Gå til innhold

Generelt spm om opptakskrav ved master


nacario

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har allerede en bachelor bakgrunn som ergoterapeut fra 2012, og vurderer å ta opptak innen logopedi (masternivå). Min gjennonsnittlige bachelor karakter var litt under C (3,8), vil dette tilsi at jeg ikke vil komme inn på masterstudie? Samtlige masterstudier på generelt grunnlag påpeker at minstekrav er C (4). Kan nevne at jeg har jobbet i spesialisthelsetjenesten rett etter utdanning til idag, dog jeg kjenner ikke til hvorvidt dette skulle ha noe innvirkning på eventuell søknad på opptak.

 

Noen som har kjennskap til slike kasus? Eventuelt må jeg ta opp igjen fag.

Endret av nacario
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok feil, F = 0. Var iallefall sånn da jeg søkte master på NTNU. Denne teksten er tatt fra hjemmesiden til NTNU.

 

 

 

Beregning av gjennomsnittskarakter

For å beregne gjennomsnittskarakter skal hver bokstavkarakter for de aktuelle emnene erstattes av en tallekvivalent, der A=5, B=4, C=3, D=2 og E=1. Tallekvivalenten skal multipliseres med emnets studiepoeng, og verdiene legges sammen for emnene som inngår. Summen deles på totalt antall studiepoeng som inngår i samlingen av aktuelle emner. Tallet regnes ut med én desimal.

Noen masterprogram krever at du har gjennomsnittskarakter C eller bedre i opptaksgrunnlaget for å kvalifisere for opptak. Ved omregning fra tall til bokstaver rundes verdien av til nærmeste heltall. Søkere som har gjennomsnittskarakter 2,5 eller bedre (regnet ut som beskrevet over) oppfyller kravet til gjennomsnittskarakter C eller bedre.

 

 

Jeg tror dette er måten det gjøres på i hele Norge, men du burde vel sjekke med skolen din. Bare for å være sikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regler om poeng og karakterer er vel festet i "lovdata" og da er de vel gjeldende i hele Norge? Har hvert fall tilsvarende system ved UIS.

 

Til TS; Jeg ville søkt og sett hvordan det gikk! Enkelte studier har ikke nødvendigvis kvalifiserte søkere til alle studieplassene og da vil de i mange tilfeller ta opp studenter som ikke oppfyller kravene helt. Altså at man kan komme inn med snitt under C

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hmmm, om du f. eks. har 29 C og 1 D har du jo ikke D i snitt! ;)

(Sa jeg noe annet?)

 

- "Tallet regnes ut med én desimal"

- Minimum C i snitt vil si 3.0 eller bedre

 

Så da blir det vell: 29*3+1*2 = 2.96666667 (tilnærmet)= 3.0 = C i snitt. ?

Endret av RAD1V
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...