Gå til innhold

Hva har jeg krav på fra Lånekassen?


Nicuu

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Litt usikker ang. lånekassen i og med at jeg nå går på høgskole.

 

Har jeg rett på noe i og med at jeg bor hjemme? Isåfall HVA?

 

Jeg får inntrykk av at jeg ikke har krav på noe som helst, annet enn LÅN? Altså stipend?

 

Bor hos foreldre, og virker som jeg da ikke får noe som helst.

 

Takk for oppklarende svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hello!

 

Slenger meg på her. Har et lite problem: Jeg går siste året på vg, men fordi jeg har tatt en del 3.-klassefag som privatist, har jeg færre timer nå enn det jeg ''egentlig'' skal ha. Regnes jeg da som deltidsstudent? Har i bunn og grunn tatt alle de fagene man skal ha i 3., men enkelte fag har jeg tatt før tiden. Fører dette til at jeg må oppgi å være deltidsstudent og dermed få mindre i stipend?

Lenke til kommentar

Jeg bor hos foreldrene mine, går første år vgs.

Jeg fikk stipend.

Er det anderledes på høgskole kansje?

Stipend utover utstyrsstipendet? Stipendet du da får (grunnstipend tror jeg det heter) er behovsprøvd mot foreldrene (evt. forelderen du bor hos) sin inntekt. Tjener de under en viss grense fastsatt av Lånekassen (og jeg aner ikke hva satsen er på) vil du få innvilget stipend selv om du bor hjemme. :)

Lenke til kommentar

Selv om du kun får lån så bør du benytte deg av det, da du ikke må betale på det før etter utdanningen. Opprett en høyrentekonto, sett pengene der, og tjen litt ekstra penger på utdanningen.

 

I tillegg er det veldig gunstig rente på dette lånet etter utdanningen. Om du da for eksempel må ta opp lån for å kjøpe deg bolig, kan det faktisk vise seg å være lønnsomt å i steden sitte med penger fra studielånet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...