Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Skal bygge meg en server nå. Har hatt en stor tung, bråkete server stående og jobba en stund. Denne har jeg snekret sammen med deler herfra og derfra, men nå har jeg flytta inn i en liten leilighet og saken er blitt en annen. Plassen den har fått tildelt (av frøkna) er soverommet, og støy er derfor en viktig faktor. Dette er også en liten leilighet, med et enda mindre soverom og plassen er derfor veldig begrenset.

 

Jeg har tenkt å lage meg et nærmest vifteløst system, men veit ikke hvor godt det vil fungere å lage det helt vifteløst. Har tenkt å bygge dette på et microATX kort fra AMD. Det første spørsmålet mitt er derfor hvilket kabinett jeg burde gå for. Har sett på en del og er ikke så kresen på det, annet enn at det skal være stilrent, og ta så lite gulvplass som mulig. Tilslutt bør det være et godt kabinett for varmens skyld, med tanke på at det helt ikke skal være noen vifter.

Et jeg har sett på er: Silverstone Fortress FT03 (https://prisguiden.no/produkt/silverstone-temjin-tj08b-e-155605/detaljer) minuset her er at det er litt dyrt, og at det ser ut til å ha en del vifter inkludert(?).

Et annet er Silverstone Temjin TJ08B-E (https://prisguiden.no/produkt/silverstone-temjin-tj08b-e-155605/detaljer)

Tredje er: Lian Li PC-V352 (https://prisguiden.no/produkt/lian-li-pc-v352-155449)

Har Lian LI fra før og veldig fornøyd med det, både utseende messig og løsninger innvendig.

Et siste er Antec NSK3480 (https://prisguiden.no/produkt/antec-nsk3480-81828)

 

Kan godt være et annet enn disse, men om noen har noen ærfaring med enten disse eller andre som er gode med tanke på varme er det fint å vite.

 

Når det kommer til vifter lurer jeg på om jeg bør gå for å ha èn. Da er spøsmålet om jeg bør ha vifteløs strømforsyning og ha vannkjøling på cpu og en stille vifte på radiator som gjør jobben. Eller om jeg bør ha en vifteløs cpu kjøler og en stille strømforsyning. Har noen tips og råd om dette? Eventuelt om noen har erfaring med systemer som fungerer helt vifteløse?

 

Når det kommer til cpu tenkte jeg å gå for en AMD FM2. Dette fordi de er rimelige og greie. Tenke her å gå for en modell som bruker 65W. Noen synspunkter?

 

Serveren i seg selv har som regel et ganske bedaglig liv, men ønsker å kunne bruke den til alt mulig ved behov, så om behovet for en spillserver melder seg får den jobben som det. Serveren skal kjøre på et Linux Ubuntu system. Strømforbruk utenom varmen for pc'n sin del har også litt å si, på grunn av varmen i rommet. Leiligheten er ikke best ventilert, og det blir derfor fort varmt. Dyre strømregninger er heller ikke noe artig, så gjør ingenting om maskinen trekker lite strøm.

 

Noen tanker eller spørsmål så kom gjerne med dem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, kunne ha gått for et Intel system, dersom ikke dette ble vesentlig dyrere enn et AMD. I steden for å bruke 1000 kr på både cpu og hovedkort er jeg da nødt for å bruke det dobbelte for å få det samme. Hva med å kjøpe en AMD cpu og klokke den ned litt?

Det kan hjelpe litt, men man får Intel Hovedkort ned i ca. 2-300,- ;)

CPUene derimot...

Lenke til kommentar

Ja, men jeg er avhengig av også å gå for en liten pc som nevnt i hovedinnlegget. Tenkte derfor å gå for microATX og de billigste microATX hovedkortene helt opp til ca 1000 kr med intel socket er med socket-1150. Og disse prosessorene koster 1500+. Ser ikke hvorfor man vil gå for et intel oppsett med mindre man går for en high end pc, da disse ligger vesentlig høyere i pris enn hva AMD gjør.

 

Er det noen synspunkter på valg av kabinett?

