Gå til innhold

På tide med en ny regjering og en ny politikk


Anbefalte innlegg

Ja, endelig skal vi få en ny regjering tenker du kanskje, men i hvor stor grad vil vi få en reell politisk endring? Vel, det kommer jo an på styrkeforholdet mellom de borgerlige partiene. Og hvor mye partiene prioriterer en politisk endring varierer.

 

Vil du ha lavere skatt? Altså, vil du at staten skal ta mindre penger fra deg hver måned? Selvfølgelig vil du vel det. Og da bør du altså stemme FRP. H går også inn for skattelette, men hvis du ikke er godt over lønnsgjennomsnittet er FRP et betydelig bedre valg på dette punktet. Det er altså FRP som drar mest for å få ned din skatt, ikke Høyre.

 

Vil du ha mindre innvandring og bedre integreringspolitikk? Innvandrings og integreringspolitikken i dag er drevet av snillisme. Kort fortalt kommer det flere enn vi klarer å integrere og det stilles ikke nok krav til de som kommer. De sosiale ytelsene er gode og lette og få tak i. FRP er det eneste partiet som vil føre en bærekraftig innvandringspolitikk. Hvorfor skal vi spare i fond med tanke på fremtiden, men føre en innvandringspolitkk hvor vi ikke tenker på fremtiden?

 

Vil du at landet skal bygges for fremtiden? Vil du at våre veier som er av Europas dårligste skal forbedres? Mens AP er optatt av å spare penger i et fond til lav rente, og lage seg en handlingsregel som nødvendigvis gjør at gode investeringen ikke kan gjøres, vil FRP tenke samfunnsøknomisk og bygge opp landet der det trengs.

 

Vil du at våre eldre skal få en verdig avslutning på livene sine i det som altså da regnes som verdens beste land å bo i? Det er FRP som vil gi dem den.

 

Vil du at syke som venter på behandling i en helsekø utenom det vanlige i et land med massive oljeinntekter (latterlig), skal få den behandlingen så fort som mulig? Igjen er det er FRP som drar mest.

 

Vil du at det skal satses mer på lærere med kompetanse i skolen? At barna lærer om høflighet, dannelse og disiplin, at skolebyggene repareres (ja) og at mobberne må bytte skole? Her er både FRP og Høyre suverene i forhold til APs "alle er like og skal behandles likt" modell.

 

Vil du ha mer politi og mindre kriminalitet, strengere straffer for kriminelle og at ofre for kriminalitet skal få økt bistand? Generelt mer trygghet. Det er FRP som drar.

 

Er du for eller imot bomstasjoner? Høyre er for, FRP er i mot.

 

Vil du ha mer personlig frihet? Vil du ha to eller ett valg når du skal velge skole eller sykehus? Synes du: "Min frihet begynner der din slutter", som betyr at du kan gjøre hva du vil så lenge det ikke har noen negativ innvirkning på andre, høres fornuftig ut?

 

Snittet fra i går har FRP på 16,8 og Høyre på 26,8. FRP får altså ikke "frie tøyler" til å gjøre som dem vil. Men du kan tenke deg at på hver av disse punktene vil styrkeforholdet FRP/Høyre avgjøre hvor mye av den politikken som faktisk føres. En stemme til FRP er en stemme som bidrar til en ny politikk. En stemme til Høyre, er en stemme til en smal forbedring av dagens.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du ha en ny jappetid, stem Frp.

 

Frp (og Høyre) sine holdninger til økonomi og bruk av oljepengene minner skremmende mye om politikken som på 80-tallet førte til jappetid og følgene av denne. Nemlig både bankkrise, boligkrakk og en dramatisk økning i arbeidsledighet. Det ble Ap sin oppgave på 90-tallet å reise landet etter at Høyre hadde dratt Norge ned i søla. De har gjort Norge så sterkt at selv finanskrisene som kom på 2000-tallet nesten ikke påvirket vår økonomi i det hele tatt. Det kan vi tappe Ap/de rødgrønne for.

