Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere, Jeg er 18 år og har lyst til og bli skipsreder men jeg har noen spørsmål.

- Hvordan starter jeg?

- Hva trenger jeg?

-Hva skal jeg gjøre?

- hva gjør en skipsreder?

-Hvordan utdanning trenger jeg?

hva gjør egentlig en skipsreder?

Jeg kan veldig lite om det.

Tusen takk for svar dere :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Største sjangsen du har til å bli reder, er nok å komme deg inn i et etablert rederi og stige i gradene der inne.

Det er veldig vanskelig å komme seg inn på markedet, med tanke på erfaring og kapital (da skip som bygges eller kjøpes er svindyre) og med tanke på vedlikehold, drift osv, vil du også trenge enorme summer, før banker eller finans-selskap er villige til å hjelpe deg.

I starten vil du ha ekstremt dårlig råd, og du er avhening av at alle dine ansatte hopper når du roper hopp.... Du vil mulighens heller ikke ha råd til å ha to skift på båtene dine, og må derfor kunne drive en stund med langt dårlige ordninger for dine seilene, enn hva dine konkurenter gjør. - Forbred deg på at det blir vanskelig å skaffe seg en stabil mannskaps-ordning...

Etter dette må du skaffe deg et eller flere skip, og disse må du få godkjent av DNV og ange andre byråer, for at skipene dine skal svare til utallige krav. Med andre ord trenger du en del ansatte som har kompetanse og peiling på hva dem driver med, - det vil med andre ord være lurt å ansette folk som har bred erfaring fra andre rederier..

Etter hvert trenger du også kontrakter til skipene dine, og det er da din og dine ansattes erfaring kommer inn i bildet. For at skipene dine skal ha noe å gjøre på å bringe penger på bordet, slik du kan betale gjelden din. Her krever det veldig mye innsats fra deg som reder, da du enten må ha kvoter på fiskebåtene dine, eller kontrakter med offshoreselskap, fraktselskap etc.

Det er ofte lett for kontraktører å ty til vel etablerte rederier, som de har erfaring med fra før. Dette gjør det ennå vanskeligere for deg å overbevise kontraktører om at du er best, og konkuransedyktig med dine konkurenter. Og i starten vil du nok ikke være så veldig konkuransedyktig, da du har stor gjeld, og ikke mer enn maks en eller to båter til å bringe penger på bordet.

Jeg kan uten stor tvil si at; Det er stor sansynlighet (med tanke på dagens marked) for at du ikke greier dette, og det beste du kan håpe på da, er at du bli oppkjøpt av et større rederi, som kan gi kontrakter til båtene dine. Og at du fremdeles greier å holde en liten eierandel.

Om du er intressert i dette finnes det mye intressant lesestoff som du kan lese. Du kan foreksempel se hva andre store rederier har gjort, og de aller fleste store rederiene, som feks. Farstad, Solstad og Eidesvik (snakker her offshore-rederier, som jeg har erfaring med), startet med en fiskebåt.

De fisket, og de seilende jobbet hele året. Og da mener jeg HELE tiden. Man hadde ikke ordninger, som man har i dag, med 4 uker fri og 4 uker på eller 2 uker på og 4 uker fri. Det var et blodslit fra A til Å.

Rederen i Eidesvik (Lauritz Eidesvik) var ekstremt smart, og veldig gjerrig. Han ramlet og på sjøen en gang i en storm under sildefiske,. Han gadd ikke svømme tilbake til båten, før han fant igjen luen sin.

Det er tilfeller hvor de tilogmed måtte stjele båter ut fra verftene, fordi verftene gikk konkurs og ikke kunne levere ut skipene.

Etter hvert oppdaget vi oljen, og fiskebåtene (som kjente farveannet og farene godt) fikk kontrakter med oljeselskapene. Først som Standby-båter og Seismic - hvor de ofte skøt med dynamitt!!).

Det fantes fremdeles ingen luksusordninger for de seilenede. Det var jo bare fiskebåter, som passet på riggene natt og dag 24/7- 365. Etter hvert gav dette kapital, og andre gevinster. Og med hjelp av andre geniale måter å tjene penger på, ble skipene større og større, flere og flere.

I gamle dager handlet det om hvem som var villig nok til å ta de største sjangsene der ute. De båtene som ikke seilte inn når stormene kom ble lagt merke til.

Stndby ble til seismic, seismic ble til supply, supply ble til ROV osv, og andre spesial-lagde fartøy.

Det er viktig å ikke glemme at de fleste store rederier har historier som går mange, mange tiår tilbake. Og at det var helt andre tider der ute da, enn det er i dag. Og det er også derfor at de rederiene fremdeles er her, og at de spiser opp det meste som finnes av kontrakter.

Men om du er intressert i dette anbefaler jeg deg å lese mye om det. Er utrolig mye interessante historier, fra gamle redere og sjøfolk.

Jeg må legge til på slutten, at det er ekstremt trist at enkelte politiske partier prøver å sette en strek i regninga for dette nå, med NIS registrerte båter i Norskt farvann. Det er noe som ikke må skje. Da vil flere 100-års tradisjoner fra sjøen snart forsvinne.

Endret av Skipstrixxy
  • Liker 4
Skrevet

Han mener at det er rart at du vil bli skipsreder når du ikke en gang vet hva en reder gjør. Du har sikkert bare hørt at de kan tjene mange penger.

Les deg opp om emnet og evt. utdanning. Mange av rederne er nok med lav utdanning, men veldig pågangsmot og vilje. Det er ofte sånn for grundere. Jeg tror også det var lettere å starte opp et rederi for 30 år siden.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Skaff deg som nevnt, hvertfal erfaring og kontakter i et rederi først. Alt kan gå om man vil det nok, men å bli reder i dag er pokker ikke enkelt, og det er ikke mye gevist i begynnelsen, fortelt på at du må stå på 24 timer i døgnet året rundt.

Å starte på bare bar bakke, uten erfaring når man vil bli reder, det er ikke mulig i dag. For 30 - 50 år siden var det mulig, men som nevnt. Vi hadde og flaks med oljen.

Kan og anbefale deg en gruppe på facebook som heter "Sjøfolk i Utenriksfart", du må søke om medlemskap, men om du utdyper din interesse innenfor dette feltet tror jeg du kan lære ekstremt mye interessant der inne. Du finner mange gamle sjømenn (og sjødamer) der inne, som er mer en villig til å lære bort.

Endret av Skipstrixxy
Skrevet

Han mener at det er rart at du vil bli skipsreder når du ikke en gang vet hva en reder gjør. Du har sikkert bare hørt at de kan tjene mange penger.

Les deg opp om emnet og evt. utdanning. Mange av rederne er nok med lav utdanning, men veldig pågangsmot og vilje. Det er ofte sånn for grundere. Jeg tror også det var lettere å starte opp et rederi for 30 år siden.

Hehe, mange av rederene har lav utdanning ja... :tease: Hadde dem hatt høy utdanning på den tiden hadde dem heller ikke hatt tid til å bli reder, det er nok desverre noe som IKKE fungerer på samme måte i dag, som det gjorde for 50 år siden.

De fleste gamle redere har lang erfaring fra Sjøen selv.

Skrevet (endret)

tusen takk for svar kjempe nyttig!

Hva mener du magnusalex?

Ingen problem.

Fyr løs om du har spørsmål.

Les mye om dette emet, og vær interessert. Ta så en utdannelse slik at du havner på kontoret i et vel etablert rederi. Det er første steget du må ta.

Endret av Skipstrixxy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...