Gå til innhold

Fremtidens drivstoff


BirgerCaC

Anbefalte innlegg

Det eg ser for meg er at det blir problematisk å kunne tilby nokk strøm til alle elbilene uten at normenn har sinn private vindmølle på nærmeste fjelltopp.

Det kjøres ikke så mye at kraftforbruket vil øke nevneverdig selv om hele bilparken elektrifiseres. Det er snakk om prosenter av Norges totale kraftproduksjon.

 

 

Hvis man kunne forbedre f.eks litiumione-batteriene med nanorørteknikk, som beskrevet i Teknisk ukeblad i 2008, så ville det ikke vært noen tvil, da ville elbilene vunnet, også for langdistansekjøring (Oslo-Tromsø på én lading hadde da vært normal rekkevidde). Hvilket illustrerer godt at det ikke er noe i veien med selve elbilene, det er batteriene som er flaskehalsen.

Nanorørene vil muliggjøre bytting av anodemateriale fra Co til Si. Det vil så vidt jeg har skjønt gi kapasitetsøkning (kWh/kg) i størrelseorden 50%. Tallet 10x stammer fra noe helt annet: effektøkning (kW/kg). Konsekvensen blir mulighet for 10x raskere lading og 10x høyere motorkraft, men bare rundt 50% lengre kjørelengde. Forutsatt samme vekt på batteriet. Silisium er også potensielt rimeligere enn kobolt.

 

Men nå mener jeg at hverken ladetid eller motoreffekt trenger å forbedres hele 10 ganger. På ladesiden vil det blir alt for høy ladeeffekt, mens på utladingssiden vil motorene bli digre monstre og yte alt for mye om det skjer. Litt av potensialet vil sikkert benyttes men neppe hele økningen på 10x.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...