Lenke til kommentar

Så man kan bruke cpu av intel som har socket 1155 på hovedkort med 1150 socket? For hvis ikke ble det en del dyrere, og det var det jeg så. Den billigste cpu'n fra Intel med socket 1150 er http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=780490 og koster her 1409,-

 

Da har jeg en del å vurdere når det gjelder cpu og hovedkort og skal sjekke det mer opp, men når det kommer til kabinetter er jeg fortsatt ganske usikker.

Lenke til kommentar

Så man kan bruke cpu av intel som har socket 1155 på hovedkort med 1150 socket? For hvis ikke ble det en del dyrere, og det var det jeg så. Den billigste cpu'n fra Intel med socket 1150 er http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=780490 og koster her 1409,-

 

Da har jeg en del å vurdere når det gjelder cpu og hovedkort og skal sjekke det mer opp, men når det kommer til kabinetter er jeg fortsatt ganske usikker.

Nei, 1155 må brukes på 1155 og 1150 må brukes på 1150, men det selges fortsatt 1155 kort!

Lenke til kommentar

Den skal kun brukes til diverse tjenester, som mumble, ventrilo, spill som cs go, minecraft, og noe tjenester opp mot programmer og apps som jeg lager som i hovesak er skytjenester for enkel data. Da jeg ikke skal ha noe store mengder data her, da jeg har en større NAS som jeg bruker som ftp server, tenkte jeg kun å ha en SSD disk.

 

Har sett litt på mini-ITX oppsett nå, og har et forslag her som jeg lurer på hva dere syns?
Hovedkort - https://prisguiden.no/produkt/asrock-fm2a75m-itx-168957
Kabinett - https://prisguiden.no/produkt/lian-li-pc-q07-111182/detaljer
Prosessor - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=771688

Har sverget litt til AMD å ønsker først og fremst det, med mindre det er store fordeler å velge Intel :)

Lenke til kommentar

Den skal kun brukes til diverse tjenester, som mumble, ventrilo, spill som cs go, minecraft, og noe tjenester opp mot programmer og apps som jeg lager som i hovesak er skytjenester for enkel data. Da jeg ikke skal ha noe store mengder data her, da jeg har en større NAS som jeg bruker som ftp server, tenkte jeg kun å ha en SSD disk.

 

Har sett litt på mini-ITX oppsett nå, og har et forslag her som jeg lurer på hva dere syns?

Hovedkort - https://prisguiden.no/produkt/asrock-fm2a75m-itx-168957

Kabinett - https://prisguiden.no/produkt/lian-li-pc-q07-111182/detaljer

Prosessor - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=771688

Har sverget litt til AMD å ønsker først og fremst det, med mindre det er store fordeler å velge Intel :)

 

 

Ser bra ut det der, du har ikke valgt ut noen av de andre komponentene enda?

Fordeler med intel:

1: Kraftigere

2: Så å si samme pris

3: Krever mindre kjøling (passiv)

Fordeler med AMD:

1: Kraftigere innebygd GPU

Lenke til kommentar

Har god erfaring med ITX kabinettet https://prisguiden.no/produkt/lian-li-pc-q08-124771 fra Lian Li.

Stillegående, plass til plenty av disker.

 

Vifteløse innretninger svarer som regel med å bli ustabile over tid eller ved hardt press pga. overoppheting.

Har selv utelukkende negative erfaringer med vifteløse oppsett (PSU og prosessor).

Det er antakeligvis fordi du ikke skjønner poenget med dem! De skal ha kjøling fra en annen vifte, eller en form for luftflyt! Dersom du tar ut alle viftene i et kabinett, og kjører alt med vifteløs kjøling, så skjønner man ganske lite! Det kommer også an på hvor god kvalitet man kjøper!

Lenke til kommentar

Ser bra ut det der, du har ikke valgt ut noen av de andre komponentene enda?

Fordeler med intel:

1: Kraftigere

2: Så å si samme pris

3: Krever mindre kjøling (passiv)

Fordeler med AMD:

1: Kraftigere innebygd GPU

 

Delvis tullpreik. Bruker du påstandene i generell sammenheng så skal jeg være enig, men når de er satt inn i en helt spesifikk sammenheng (dvs prisområde og bruk) er det bare en delvis sannhet. I dette tilfellet snakker vi om serverbruk og pris ca 900 kr for CPU.

