Gå til innhold

Kast på felg...


Gjest Slettet-t8fn5F

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hør med XXL - det kan ikke ta lang tid for dem som kan det. Jeg og noen venner fikset dette selv da vi var 14-15 (en av fedrene hadde utstyr og kom med rask forklaring) - vi brukte rundt en time inklusive klovnerier og forklaring. En som kan det bruker sikkert ikke mer enn 10 minutt...

 

Jeg er sånn passelig dreven,og retting er en ting,hjulet skal også ha riktig spenn i eikene og ett par andre ting.

Så bare å rette det sånn passe funker ikke alltid.

 

Ett hvert sykkelverksted bør klare retting,og det koster normalt mellom 200- 300 kroner.

Gjest Slettet-t8fn5F

 

Jeg er sånn passelig dreven,og retting er en ting,hjulet skal også ha riktig spenn i eikene og ett par andre ting.

Så bare å rette det sånn passe funker ikke alltid.

 

Ett hvert sykkelverksted bør klare retting,og det koster normalt mellom 200- 300 kroner.

 

Ved hvor mye kast i hjulet bør man rette opp? 1, 2 eller kanskje 3 millimeter?

Man kan gjerne rette selv for å komme seg hjem, men jeg ville levert det til noen som kan hjulbygging uten å vente alt for lenge. Har man litt gehør kan man prøve å høre på egenfrekvensen til eikene. Samme spenn gir samme tone. (OBS bakhjul og hjul med skivebremser har forskjellig eikespenn på på høyre og venstre side p.g.a. dishing av hjulet.)

 

Ved hvor mye kast i hjulet bør man rette opp? 1, 2 eller kanskje 3 millimeter?

 

 

3mm synes jeg er mye.

Jeg retter slik at det er veldig veldig lite kast,og som sverreb sier så er det best å få det levert til noen som kan hjulbygging.

Jeg har lest noen bøker om evnet før jeg gav meg i kast med det,og jeg er veldig forsiktig med å ikke stramme for mye,eller slakke for mye.

 

Bruker god tid,for noen ekspert er jeg ikke.

Rettet ett hjulsett som var slapt og skeivt for over ett år siden,og det er like rett i dag.

 

Er ikke bare å stramme og skru i vei,eikespennet skal som nevnt over være riktig,til det bruker man eikespennmåler.

 

Sykler man mye kan det være greit å lære seg det selv,hvis ikke er det best å la andre gjøre jobben.

 

Er ikke bare å sette igang med dette...

Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

3mm synes jeg er mye.

Jeg retter slik at det er veldig veldig lite kast,og som sverreb sier så er det best å få det levert til noen som kan hjulbygging.

Jeg har lest noen bøker om evnet før jeg gav meg i kast med det,og jeg er veldig forsiktig med å ikke stramme for mye,eller slakke for mye.

 

Bruker god tid,for noen ekspert er jeg ikke.

Rettet ett hjulsett som var slapt og skeivt for over ett år siden,og det er like rett i dag.

 

Er ikke bare å stramme og skru i vei,eikespennet skal som nevnt over være riktig,til det bruker man eikespennmåler.

 

Sykler man mye kan det være greit å lære seg det selv,hvis ikke er det best å la andre gjøre jobben.

 

Er ikke bare å sette igang med dette...

 

Takker for den. Kasten som er nå er ikke plagsom og ikke tar det borti klossene, men jeg ser jo at der er kast... Nye felger blir kjøpt til vinteren anyway....

 

Takker for den. Kasten som er nå er ikke plagsom og ikke tar det borti klossene, men jeg ser jo at der er kast... Nye felger blir kjøpt til vinteren anyway....

 

 

Tenker du på nye felger,eller mener du hjul(felgring,eiker,eikeniper og nav)?

 

Nye felger må det da i såfall ha riktige mål på,eller så passer kanskje ikke eikene,eller det er ikke samme antall eikehull(24-26-32 er vanlig).

 

Nye hjul antar jeg at du mener...

 

:dremel:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...