Gå til innhold

[Løst] Reparasjons tid på nytt kamera?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte med et nytt Canon kamera i starten av Juli. Så oppdaget jeg en feil på det i starten av August. Det ble så levert til rep. Nå er jeg snart i midten av September og jeg får ingen tilbakemelding på hva som foregår. Bare bortforklaringer hele veien.

Jeg er temmelig frustrert/irritert over servicen her.

Hva kan man forlange på et så nytt kamera? Kan man kreve å få et nytt kamera? Dette skulle vært brukt til flere prosjekter, men alt har gått i vasken.

Hva rettigheter har man i en slik sak? Feilen er ikke forårsaket av meg.

Hva forbruker rettigheter har man?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et tolkningsspørsmål.

 

Det står i kjøpsloven at et firma har tre anledninger til og reparere en vare såfremt varen vil medføre store utgifter for firmaet ved ombytte av varen, det står også "innen en rimelig tid".

 

Anbefaler at du sender en mail til firmaet hvor du påpeker at det har gått en rimelig tid og hvis du ikke får tilbake kameraet/eventuell en erstatningsvare snart vil du heve kjøpet, henvis gjerne til kjøpsloven.

 

Ikke ring siden du ikke kan dokumentere samtalen.

 

Edit: 3 til 4 uker er akseptabel reparasjons-tid, selv om det ikke finnes en fastsatt tidsperiode.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Dette er et tolkningsspørsmål.

 

Det står i kjøpsloven at et firma har tre anledninger til og reparere en vare såfremt varen vil medføre store utgifter for firmaet ved ombytte av varen, det står også "innen en rimelig tid".

 

Anbefaler at du sender en mail til firmaet hvor du påpeker at det har gått en rimelig tid og hvis du ikke får tilbake kameraet/eventuell en erstatningsvare snart vil du heve kjøpet, henvis gjerne til kjøpsloven.

 

Ikke ring siden du ikke kan dokumentere samtalen.

 

Edit: 3 til 4 uker er akseptabel reparasjons-tid, selv om det ikke finnes en fastsatt tidsperiode.

Takk for svar. Ja jeg synes dette begynner å bli frustrerende. Man kjøper ikke dyre varer, for så å måtte vente i en evighet for at det skal repareres. Da får jeg følelsen av å ha kjøpt en brukt vare til full pris.

Lenke til kommentar

jeg hadde mitt canon inne til reprasjon hos japanphoto i fjor, etter 5uker hadde jeg ikke hørt noe som helst,selv om de lovet at jeg skulle få en sms i løpet av 1uke hvor lang tid det skulle ta.

 

når jeg kom til japanphoto etter 5uker fikk jeg nytt kamera med engang, og de unskylte seg for at det hadde tatt så lang tid

Lenke til kommentar

jeg hadde mitt canon inne til reprasjon hos japanphoto i fjor, etter 5uker hadde jeg ikke hørt noe som helst,selv om de lovet at jeg skulle få en sms i løpet av 1uke hvor lang tid det skulle ta.

 

når jeg kom til japanphoto etter 5uker fikk jeg nytt kamera med engang, og de unskylte seg for at det hadde tatt så lang tid

Ja, dette er nå inne i 5 uke. Jeg vet ikke hva slags rettigheter man har. Får kanskje ringe forbrukerrådet å høre. Det virker ikke særlig lovende, med feil på et nytt kamera.

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk at du har forgjeves prøvd og kontakte butikken noen ganger, har du det skriftlig ? hvis ikke så anbefaler jeg at du begynner og korresponderer pr. mail så du har litt håndfast dokumentasjon.

 

Formuler et tilsvar som innbefatter at du forlanger og få kameraet/varen umiddelbart tilbake, ferdig reparert eller en tilsvarende erstatningsvare og/eller at du hever kjøpet.

Nevn gjerne forbrukerkjøpsloven og du kan også skrive at du vurderer og kontakte forbrukerombudet siden de ikke responderer på dine tidligere henvendelser.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk at du har forgjeves prøvd og kontakte butikken noen ganger, har du det skriftlig ? hvis ikke så anbefaler jeg at du begynner og korresponderer pr. mail så du har litt håndfast dokumentasjon.

 

Formuler et tilsvar som innbefatter at du forlanger og få kameraet/varen umiddelbart tilbake, ferdig reparert eller en tilsvarende erstatningsvare og/eller at du hever kjøpet.

Nevn gjerne forbrukerkjøpsloven og du kan også skrive at du vurderer og kontakte forbrukerombudet siden de ikke responderer på dine tidligere henvendelser.

Ja jeg har kontaktet dem noen ganger. De har det samme svaret hver gang. Så det er vel en skyve prosess på gang. De later som om de tar tak i det, men ingenting skjer. Jeg skal kontakte forbrukerrådet, og høre hva de sier. Har fått bra hjelp av de før. Takk for tipsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...