Gå til innhold

Sjohej

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Privatist antar jeg?
Det kommer ann på kommunen. Broren min tok IT1 som privatist og fikk en praktisk eksame tillsent 2-3 dager før eksamen. På dagen forklarte han da hvordan han løste oppgaven og fikk noen tillegg spørsmål.

 

Om du faktisk gidder å gjøre pensum er det relativt litt, men ikke ta faget forgitt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er nok på lik linje med trådstarter og lurer på samme ting.

Skal ta opp faget i Oslo.

Hvordan foregår IT1 eksamen? Får man skriftlig og muntlig karakter eller er det kun muntlig da det er muntlig/praktisk eksamen.

Hvordan skal man utføre oppgaven? Gjør man det på egen pc? Får man oppgaven en dag før? Er det samme som får vanlige elever som går opp til eksamen kontra privatister.

Hvilken bøker er det for IT1?

Endret av John Rambo
Lenke til kommentar

Er ikke sikker, men vil kanskje tro det. Vi gikk bare på skolebiblioteket og sa vi skulle ha IT1 bøker, og fikk utlevert bøkene jeg nevnte. Synes det er greie bøker som guider deg fint gjennom programvaren og gir en fin innføring i de tre områdene i læreplanen; Digital samtid, nettsteder og multimedier, databaser.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen :) Vi har nå fått en eksempeloppgave for eksamen som er som følger:

 

"ITFIX har hittil annonsert sine tjenester og produkter gjennom annonser i

lokalavisa. De ønsker nå å lage et nettsted der de kan annonsere for sine produkter
og tjenester, og der folk kan henvende seg med spørsmål om datautstyr.
Du skal lage et førsteutkast til et nettsted for bedriften.
I opplysningene på neste side er det også nevnt at bedriften vurderer å bruke en
database. Du vil også kunne få spørsmål om dette.
Du har fått utlevert ei minnepenn med tekst, bilder og lyd. Bruk gjerne dette
materialet når du utfører oppgaven.
Opplysninger
Firmaet ITFIX starta opp for noen år siden med å reparere datamaskiner for
privatkunder. Etter hvert har de også begynt å selge datamaskiner, både stasjonære,
bærbare og nettbrett. Vedlegg 1 viser eksempler på utstyr som selges.
I tillegg selger firmaet nettverksutstyr og utfører nettverksinstallasjon for private og
bedrifter.
I det siste har de hatt en god vekst i omsetningen. Dette har ført til at det er blitt
vanskeligere for de ansatte å holde rede på utstyr som er solgt, samt reparasjoner og
installasjoner som er utført. Firmaet vurderer derfor å ta i bruk en database for å få
bedre oversikt."
Jeg har noen spørsmål angående oppgaven; Hva er et førsteutkast (og hvordan skal det lages)? Jeg tolker oppgaven som at jeg skal svare på spørsmål om en database, ikke lage den. Tolker jeg den riktig?
Håper på hjelp mtp at eksamen nærmer seg med stormskritt! :eek:
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, det var ikke dumt :)

 

Jeg vil anbefale alle å lese IT-1 basisbok først da denne gir en forståelse innenfor det man skal gjøre i praksis. Jeg begynte rett på "oppgavebøkene", altså de med step-for-step hvordan man setter opp database og designer websider.

Vil også minne andre på MysQl workbench, da dette verktøyet gjør det mye lettere å sette opp databasen, samt lage en datamodell. Grunnen til at det er mye enklere i workbench enn i query browser er man får sett hvordan databasen ser ut og man får en mye bedre forståelse for hvordan den funker, og hvordan side "kråkefoten" skal være.

 

På eksamen fikk jeg på forberedelsesdelen i oppgave å lage et førsteutkast til et nettsted for en orienteringsklubb. Jeg skulle lage et oppsett med en meny (hyperlink) og en "bli medlem" side. Informasjonen som ble skrevet inn i der, var meningen at skulle sendes til en database(var ikke en del av oppgaven å lage databasen pga kort tid). Da jeg skulle eksamineres fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg gjorde det slik jeg gjorde, lage stilark (CSS), lage en datamodell av nettsiden on the go, spørsmål om databaser og spørringer i query browser, hente informasjon fra database og legge inn i nettside, og masse spørsmål om digtal samtid. Spørsmålene fra digital samtid var litt annerledes enn hva jeg hadde sett for meg. Fikk blant annet spørsmål om hvorfor pixlene blir de fargene de blir. Ellers var det mye om filformater og komprimering.

 

Håper dette kan hjelpe andre som skal ta IT-1 som privatist, og hvis noen har spørsmål er det bare å spørre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...