Gå til innhold

Oppgradering: Nytt hovedkort Socket 1150/1155, CPU i5/i7 og/eller nytt skjermkort.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har følgende oppsett per i dag:

 

 

Hovedkort:ASUS P7P55D-E LX, Socket-1156
ATX, P55, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, GbLAN, SATA 6Gb/s,

Prossessor: Intel Core? i5 Quad Processor i5-760
Quad Core, 2.80Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 16GB CL9
Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5

Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA
PCI-Express 2.0, "OC Version", GDDR5, 2xDVI, nativ

 

Har SSD og Windows 7. Alt dette står i Fractal Design Define R4 Black Pearl

 

Jeg bruker PC'en til gameing av FM og Flight Simulator X og bilderedigering.(Kanskje video snart) Jeg sliter per i dag med framrate i FSX når jeg spiller med feks. PMDG 77X. http://www.precisionmanuals.com/pages/product/777LRF.html

 

Holder det med ny prossessor og hovedkort eller er det skjermkortet som må oppgraderes? Hva kan dere anbefale? Budsjett avhenger av om hvor mye som må oppgraderes.

 

Endret av vede
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt på en ganske lik rigg, i5 750 og 6 GB RAM. Det er ikke bremsen i oppsettet ditt. Få på en grei kjøler på prosessoren, Cooler Master 212Hyper+ var jeg fornøyd med (ca 200,-) så du kan overklokke til minst 3,0 GHz, helst 3,4. Så må du bytte skjermkort. Foreslår å kjøpe et GTX 760, det bør holde.

Lenke til kommentar

Nytt skjermkort kun er vel også et problem. Siden de nye går vel på PCi 3.0? Mitt hovedkort har PCi 2.0 16x kun.

PCIe 3.0 har dobbelt så stor teoretisk overføringshastighet, men dette har lite å si. Du trenger neppe å oppgradere HK og CPU før Skylake kommer ut i 2015 tror jeg. 7950 er et veldig bra skjermkort, men jeg tror du kan vurdere å overklokke det litt for å få maks ut av det. Grunnklokkefrekvensen er litt lav på det, har jeg hørt (kanskje ikke på ditt, da det er fabrikkoverklokket).

Lenke til kommentar

Tomshardware har en rangert oversikt over grafikkort og ytelse. Ditt 460 kort ligger rimelig langt ned på listen i forhold til HD7950 eller GTX760. Hva du ender opp med spiller mindre rolle, noen har en religiøs tilnærming angående valg av kort - jeg ser på pris kontra ytelse. Og da vil for eksempel HD7950 fra kr 1800 eller standard HD 7970 med tre medfølgende spill stille høyt.

Lenke til kommentar

Satt på en ganske lik rigg, i5 750 og 6 GB RAM. Det er ikke bremsen i oppsettet ditt. Få på en grei kjøler på prosessoren, Cooler Master 212Hyper+ var jeg fornøyd med (ca 200,-) så du kan overklokke til minst 3,0 GHz, helst 3,4. Så må du bytte skjermkort. Foreslår å kjøpe et GTX 760, det bør holde.

 

 

I FSX, så er nok i5 750 en stor brems. FSX skalerer veldig i takt med hvor kjapp CPU du har og det å gå fra en 750 til 4670k klokket til 4,4-4,5 vil være natt og dag i FSX. Prosentvis økning på CPU vil nærmest være 100% lik prosentvis økning i antall FPS i FSX. Skjermkortet du har fungerer greit nok i FSX så dersom du skal velge en ting kun mtp FSX, så er det nytt HK+CPU+RAM og en god kjøler(strengt tatt 4 der., men du ser poenget håper jeg:-)) Jeg har postet et langt innlegg tidligere som du sikkert kan finne i historikken min ang anbefalinger for FSX.

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

I såfall kan du se langt etter forbedringer i FSX...type 0% bedring bare sånn at du er klar over det. I andre spill vil nok en GPU-investering fremfor CPU lønne seg:-)

 

HK, CPU og RAM koster jo ikke mer enn 2500-3000, omtrengt det samme som en GPU-oppgradering dersom du går for litt high-end som 7970/760+...

 

Ang RAM, så er FSX 32-bit og utnytter ikke mer enn max 4gb. Nå er det en del addons som bl.a T7 som jeg ser du har som anbefales 8 til, men du tenker vel muligens på videoredigeringen, så da kan vel 16 forsvares:-)

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor profesjonell du er, men dersom det er på amatørnivå så vil en i5 være mer enn godt nok. Egentlig, dersom du ikke vet selv om du har behov for en i7 4960X så har du mest sannsynlig ikke det heller:-)

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1278222&su=C729B2FD-40A2-4AD8-93E0-2D996E0D2DED

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...