Gå til innhold

Sjohej

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-tDbelX

Jeg gikk IKT-servicefag i fjor og hadde IT1 for å fylle opp timeplanen min.

Vi hadde først om generell IT, faguttrykk, filformater, litt om nettverk. Så gikk vi over til HTML og CSS, deretter Photoshop. Så var vi innom Flash, tror jeg, og til slutt Microsoft Access og MySQL.

Hvis du har vært innom alle sammen tidligere burde det være ganske grei skuring, men hvis det er første gangen du hører om SQL og CSS kan det fort være kronglete

 

 

EDIT: Så nå at tråden er et halvt år gammel. Min feil.

Endret av Slettet-tDbelX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det var ikke dumt :)

 

Jeg vil anbefale alle å lese IT-1 basisbok først da denne gir en forståelse innenfor det man skal gjøre i praksis. Jeg begynte rett på "oppgavebøkene", altså de med step-for-step hvordan man setter opp database og designer websider.

Vil også minne andre på MysQl workbench, da dette verktøyet gjør det mye lettere å sette opp databasen, samt lage en datamodell. Grunnen til at det er mye enklere i workbench enn i query browser er man får sett hvordan databasen ser ut og man får en mye bedre forståelse for hvordan den funker, og hvordan side "kråkefoten" skal være.

 

På eksamen fikk jeg på forberedelsesdelen i oppgave å lage et førsteutkast til et nettsted for en orienteringsklubb. Jeg skulle lage et oppsett med en meny (hyperlink) og en "bli medlem" side. Informasjonen som ble skrevet inn i der, var meningen at skulle sendes til en database(var ikke en del av oppgaven å lage databasen pga kort tid). Da jeg skulle eksamineres fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg gjorde det slik jeg gjorde, lage stilark (CSS), lage en datamodell av nettsiden on the go, spørsmål om databaser og spørringer i query browser, hente informasjon fra database og legge inn i nettside, og masse spørsmål om digtal samtid. Spørsmålene fra digital samtid var litt annerledes enn hva jeg hadde sett for meg. Fikk blant annet spørsmål om hvorfor pixlene blir de fargene de blir. Ellers var det mye om filformater og komprimering.

 

Håper dette kan hjelpe andre som skal ta IT-1 som privatist, og hvis noen har spørsmål er det bare å spørre :)

Jeg skal ta IT1 til våren nå og har lest gjennom basisboka og den virket ganske lett da jeg har gått på ikt og kan det generelle. Men er flash også html også i it1? jeg trodde det bare var i IT2

Lenke til kommentar

Det er vel forventet at du skal tegne modellen for databasen, ikke sette opp selve databasen hvis jeg ikke tar mye feil, databasemodellering er ikke så veldig vanskelig (jeg vet ikke hvor mye dere har vært inne på det)

 

Hvis du ikke vet hva en UML modell er, så er det noe slikt:

physical-data-model.jpg

Rett og slett en modell av hvordan databasen skal se ut. Men har du ikke jobbet med databaser, så kan denne modellen se litt gresk ut vil jeg annta.

 

 

Lenke til kommentar

Hva betyr førsteutkast? da mener jeg hvor mye skal man kode?

Lagde du database i MysQl? jeg har aldri laget database før

Førsteutkast er rett og slett et forslag til hvordan et nettsted skal se ut, da med brukergrensesnitt og forslag til funksjoner, som registrering og lignende. Koding er det svært lite av i IT1 og den kodingen man gjør skriver man av boken, er dog greit å kjenne til de mest kjente taggene i HTML.

På eksamineringen fikk jeg beskjed om å lage en datamodell, noe Lock-Aze har tegnet opp for deg. Denne kan enkelt lages i Mysql Workbench. Når du lager datamodellen i Workbench har du muligheten å opprette en tilsvarende database i Query browser med få tastetrykk, da du bare eksporterer filen fra workbench og åpner i Query browser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...