 

De to aktuelle CPU-ene har henholdsvis en TDP på 65 Watt (AMD) og 55 Watt (Intel). AMD og Intel har aldri vært identiske i hvordan de oppgir TDP, og AMD har historisk oppgitt dette på en mindre gunstig måte. I og med at i serverbruk belastes GPU marginalt, tror jeg at en test i en reell situasjon vil disse komme svært likt ut. Tester som finnes i forhold til FM1 og FM2 plattformen kjører load med maks spilling, og da er det særlig GPU-delen som slår ut på strømforbruket.

 

Ytelsestester er jevnt over bare gjort på desktoprelatert programvare. Mer serverspesifikke ting som MySQL, Apache osv kan gi tildels avvikende resultat, selv om det nok er en sannhet at Intel i de fleste sammenhenger yter bedre. Men når ingen tar seg tid til å teste disse relevante sammenhengene - så vet man ikke. Personlig vet jeg at min AMD-server slår min Intelserver (marginalt) på mye av det som er relevant for min bruk, selv om tester som desktop sier noe annet. Men forskjellene tror jeg neppe er store.

 

Rimelige mITX kort til FM1/FM2 har bedre funksjonalitet enn tilsvarende til Intel. Til FM2 finner du lett kort med mer enn 4 stk SATA 6 og mulighet for 32 eller 64 GB minne. Minne kan være svært interessant for server, særlig spillservere samt der hvor man bruker MySQL (eller andre databaser) osv. På prisjakt.no finner jeg ingen mITX kort med 1155 sokkel som tar mer enn 16 GB. Nå kan man si at med bare 2 minneplasser, som vel alle mITX-kort har så er mer enn 16 GB uaktuelt. Men 16 GB brikker finnes og det kommer til å komme flere. SATA 6 har ingen 1155 kort mer en 2 stk av.

 

Om jeg skulle valgt 1155 som basis for en rimelig mITX basert server, så ville jeg uansett ha ha valgt et Q77 basert hovedkort (som det finnes bare 1 stk av). Grunn, da har man kjøpt en løsning med mulighet til langt mer fjernstyring, som pga 2 nettverkskort kan brukes som til langt mer enn man tenker i dag.

 

@Teflonen: Kabinettet er greitt. Har det selv til serveren min på kontoret. Dog har er jeg en ennå svakere/mer strømsvak (35 Watt) CPU (passivt kjølt). Som PSU har jeg en Seasonic S12-II 430 Watt (rimelig og bra). Denne serveren hører jeg faktisk ikke, og jeg må kjenne på den for å vite om den er slått på. Men jeg ville nok valgt Lian-Li PC-Q027, som er en fornya versjon av PC-Q007. Den har plass til litt flere harddisker og det er litt enklere å ta av sidepanele

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Delvis tullpreik. Bruker du påstandene i generell sammenheng så skal jeg være enig, men når de er satt inn i en helt spesifikk sammenheng (dvs prisområde og bruk) er det bare en delvis sannhet. I dette tilfellet snakker vi om serverbruk og pris ca 900 kr for CPU.

 

De to aktuelle CPU-ene har henholdsvis en TDP på 65 Watt (AMD) og 55 Watt (Intel). AMD og Intel har aldri vært identiske i hvordan de oppgir TDP, og AMD har historisk oppgitt dette på en mindre gunstig måte. I og med at i serverbruk belastes GPU marginalt, tror jeg at en test i en reell situasjon vil disse komme svært likt ut. Tester som finnes i forhold til FM1 og FM2 plattformen kjører load med maks spilling, og da er det særlig GPU-delen som slår ut på strømforbruket.

 

Ytelsestester er jevnt over bare gjort på desktoprelatert programvare. Mer serverspesifikke ting som MySQL, Apache osv kan gi tildels avvikende resultat, selv om det nok er en sannhet at Intel i de fleste sammenhenger yter bedre. Men når ingen tar seg tid til å teste disse relevante sammenhengene - så vet man ikke. Personlig vet jeg at min AMD-server slår min Intelserver (marginalt) på mye av det som er relevant for min bruk, selv om tester som desktop sier noe annet. Men forskjellene tror jeg neppe er store.

