Gå til innhold

Registrere uregistrert hagle på person under 16 år?


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Eg er 16 år og har tatt jegerprøve og skyteprøve. Rypejakta begynne snart og skulle gjerne tatt meg en tur på fjellet ;)

 

Problemet er at hagla vi har ståande er kjøpt på 1980-talet av min far og er ikkje registrert.

 

Har eg lov å gå på jakt aleine med denne? Er den lov å jakte med i det heile tatt ? :hmm:

 

Er då den beste løysinga å søke om å få den registrert på meg, eller registrere den på far så søke den ned på meg?

 

Takk for svar! :D

 

 

EDIT: Ser det er grov skrivefeil på Emne-namnet! Skal selvfølgeleg vere:

Registrere uregistrert hagle på person under 18 år Endret av Rasmus111
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt- og dobbeltløpete hagler (men ikke magasinhagler, dvs. halvautomatiske hagler eller pumpehagler) ervervet før 1. oktober 1990 er ikke omfattet av registreringsplikten. Det er derfor tillatt å eie et uregistrert enkelt- eller dobbeltløpet haglgevær som man har ervervet før 1. oktober 1990. Ved eierskifte må også slike haglgeværer registreres hos politiet.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5penamnesti

Lenke til kommentar

Det er lov å jakte med den, men om du har lov til det er et annet, mer uklart spørsmål. Våpenlovens bestemmelser om utlån av våpen (med skriftlig utlånserklæring fra eier) i §11 henviser til "den som har våpenkort" -noe din far ikke har. :hmm:

 

Det enkleste er nok at han får den registrert på seg, og deretter kan låne den ut lovlig til deg, men det finnes et unntak i våpenlovens §7 som dere kan forsøke sammen:

Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse.

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du må ha en skriftlig utlånserklæring ja, men det er jo bare et papir som sier at denne hagla med serienummer etc lånes ut til denne personen.

 

Det er en smal sak å registrere hagla da, det er bare å få far eller du å søke om våpenkort og søke om å få "ha" akkurat denne hagla. Ta en telefon til politikammeret så kan de hjelpe deg videre, tlf 02800.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...