Gå til innhold

Trenger hjelp; noen gode makroøkonomer?


Bluehorse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er best å svare konsist, så da må vi si oss uenige. :)

 

Ja da er vi ihvertfall uenige...

 

Jeg mener ihvertfall at det beste er å faktisk få vist hva du kan på en prøve å da nevne alt som kan ha noe med spørsmålet selv om det ofte kun vil påvirke på lokalnivå. "Drøfting" er vel en bra måte å svare på for å vise lærer/sensor hvordan du tenker...

Lenke til kommentar

Ett "eksamensråd" som går igjen hvert år fra forelesere er å svare kort og konsist. Man har begrenset tid på en eksamen, og klarer du å svare kort og konsist på spørsmålet får du full score. Noen sensorer gir faktisk trekk for for lange svar. Får du en essay-oppgave vil spørsmålet være annerledes formulert.

 

Vi kan hvertfall være enige om å være uenige.

Lenke til kommentar

 

Man kan vel også sette det som skjer i økonomien i sammenheng med sterk/svak krone som går ut over bedrifter med eksport/import.

 

En eksportbedrift vil sette pris på en lav krone noe som gjør norske varer i utlandet billigere uten at eksportbedriften mister kjøpekraft innad i landet.

 

En importbedrift vil sete pris på en sterk krone som gjøre at man kan kjøpe utenlandske varer en del billigere på samme måte som at en sterk krone gjør det billigere for norske turister.

 

Om kronestyrken egentlig påvirker arbeidsledigheten generelt vet jeg ikke da det kan hende det i snitt går opp i opp men det er ingen tvil om at en veldig sterk eller en veldig svak krone kan slå enkelte bedrifte helt konkurs og påvirke arbeidsledigheten lokalt.

 

Spørsmålet handlet ikke om valutakursen. Dersom man skal ta inn flere faktorer som kan virke på arbeidsledigheten etter et rentekutt tror jeg det er mye annet som har større virkning enn valutakursen. Blant annet endring i aktørenes forventninger eller multiplikatoreffekter som i en Keynes-modell. Jeg tror i tillegg man generelt skal være forsiktig med å dra inn elementer oppgaven ikke spør om dersom man ikke har stålkontroll på dem. Hvis en endring i kronekursen gjør at arbeidsledigheten i Norge endres så vil jeg tro at det først og fremst virker via endringer i handelsbalansen og norske husholdningers disponible inntekt. Det blir fort et ganske komplisert resonnement.

 

Denne boken ( http://books.google.no/books/about/Open_Economy_Macroeconomics.html?id=urzR-Go00rsC&redir_esc=y ) handler jo nettopp litt om slike mekanismer så vidt jeg kan huske, og det er ganske mye som må utledes for å vise virkningene fra A til Å selv med en så forenklet modell som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...