 

Rimelige mITX kort til FM1/FM2 har bedre funksjonalitet enn tilsvarende til Intel. Til FM2 finner du lett kort med mer enn 4 stk SATA 6 og mulighet for 32 eller 64 GB minne. Minne kan være svært interessant for server, særlig spillservere samt der hvor man bruker MySQL (eller andre databaser) osv. På prisjakt.no finner jeg ingen mITX kort med 1155 sokkel som tar mer enn 16 GB. Nå kan man si at med bare 2 minneplasser, som vel alle mITX-kort har så er mer enn 16 GB uaktuelt. Men 16 GB brikker finnes og det kommer til å komme flere. SATA 6 har ingen 1155 kort mer en 2 stk av.

 

Om jeg skulle valgt 1155 som basis for en rimelig mITX basert server, så ville jeg uansett ha ha valgt et Q77 basert hovedkort (som det finnes bare 1 stk av). Grunn, da har man kjøpt en løsning med mulighet til langt mer fjernstyring, som pga 2 nettverkskort kan brukes som til langt mer enn man tenker i dag.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1385962

MITX med støtte for 64GB RAM? Link, takk!

I dette tilfellet er 2 Sata porter nok!

Lenke til kommentar

Gigabyte GA-F2A85XN-WIFI, http://www.prisjakt.no/product.php?e=2070722.

 

Jeg tror nok en i3 3220T vil yte klart dårligere enn en A10 5700. I Passmark yter den faktisk omtrent 15 % dårligere enn A10 5700. Det er heller ikke problematisk å kjøle passivt en CPU med 65 Watt TDP.

 

Om 2 SATA 6 er nok i dag er det etter min mening dumt å ikke velge en løsning der hovedkortet har bedre funksjonalitet, ytelse er sammenlignbar (faktisk litt bedre), prisen omtrent den samme og man faktisk har muligheten til å gjøre løsningene mer eller mindre like stille. Dette bygger på egne erfaringer med ulike strømsvake CPU-er opp gjennom tiden, alt opp til en 60 - 70 Watt har jeg fått omtrent like stille.

 

Når TS går for budsjett på hovedkort og CPU, så regner jeg faktisk ikke at han har tenkt å legge store summer i en PSU, slik at alt blir passivt kjølt. Og f.eks Seasonic S12-II 430 Watt vi knapt gi fra seg en lyd med det strømbruket vi her snakker om.

 

Man må også huske at sokkel 1155 er en død sokkel utviklingsmessig - så man er stuck med 2 stk SATA6 og 16 GB minne. FM2 er muligens like død, men muligheten for mer minne og flere SATA 6 (uten å betale mer), gjør det for meg mer attraktivt.

 

I tillegg støtter man framtidig konkurranse i CPU-markedet, og det uten i realiten å ofre nesten noe som helst (litt mer strømbruk).

 

Personlig ser jeg ingen virkelige gode grunner for å velge i3 3220T i dette tilfellet, men jeg ser faktisk mange gode grunner for å velge A10 5700.

 

@Teflonen: Du kan se på et litt dyrere ASRock hovedkort, som gir deg ennå litt bedre funksjonalitet, http://www.prisjakt.no/product.php?p=1640096. Dette støtter blant annet 7 stk SATA 6, 32 GB minne og mulighet for f.eks raid 10. Med 4 stk SSD-er, så gir det både redundans og solid ytelse (klart bedre enn single raid 1). Lian-Li PC-Q27 vil fint ha plass til 4 stk SSD. Med noen adapter klarer du fort 6 stk. Selv om du ikke har bruk for dette nødvendigvis i dag, så ville jeg klart ikke ha avskåret meg fra muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gigabyte GA-F2A85XN-WIFI, http://www.prisjakt.no/product.php?e=2070722.