 

Jeg vet i hvert fall at skulle vi bli ført inn i en ny jappetid, så er det ikke min skyld.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil du ha en ny jappetid, stem Frp.

 

Frp (og Høyre) sine holdninger til økonomi og bruk av oljepengene minner skremmende mye om politikken som på 80-tallet førte til jappetid og følgene av denne. Nemlig både bankkrise, boligkrakk og en dramatisk økning i arbeidsledighet. Det ble Ap sin oppgave på 90-tallet å reise landet etter at Høyre hadde dratt Norge ned i søla. De har gjort Norge så sterkt at selv finanskrisene som kom på 2000-tallet nesten ikke påvirket vår økonomi i det hele tatt. Det kan vi tappe Ap/de rødgrønne for.

 

Jeg vet i hvert fall at skulle vi bli ført inn i en ny jappetid, så er det ikke min skyld.

 

Vær litt seriøs neste gang du skriver.

Lenke til kommentar

 

Vær litt seriøs neste gang du skriver.

Og hva var useriøst med det? At det jeg skriver ikke passer med din mening? Du kan i det minste komme med motargumenter, ellers er du faktisk mye mindre seriøs enn meg.

 

Les litt om jappetiden, og hva som førte til den. Sammenlign gjerne Høyre sin bruk av oljepengene, og deres syn på og styring av økonomien på den tiden, og sammenlign den med Høyre og særlig Frp sitt syn på økonomi og pengebruk i dag. Det er mange likhetstrekk, og det er skremmende.

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar

Og hva var useriøst med det? At det jeg skriver ikke passer med din mening? Du kan i det minste komme med motargumenter, ellers er du faktisk mye mindre seriøs enn meg.

 

Les litt om jappetiden, og hva som førte til den. Sammenlign gjerne Høyre sin bruk av oljepengene, og deres syn på og styring av økonomien på den tiden, og sammenlign den med Høyre og særlig Frp sitt syn på økonomi og pengebruk i dag. Det er mange likhetstrekk, og det er skremmende.

 

Tror du virkelig vi får en ny "jappetid" med H og FRP? Selvfølgelig gjør vi ikke det. Det skal mer til enn en politisk endring for å si det sånn.

 

Oljen har bygd Norge, ikke AP.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tror du virkelig vi får en ny "jappetid" med H og FRP? Selvfølgelig gjør vi ikke det. Det skal mer til enn en politisk endring for å si det sånn.

 

Oljen har bygd Norge, ikke AP.

Vi hadde olje i mange år før 1986/87 også, og det var uvettig bruk av oljepengene som førte til jappetiden fordi Høyre bestemte seg for å bruke mer oljepenger enn Ap gjorde i 70-årene. Så selv om Norge hadde et godt utgangspunkt for god økonomi og bærekraftig vekst på 80-tallet, så klarte ikke Høyre å styre landet riktig.

 

Spesielt Frp har i dag mange lovnader om skattelette, å fjerne avgifter, bomveier og andre inntekter, samtidig som de ønsker å bruke mer penger på både fengsler, politi, veier, sykehjem, helsesektor, skole osv..., noe de ikke kan gjøre uten å bruke langt mer oljepenger enn det brukes i dag. Høyre er enig med Frp i flere saker, og får vi en større bruk av oljepengene de nærmeste fire årene vil vi se en sterkt inflasjon og mye mulig jappetid og deretter økonomisk krise når markedet justerer seg selv.

 

Jeg tror, og håper, at det meste er tomme valgløfter. Jeg tror, og håper, at både Erna og Siv innerst inne er glupe nok til å ikke gjenta historien, men samtidig ser vi jo hvor "bra" det har gått de få gangene vi har hatt en borgerlig regjering siden 80-tallet.

 

Hvis du ikke tror meg, anbefaler jeg at du leser deg litt opp om økonomi og inflasjon. Det er faktisk litt interessant også, om man er interessert i økonomi i utgangspunktet.

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...