Gå til innhold

Test: ZyXEL PLA4201 og PLA5205


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan nevnast at desse vareierer i hastighet etter kor mykje strømtrekk det er på kursen, samt avstand selfølgelig, en varmovn kan skape problemer.

 

Har brukt en del slike hos noen kunder, og det eg er mest fornøgd med er Devolo sine, dei er ekstremt lette å sette opp, sjølv trådløst ol.

 

Har ikkje testa denne men siden den ikkje har trådløst kan det ikkje vere vanskelig her heller :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan nevnast at desse vareierer i hastighet etter kor mykje strømtrekk det er på kursen, samt avstand selfølgelig, en varmovn kan skape problemer.<br><br>

Har brukt en del slike hos noen kunder, og det eg er mest fornøgd med er Devolo sine, dei er ekstremt lette å sette opp, sjølv trådløst ol.<br><br>

Har ikkje testa denne men siden den ikkje har trådløst kan det ikkje vere vanskelig her heller :)

 

Har en Devolo som skal være 200Mbit, men jeg får såvidt 40Mbit mellom disse

Lenke til kommentar

 

Her noterer vi oss beskjedne 20 Mbit/s når signalet altså i tillegg til å bytte kurs, har gått via en jordfeilbryter.

 

Hvordan er dette relevant?

Jordfeilbryteren bruker en liten ringtrafo rundt en av lederne til å detektere jordfeil. Fasestrømmen må altså ikke behandles eller gå gjennom noen elektronikk eller andre kretser.

Det eneste som kan gå utover signalet er spenningstap i tilkoblingsklemmene, men dette er ikke større enn hva man finner på vanlige kurser som er "lenket" sammen fra stikkontakt til stikkontakt.

 

Forslag til ytterligere testing:

- Måle støy/THD på kursene som kan gå utover signalet

- Koble de i hver sin ende av en 50-100 meter installasjonskabel som er galvanisk isolert fra strømnettet?

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

 

Kan nevnast at desse vareierer i hastighet etter kor mykje strømtrekk det er på kursen, samt avstand selfølgelig, en varmovn kan skape problemer.

 

 

Har brukt en del slike hos noen kunder, og det eg er mest fornøgd med er Devolo sine, dei er ekstremt lette å sette opp, sjølv trådløst ol.

 

 

Har ikkje testa denne men siden den ikkje har trådløst kan det ikkje vere vanskelig her heller :)

 

Har en Devolo som skal være 200Mbit, men jeg får såvidt 40Mbit mellom disse
Kor mykje strøm trekkes på dei kursene som er i bruk da? kunne jo tru varmt vanns tanken eller noko anna bruka mykje strøm.Dei eg har brukt har gitt veldig bra ytelse, men på plasser der det er lite strømtrekk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor disse er ønsket å bruke på noe nett noen steder, de vil produsere uønsket støy på nettet som kan/vil over tid ha muligheten til å skade sensitivt utstyr.

 

Man kan på sett og vis sammenligne det med å sitte å se på en konsert på hjemmekinoen og ha en klokkeradio som spiller P3 stående ved siden av seg, ikke altid du vil legge merke til den men den kan bli jævli irriterende.

Lenke til kommentar

Stor forskjell på Jordfeilbryter (egen jordfeil-enhet) og Jordfeilautomat (som brukes i alle nyinstallasjoner)... Jordfeilautomater vil ikke fungere med HomePlug.

 

En annen sak som også må taes høyde for er om man har 2 eller 3 ledere inn i huset. Har man 3 leder kan man fort oppleve at to kurser bruker ulike ledere og derav vil ikke HomePlug'en virke.

 

Dette er essensielt, og burde kanskje vært opplyst om i artikkelen.

Lenke til kommentar

Stor forskjell på Jordfeilbryter (egen jordfeil-enhet) og Jordfeilautomat (som brukes i alle nyinstallasjoner)... Jordfeilautomater vil ikke fungere med HomePlug.

 

De databladene jeg har sett innebærer ringtrafo også i jordfeilautomater.

Hvilken prinsipp mener du de benytter seg av, og hvilke produsenter/merker referer du til?

Lenke til kommentar

Jordfeilbryter er den gode gamle enheten som enten sitter helt "løst" eller "ved siden av" sikringsautomaten. Man kobler selve jordledningen til på hver side, og den senser om strømmen overstiger merkeskiltet.

 

Vi er enige på dette punktet, jeg ser ikke at dette skal ha noen innvirkning på signalkvaliteten da selve fasen/lederene er urørt.

 

 

Jordfeilautomater har ingen jordleder tilkobling. Den senser på om forskjellen i strømmen mellom de to lederene overstiger merkeskiltet.

 

Jordfeilautomater inneholder komponenter som forstyrrer/kutter signallering av HomePlug/Powerline.

Lenke til kommentar
Jordfeilautomater har ingen jordleder tilkobling. Den senser på om forskjellen i strømmen mellom de to lederene overstiger merkeskiltet.

 

Jordfeilautomater inneholder komponenter som forstyrrer/kutter signallering av HomePlug/Powerline.

 

Gid hadde du visst hva du snakket om..

 

I jordfeilautomater er det en ringtrafo rundt begge faselederne.

Hvis strømmen i den ringtrafoen er ulik null betyr det at det går lekkstrøm til jord.

Den trenger med andre ord ingen referanse til jord - noe heller ikke eldre jordfeilbrytere gjør ettersom også de fungerer på eksakt samme måte.

