Gå til innhold

MB Air vs High-end Ultrabook, student


Anbefalte innlegg

Er begynt på forkurs, og må skaffe meg en tynn, lett skolepc. Den skal fortrinnsvis bare brukes til skole-arbeid da jeg har desktop til alt annet, men at den er litt guffe i skader ikke. Jeg skal gå data/automasjon neste år, og vet ikke hvilke krav som settes til skolepc'er i forhold til programvare og OS.

Egentlig hadde jeg tenkt å gå for en form for ultrabook, da jeg i utgangspunktet er en større motstander av apple, hehe. Type samsung 9-serie eller lignende. Men ble litt i stuss da jeg fikk teste ut en kompis sin macbook air. Kjekk i bruk, og designet på maskinen er helt ypperlig, syns jeg.

Hva er fordelene med dagens highend ultrabooker over Mac og omvendt?

Endret av Rasskrabbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Primært er det større utvalg av maskiner når det gjelder ultrabooker, også de som ligner svært på Macbook Air i utseende. I tillegg har enn så lenge flere ultrabooks høyere oppløsning på skjermen enn Macbook Air.

 

Men du bør faktisk sjekke hva kravene neste år vil være, så vidt jeg vet er det innen automasjon mye bruk av Windows og endel Linux. OSX er vel nesten fraværende, mens det i annen form for programmering faktisk ikke er en ulempe med OSX.

 

Ellers er jeg enig med DuraN.

Lenke til kommentar

Primært er det større utvalg av maskiner når det gjelder ultrabooker, også de som ligner svært på Macbook Air i utseende. I tillegg har enn så lenge flere ultrabooks høyere oppløsning på skjermen enn Macbook Air.

 

Men du bør faktisk sjekke hva kravene neste år vil være, så vidt jeg vet er det innen automasjon mye bruk av Windows og endel Linux. OSX er vel nesten fraværende, mens det i annen form for programmering faktisk ikke er en ulempe med OSX.

 

Ellers er jeg enig med DuraN.

Det med OS og sånn skal vel ikke være noe problem med mac om jeg bruker bootcamp?

 

Litt av grunnen til at jeg snuser på mac er at jeg vil kunne bruke mac programvare osv. Få litt best of both worlds liksom, da jeg har en mustang av en desktop med win7 fra før av.

Endret av Rasskrabbe
Lenke til kommentar

Den eneste fordelen jeg ser med en ultrabook kontra en MacBook Air er oppløsning på skjerm.

 

Du kan installere både Windows og Linux på en Mac også.

 

Fordelen med MacBook Air er standbytid, brukstid på batteri, urolig godt samspill mellom maskinvare og OS og ikke minst design.

 

Om pris har noe å si så er vel en ultrabook med tilsvarende maskinvare noe billigere enn tilsvarende MacBook Air.

 

Lykke til med valget. Du blir nok fornøyd uansett hva du velger.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Den eneste fordelen jeg ser med en ultrabook kontra en MacBook Air er oppløsning på skjerm.

 

Du kan installere både Windows og Linux på en Mac også.

 

Fordelen med MacBook Air er standbytid, brukstid på batteri, urolig godt samspill mellom maskinvare og OS og ikke minst design.

 

Om pris har noe å si så er vel en ultrabook med tilsvarende maskinvare noe billigere enn tilsvarende MacBook Air.

 

Lykke til med valget. Du blir nok fornøyd uansett hva du velger.

 

-KJ

Jeg vil si fordelene med Air er OSX (om du vil ha det) og touchpad'en. Standbytid, bruksbatteritid og design er veldig bra på Ultrabooks også, enda bedre nå som de får Haswell-U CPU

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! Det jeg kan si om Ultrabookene er at dersom jeg går for det, kommer jeg til å formatere til Win7/Ubuntu uansett. Å bruke Windows 8 er out of the question for min del. Touch på laptop er overflødig syns jeg, og win8 er..bleæh.

Men kan dere si noe om kompabilitet mellom mac og windows? F.eks det med FAT32/NTFS styret på eksterne harddisker. Er det noe annet jeg bør ha i bakhodet dersom jeg velger å sette en fot inn i økosystemet til apple?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...