Gå til innhold

Vi søker kameratestere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Er det noen antydning på hvor mye jobbing det vil bli?

Hvor lang tid bruker en "dreven" tester per test?

 

Fred-Stian

 

Det avhenger litt av hvilket kamera som testes, hvor mange testbilder som skal prosesseres, hvor lang tid det tar å gjøre seg opp et inntrykk av kameraet osv. Det er flere veier til Rom; noen av testerne bruker mer tid på selve skrivingen, andre bruker mest tid på selve testbildene.

Lenke til kommentar

Ok, jeg skjønner jo forsåvidt det. Men er det mulig å komme med en antydning på hvor mye tid man bruker på et kamera? Skjønner at det er forskjell på et profesjonelt dslr i mot et enkelt konsument kamera, men greit å vite om det i det hele tatt er noen vits for min del å sende deg en mail! :)

 

Jeg kan ikke tallfeste det nærmere enn det. Noen kameraer vil det kanskje ta en dag eller to å teste, andre kan man fort bruke en uke på. Selvsagt helt avhengig av om man tester sammenhengende eller om man må ta det litt og litt innimellom.

Lenke til kommentar

Ok, jeg skjønner jo forsåvidt det. Men er det mulig å komme med en antydning på hvor mye tid man bruker på et kamera? Skjønner at det er forskjell på et profesjonelt dslr i mot et enkelt konsument kamera, men greit å vite om det i det hele tatt er noen vits for min del å sende deg en mail! :)

 

Jeg bruker mellom 25 og 40 timer på en kameratest. Det er selvfølgelig litt avhengig av modell, hvor vanskelig der å sette seg inn i kameraet og om jeg har testet tilsvarende modell (samme segment eller samme leverandør/produsent) tidligere. Selve jobben i teststudioet til Akam tar omtrent 1 time, med bilder av cinekart, hovedkort og sjekk av dynamikkomfang.

 

Sniktitter, objektivtester, dueller og vanlige anmeldelser tar noe kortere tid. Håper det ga deg en grei pekepinn på hvor lang tid det tar å teste et kamera for Akam. Tiden man bruker vil gå noe ned når man får litt erfaring :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker mellom 25 og 40 timer på en kameratest.

 

Jeg har aldri regnet nøye på det, men Paal Haralds anslag stemmer bra med mine erfaringer for et kamera uten komplikasjoner. Jeg bruker nok noe mer på testrommet, men det er ikke der det store tidsforbruket ligger. Jeg har ikke regnet med noe særlig tid der jeg er ute og bruker kameraet da det som regel er i kombinasjon med å ta bilder til eget bruk.

 

Testperioden varer for min del gjerne i 4+ uker kalendertid da jeg gjør dette i tillegg til full jobb. En del kalendertid er uansett en fordel for å få litt variasjon i vær, lysforhold osv. Spesielt i vintersesongen når det er lite lys kan det ta en stund å få tatt en del bilder ute.

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg bruker mellom 25 og 40 timer på en kameratest.

Jeg har aldri regnet nøye på det, men Paal Haralds anslag stemmer bra med mine erfaringer for et kamera uten komplikasjoner. Jeg bruker nok noe mer på testrommet, men det er ikke der det store tidsforbruket ligger. Jeg har ikke regnet med noe særlig tid der jeg er ute og bruker kameraet da det som regel er i kombinasjon med å ta bilder til eget bruk.

 

Testperioden varer for min del gjerne i 4+ uker kalendertid da jeg gjør dette i tillegg til full jobb. En del kalendertid er uansett en fordel for å få litt variasjon i vær, lysforhold osv. Spesielt i vintersesongen når det er lite lys kan det ta en stund å få tatt en del bilder ute.

Det er også omtrent hva jeg bruker på en kameratest, mellom 4-6 uker avhengig av tid og kapasitet. Jeg gjør også dette ved siden av full jobb.

Lenke til kommentar

Dersom dere skulle ønske å få testet noen astro-rettede kameraer, som for eks. Canon 60Da, aktivt kjølte CCD kameraer osv, så hadde jo det vært noe jeg kunne ha meldt meg på for testing av. Det er noe jeg har noen års erfaring med også.

 

Men kan ikke huske at jeg noengang har sett en eneste test av astro-relaterte kameraer på Akam, så dette er kanskje ikke en foto-kategori Akam er interessert i?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...