Gå til innhold

Hvor mye ansvar som lærling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Okay?

 

Det hadde aldri blitt godtatt av meg om jeg var eier av anlegget, men men, nok om det! Er da fullt klar over alt slike ting skjer, og det ER da faktisk slik man lærer... Har selv gått lærling som skipselektriker for en god del år siden, og da gjorde jeg det meste alene... :)

 

Men jeg var teknisk sett ikke alene på anlegget da..... Hadde da alltid folk ikke langt unna som kunne hjelpe og veilede. Så stiller meg fremdeles veldig tvilende til å være alene på anlegg som lærling, man har iløpet av de to årene rett og slett ikke opparbeidet seg nok kompetanse til å kunne håndtere slikt alene.

 

Nå var jeg ikke hvilke "anlegg" du snakker om da... Om det er et hus med 230V og stikkontakter ser jeg ikke problemet, da det er soppas banalt at lite kan gå galt.

 

Min første arbeidsplass var et skip med 10 000V fra generatorer.

 

Det er stort sett i lavspenningsanlegg ulykkene skjer. Ein lavspentmontør er statistisk sett meir utsatt enn ein energimontør, sjølv om dei mest alvorlege ulykkene og dødsfalla stort sett skjer på høgspent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er stort sett i lavspenningsanlegg ulykkene skjer. Ein lavspentmontør er statistisk sett meir utsatt enn ein energimontør, sjølv om dei mest alvorlege ulykkene og dødsfalla stort sett skjer på høgspent.

 

Dette er og fordi at det er lettere å ta snarveier når man jobber med lavspenning, og kanskje ikke følge alle sikkerhetsforeskrifter like godt. Man er kanskje ikke like nøye med å fylle ut papirer, måle om spenningen er koblet ut etc. Har mange ganger sett eksempler på montører eller elektrikere som har jobbet i 30 år uten en ulykke, og når først ulykken skjer er det som regel de aller simpleste tingene man kan tenke seg til.

 

I høyspenning har man ikke mye valg eller mulighet til å jukse litt med sikkerhetsforskrifter og bestemmelser. Får man først en kortslutning eller strømgjennomgang der - er man ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...