Gå til innhold

minijack-lodding


Anbefalte innlegg

Herpa minijack-pluggen min i dag, kom borti ledninga, den var halvføkka før nå er den ubrukeliggjordt. Minijacken henger ennå på i en av lederne.

 

Skal dette fikses må ny minijack settes på.

 

Hvor vanskelig er det å fikse selv? Hvor kan jeg kjøpe ny minijack som jeg kan lodde på? Det er snakk om tre ledere, ikke sant?

 

Dette er et gammelt slitt par Sennheiser RS 120. Heller mot å kjøpe ny og oppgradere til rs 180

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går helt fint å lodde selv, så fremt du har et simpelt loddeutstyr. Har selv gjort det et par ganger. :)

 

Er tre ledere ja, en for høyre, en for venstre og en siste for jord. Bare pass på så ingen av de kommer i kontakt med hverandre, og lodd riktig kabel på riktig sted. Har det ikke i hodet, men mener spissen er for venstre, midten jord og "bunnen" jord.

 

-Smelly

 

Edit: https://www.elfaelektronikk.no/ selger plugger du kan lodde på selv. Vet også at Clas Ohlson har.

 

Bildene nedenfor er sikkert til hjelp, og har du multimeter finner du fort ut hvilken ledning du skal lodde hvor. :)

 

 

jackconn.JPG

 

ipod14.JPG

Endret av SmellyBean
Lenke til kommentar

Clas Ohlson selger slike plugger du kan lodde. Selv har jeg noen ganger bare brukt pluggen til andre gamle dårlige og ødelagte headsett sin plugg, og heller skjøter kabelen.

Ja, det er tre ledere, og det kan jo være en ide å teste at du kobler de riktig. Jord-lederen mener jeg å huske er på toppen som du lodder og forholdsvis intuitiv å se hvilken er.

 

Ellers er det bare å lodde i gang. Husk dog at holdbarheten sjelden blir like bra som original om man bruker originalkabelen. (da disse ofte er tynne, og man klarer sjelden å lage like god avstivning som de orignale og vil ofte ikke ha noe slik "avlastning").

Bare vær obs på at ledningene er lakkerte med en ikke-ledende lakk som du må fjerne for å kunne lodde. Kan skrapes bort, eller tennes fyr på med fyrstikk (husk å fjerne sot!).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jackplug-wiring.svg

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...