 

Jeg tror nok en i3 3220T vil yte klart dårligere enn en A10 5700. I Passmark yter den faktisk omtrent 15 % dårligere enn A10 5700. Det er heller ikke problematisk å kjøle passivt en CPU med 65 Watt TDP.

 

Om 2 SATA 6 er nok i dag er det etter min mening dumt å ikke velge en løsning der hovedkortet har bedre funksjonalitet, ytelse er sammenlignbar (faktisk litt bedre), prisen omtrent den samme og man faktisk har muligheten til å gjøre løsningene mer eller mindre like stille. Dette bygger på egne erfaringer med ulike strømsvake CPU-er opp gjennom tiden, alt opp til en 60 - 70 Watt har jeg fått omtrent like stille.

 

Når TS går for budsjett på hovedkort og CPU, så regner jeg faktisk ikke at han har tenkt å legge store summer i en PSU, slik at alt blir passivt kjølt. Og f.eks Seasonic S12-II 430 Watt vi knapt gi fra seg en lyd med det strømbruket vi her snakker om.

 

Man må også huske at sokkel 1155 er en død sokkel utviklingsmessig - så man er stuck med 2 stk SATA6 og 16 GB minne. FM2 er muligens like død, men muligheten for mer minne og flere SATA 6 (uten å betale mer), gjør det for meg mer attraktivt.

 

I tillegg støtter man framtidig konkurranse i CPU-markedet, og det uten i realiten å ofre nesten noe som helst (litt mer strømbruk).

 

Personlig ser jeg ingen virkelige gode grunner for å velge i3 3220T i dette tilfellet, men jeg ser faktisk mange gode grunner for å velge A10 5700.

 

@Teflonen: Du kan se på et litt dyrere ASRock hovedkort, som gir deg ennå litt bedre funksjonalitet, http://www.prisjakt.no/product.php?p=1640096. Dette støtter blant annet 7 stk SATA 6, 32 GB minne og mulighet for f.eks raid 10. Med 4 stk SSD-er, så gir det både redundans og solid ytelse (klart bedre enn single raid 1). Lian-Li PC-Q27 vil fint ha plass til 4 stk SSD. Med noen adapter klarer du fort 6 stk. Selv om du ikke har bruk for dette nødvendigvis i dag, så ville jeg klart ikke ha avskåret meg fra muligheten.

OK, jeg må si meg enig i mesteparten av det du sier, men kan jeg også få en link til både 16GB og 32GB single slot ddr3 ram brikker, som ikke er ECC?

Dersom du ikke kan det, så er man stuck med 16GB uansett!

Lenke til kommentar

Pr dato finnes det ikke så langt jeg vet i kjente butikker, men i og med at flere hovedkort basert på 1150 sokkel har kommet med støtte for 64 GB og bare 4 minneslot, så regner jeg med at brikkene kommer. Fram til i dag har det ikke vært noen hensikt å produsere disse brikkene da 32 GB på 4 slot har vært det som støttes maksimalt på f.eks 1155, men jeg vet at produsentene (Samsung, Hynix etc) har hatt klart 16 GB brikker for flere år siden.

 

Og hvorfor begrense en potensiell mulighet når det ikke koster noe ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pr dato finnes det ikke så langt jeg vet i kjente butikker, men i og med at flere hovedkort basert på 1150 sokkel har kommet med støtte for 64 GB og bare 4 minneslot, så regner jeg med at brikkene kommer. Fram til i dag har det ikke vært noen hensikt å produsere disse brikkene da 32 GB på 4 slot har vært det som støttes maksimalt på f.eks 1155, men jeg vet at produsentene (Samsung, Hynix etc) har hatt klart 16 GB brikker for flere år siden.

 

Og hvorfor begrense en potensiell mulighet når det ikke koster noe ekstra.

Dersom du ser på hvor lang tid det tok før vi fikk 8GB brikker, og hva de kostet i starten, så kan man jo neste oppgradere alt der og da, dersom man trenger såpass med RAM vil jeg anta at 16GB blir et problem!

Ja, du får i dag kjøpt både 16 og 32GB brikker, men de er ECC, noe som det AMD hovedkortet ikke takler, og en 32GB Brikke koster 6-10K+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...