Gå til innhold

QuadFire (2 stk HD7990-kort) med vannkjøling (EK-FC7990 SE)


Anbefalte innlegg

Bestilte meg litt stæsj i dag, fant ut det er på tide med en ny rigg. Skal bli spennende å teste SSD i PCI-E, selv om jeg nøyde meg med en RAIDR fremfor RevoDrive.

 

Case-valget endte på Fractal Design Define XL R2 Titanium da jeg ikke er ute etter "bling bling", men vil ha et stillegående case som i tillegg har gode kjølegenskaper for overklokking. Jeg har sett mods på PSU for vannkjøling, men det blir for risky til at det er behagelig, så der får jeg kjøre stock. Ellers planlegger jeg 3 radiatorer (240,280 og 140), alt i samme loop, med vannblokker på 1 x CPU, 4 x GPU, Chipset, RAM.

Ordrebekreftelsene inneholder:

SAPPHIRE TECHNOLOGY Grafikkort Radeon HD7990 - 6 Gb GDDR5 - PCI Express 3.0 (21207-00-50G)

SAPPHIRE TECHNOLOGY Grafikkort Radeon HD7990 - 6 Gb GDDR5 - PCI Express 3.0 (21207-00-50G)

Asus MAXIMUS VI EXTREME, Z87 Socket 1150, ATX

Samsung SSD 840 EVO 500GB BK

Samsung SSD 840 EVO 500GB BK

ASUS SSD 240GB RAIDR Express PCIe 2.0 x2 intern retail

Intel Core i7 4770K 3.5GHz Box S1150 - Haswell

Kingston HyperX Beast DDR3-2400 32GB (4x8GB) CL11

 

Swiftech MCP655 vannsirkulasjonspumpe

Tygon R3603, slange, 1/2"ID -3/4"OD

Bitspower kompresjonsnippel, 1/4"BSPx1/2"ID-3/4"OD

Swiftech CPU-vannblokk Apogee HD

Slangeklemme, 3/4"OD, Silver

TechBay radiator, standard, 2x120-30

TechBay radiator, standard, 2x140-29

Swiftech tank, Maelstrom 5 1/4 Dual Bay Reservoir

Bitspower svivel, 90°, 1/4"BSPx1/4"BSP

Coolgate radiator, 1x140-60, cu belagt

Bitspower svivel, 45°, 1/4"BSPx1/4"BSP

Bitspower vannblokk, RAM, 4 DIMM, kobber/nikkel, klar akryl

EK LED, 2 stk 3mm, Rød

EK - Ekoolant, Klar, 1 liter

Noctua Noctua NF-A14-ULN Silent Case 140mm Fan

Noctua Noctua NF-A14-ULN Silent Case 140mm Fan

Noctua Noctua NF-A14-ULN Silent Case 140mm Fan

Noctua Noctua NF-A14-ULN Silent Case 140mm Fan

Noctua Noctua NF-A14-ULN Silent Case 140mm Fan

Noctua Noctua NF-P12 Silent Case 120mm Fan

Noctua Noctua NF-P12 Silent Case 120mm Fan

EK Water Blocks EK-FC Terminal DUAL Serial

Noctua NT-H1 Wärmeleitpaste

EK Water Blocks EK-FC7990 SE - Acetal

EK Water Blocks EK-FC7990 SE – Acetal

 

Det går vel fort et par uker før alt er levert, så jeg har god tid til å planlegge koplinger, flow mv, og kanskje endog lage hakket bedre illustrasjoner enn dette? :D

post-16719-0-85846900-1378420158_thumb.png

 

Jeg har søkt og lest rundt omkring her, men finner svært lite erfaringer fra andre som har bygget noe tilsvarende, alt fra blokkene på 7990'ene til drivere, overklokking mv. Skulle likt å sett en "build" artikkel, noen som vet?

Endret av ToreBK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor la du dette under overklokking?

HD 7990 er begrenset av Powertune når det kommer til overklokking, det vil ikke hjelpe på overklokkingsmulighetene å vannkjøle dem (men det vil stoppe overopphetinga som følge av elendig stock-kjølerdesign.)

Jeg stiller meg også særdeles skeptisk til at du har nok radiatorer, når du fyrer opp CPU og GPUene vil du måtte kvitte deg med mer enn 850W gjennom de stakkars radiatorene.

 

Ellers blir dette morsomt å følge med på, særlig stresstemps og hvor mye (lite) du får overklokket.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor la du dette under overklokking?

Jeg stiller meg også særdeles skeptisk til at du har nok radiatorer, når du fyrer opp CPU og GPUene vil du måtte kvitte deg med mer enn 850W gjennom de stakkars radiatorene. Ellers blir dette morsomt å følge med på, særlig stresstemps og hvor mye (lite) du får overklokket.

 

Hei, og takk for svar - synes i grunnen du svarte på ditt eget spørsmål :) Dette med nok radiatorflate har opptatt meg veldig i spec'ingen. Fra gammelt av hadde jeg en tommelfingerregel med 1 stk 120mm radiator per komponent. Jeg har lagt inn 3 radiatorer (2 på 12 og 3 på 14 om du vil), og tviler på at middel effekt på skjermkort og cpu blir så mye som 850W, men likevel: kun reell test vil vise om jeg har nok flate til å bli kvitt tilstrekkelig varme. Skulle det skrante, er det jo bare å hive på en til :)

 

Men - der du er skeptisk er jeg optimist! :)

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar - synes i grunnen du svarte på ditt eget spørsmål :) Dette med nok radiatorflate har opptatt meg veldig i spec'ingen. Fra gammelt av hadde jeg en tommelfingerregel med 1 stk 120mm radiator per komponent. Jeg har lagt inn 3 radiatorer (2 på 12 og 3 på 14 om du vil), og tviler på at middel effekt på skjermkort og cpu blir så mye som 850W, men likevel: kun reell test vil vise om jeg har nok flate til å bli kvitt tilstrekkelig varme.

Du er klar over at 7990 i praksis oppfører seg som 2x 7970 GHz Edition i CFX med -20% Powertune? AMD har satt to varme GPUer på et kort med en saftig effektbegrenser.

Under typisk last genererer et 7990 hele 300W med varme, da fungerer ikke tommelfingerregelen med en tykk 120mm-radiator per komponent.

 

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du kjøpte 2x 7990 framfor 2x GTX 780 eller 4x 7970 så sent i produktsyklusen, men jeg har en mistanke om at du ikke gjorde så mye research om 7990 før du trykket kjøp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er riggen ferdig bygget, konfigurert og testet - fungerer som en drøm! Er det noen som har noen anbefaling til burn-in tester for å verifisere kjølekapasiteten?

Fyr opp Crysis 3, Tomb Raider, Far Cry 3, eller Sleeping Dogs med så mye AA du kan.

Prøv 3DMark Fire Strike Extreme også om du gidder.

 

Du ender opp med en rimelig mye svakere score enn Boarderxtrem gjør med 4x 7970, sannsynligvis kan du skylde på at du bare har 2x 7990 mens han har 4x smått overklokkede 7970.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...