge tenkt på å lage det. Av det jeg har funnet ut burde du ikke ha en bay reservoar da de er plexiglass som er limt sammen og er derfor mye større sjanse for lekasje enn med et sylinder reservoar som bruker o-ringer i lokkene og kan lett byttes ut når det blir nødvendig. Og det eneste tilfellet det kan bli nødvendig er om det har stått tørt over lengre tid og o-ringen har morknet.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med custom loop enda, men jeg har lenge tenkt på å lage det. Av det jeg har funnet ut burde du ikke ha en bay reservoar da de er plexiglass som er limt sammen og er derfor mye større sjanse for lekasje enn med et sylinder reservoar som bruker o-ringer i lokkene og kan lett byttes ut når det blir nødvendig. Og det eneste tilfellet det kan bli nødvendig er om det har stått tørt over lengre tid og o-ringen har morknet.

 

 

De fleste er laget i akryl, og de er trykktestet. Det er det samme som å si at en ikke bør bruke sylinder reservoir fordi i slår sprekker så lett.

Har aldri hatt problemer med mitt, som er av den billige typen. (xspc)

 

Hvis du vil ha cylinder så finnes det er som passer på den pumpa du har valgt. (link)

Lenke til kommentar

Ytelse/temperaturmessig så vil du ikke merke noe forskjell mellom 3/8ID og 1/2ID. Det er flow som blir bedre med tykkere innerdiameter. Vannet vil strømme fortere med tynnere slange.

 

3/8-1/2 slange knekker så mye lettere, så hvis du vil ha litt vinkler, bør du ha sånn antikink spiraler. Med 3/8-5/8 slangen til tygon, da er man nesten helt trygg på at man ikke får knekk(veggen er tykkere). Stiv kan være bra noen ganger. Og silikon slanger er som sagt mye lettere å jobbe med enn pvc slanger.

Lenke til kommentar

Vanlige slanger er 3/8-1/2, større 3/8-5/8 og den største 1/2-3/4. Hva mener du at 1/2 er for stort, og 3/8-5/8 er for liten. Hva slags slanger vil du bruke da?

 

Edit: Du vet at 5/8 er større enn 1/2?

Bare for å få litt mer forståelige tall på bordet:

3/8-1/2 = 9,5mm - 12,7mm -----> veggtykkelse: 1,6mm

3/8-5/8 = 9,5mm - 15,9mm -----> veggtykkelse: 3,2mm

1/2-3/4 = 12,7mm - 19,0mm ----> veggtykkelse: 3,2mm

 

Jeg var faktisk ikke klar over at det fantes 3/8-5/8 slanger, men siden de har en prosentvis tykkere vegg i forhold til diameter enn de andre, så vil jeg tro at de er de vanskeligste å få knekk på, og dermed ender jeg kanskje opp med slike selv, i steden for 1/2-3/4 slik planen var.

 

Men hvordan stiller 3/8 vs 1/2 dersom man ahr en veldig lang loop? TS har jo en svært kort loop, og dermed skulle det ikke være noe problem. Men om man hekter på både CPU, RAM, Southbridge, Spenningsregulatorer, GPU og to radiatorer, så stiller det seg kansje litt forskjellig?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Hvor lang skal loopen din være? Må virkelig ha ganske lang loop og høydeforskjell for at èn pumpe skal slite. Da kan man alltid ha 2 pumper :dribble: Jeg hadde alt du har på lista, bortsett fra ramblokker. En pumpe klarte det veldig fint. 90 graders nippler vil stoppe langt mer flow enn 3/8"ID. Legger du til 20x90 graders, da blir det kanskje litt tungt for en pumpe.

 

Jeg benytter meg av bitspower dual top med 2xmcp655 på grunn av veldig mange 90 graders i min loop. Også har jeg 2 pumper for redundance også. Hvis den ene stopper, så vil ikke loopen stoppe opp.

Lenke til kommentar

Aha, vell det kan bli en del 90gradere desverre, siden det skal brukes på ett MATX kort, og de er ikke så veldig store... Tenkte å bruke en MCP655 i min. Men det må da være mulig å designe seg bort fra alt for mange 90gradere :) Men du snakker om slike små 90gradere, som såvidt er på størrelse emd en vanlig nippel, og ikke de med lang "hals"?

Lenke til kommentar

Jeg snakker om sånne. Hvis du skal ha pumpa i en liten kabinett, så kan jeg også anbefale mcp35x. Da vil det være nok med en pumpe. Den er kraftigere enn mcp655. Negativt med den er at de bråker mer og krever egen kjøleribbe hvis du kjører den på full guffe. Vannet vil ikke kjøle ned pumpa som mcp655.

 

90 graders jeg snakker om er sånne http://cdn.overclock.net/2/22/350x350px-LL-220666b4_BitspowerMatteBlackDualRotary90-DegreeCompressionFitting.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...