 

HVIS det en gang i tiden har eksistert jordfeilbrytere som senser strøm i jordledning så må dette være eldgamle saker som "sniffet" på jordlederen til den kursen som skulle overvåkes. Like fullt ville det fremdeles ikke påvirket signalet.

 

Når det går strøm i ringtrafoen så trigger den en liten spole som trekker ut "pluggen" og tripper vernet.

Er det de komponentene du mener som har innvirkning på nettverkssignalet?

Lenke til kommentar

Vel, hva mener du at en "løs" jordfeilbryter gjør da? Slike som man monterer ved siden av en sikring, og kobler jordleder for aktuell kurs imellom? Merk at denne ikke hverken er integrert eller sitter fast i selve sikringsautomaten, men er en selvstendig løs enhet (samme type finnes forøvrig som integrert enhet i sikringen, og var forløperen til dagens jordfeilautomater)? Slike finnes det mange av, spesielt i industriell sammenheng hvor jordfeilstrømmen ikke er de standard 30mA eller 100mA...

 

Mulig vi har konflikt angående begreper her, men fint om du opplyser oss om hva du mener er forskjellen på en jordfeilbryter og en jordfeilautomat...

Lenke til kommentar

Nå tror jeg ikke vi skal se bort i fra at nettverkskontakten til PLA4201 kan være en del av årsaken til den dårlige ytelsen:

Ethernet interface: One 10/100 Mbps RJ-45 connector with auto MDI/MDIX support

 

Utover det er det vel distanse, trafikk, støy og kvalitet som begrenser hastigheten.

Lenke til kommentar

enkelt å greit

 

Jordfeilbryter - er "bare" sensing og bryting av jordfeil

 

Jordfeilautomat - er en vanlig automatsikring (overstrøm og kortsluttning bryting) med innebygget jordfeilbryter

 

og ja i begge tilfellene ligger der en ringtrafo rundt lederene å føler på strømmen som går ut i en leder å kommer inn i en annen, om summen av disse blir noe annet en 0 er der jordfeil.

Lenke til kommentar

Vel, hva mener du at en "løs" jordfeilbryter gjør da? Slike som man monterer ved siden av en sikring, og kobler jordleder for aktuell kurs imellom? Merk at denne ikke hverken er integrert eller sitter fast i selve sikringsautomaten, men er en selvstendig løs enhet (samme type finnes forøvrig som integrert enhet i sikringen, og var forløperen til dagens jordfeilautomater)? Slike finnes det mange av, spesielt i industriell sammenheng hvor jordfeilstrømmen ikke er de standard 30mA eller 100mA...

 

Mulig vi har konflikt angående begreper her, men fint om du opplyser oss om hva du mener er forskjellen på en jordfeilbryter og en jordfeilautomat...

 

Den er koblet i serie med selve sikringen og gjør akkurat det samme som man nå til dags har klart å pakke inn i kombiautomaten. Jeg vet svært godt hva du mener - spørsmålet er hva du tror den gjør.

 

Her er iallefall en kort oppsummering av hva som skjer i den lille mystiske boksen:

 

"Hovedstrømmen" glir rett gjennom og er lykkelig uvitende om at det ligger en liten, uskyldig ringtrafo rundt som enhver jordfeil vil indusere en snerten liten spenning i og som igjen vil tvinge en nusselig strøm gjennom selve sekundærsiden og videre igjennom en ny spole i samme krets som reagerer på den nusselige strømmen ved å sette opp en vakkert lite magnetfelt som trekker i en ferromagnetisk liten duppeditt som igjen drar med seg svigermor som tilfeldigvis henger fast i en utløsemekanisme.

 

Skaleringen (30 mA, 100 mA) er gjort ved at de dimmensjonerer sekundærsiden og utløsespolen til den strømmen de ønsker skal trippe vernet.

 

Det hele er banalt enkelt og nesten vakkert.

Lenke til kommentar

Hehe, så du mener at strømmen "hopper" fra sikringen som står ved siden av jordfeilbryteren, og over til jordfeilbryteren da eller? Siden, som du sier, jordfeilbryteren - som står ved siden av - senser jordfeil, altså en enkelt leder med referanse til hva da? Man kan aldri få ett annet resultat enn seg selv, om man sammenlikner seg selv med seg selv....

 

Jordfeilbrytere bryr seg fint lite om hva som går i L1 og L2, og bryr seg bare om strømmen i jordledningen. Jordfeilautomater refererer mellom L1 og L2 og man slipper å koble inn jordledningen.

 

Utsagnet om at "noe annet enn 0 er jordfeil" er ikke korrekt: Strømmen varierer fra kurs til kurs avhengig av eksempelvis tørre rom eller våte rom. I industriell sammenheng benyttes også større strømmer. Så det er ikke så enkelt som "bare en ringtrafo". Dog har du rett i at den blandt annet inneholder en ringtrafo, men også transistor (forsterkning av føletrafo og tidsforsinkelse) og relé for utkobling av sikring.

Lenke til kommentar

^^^ gjaldt denne posten:

 

enkelt å greit

Jordfeilbryter - er "bare" sensing og bryting av jordfeil

Jordfeilautomat - er en vanlig automatsikring (overstrøm og kortsluttning bryting) med innebygget jordfeilbryter

og ja i begge tilfellene ligger der en ringtrafo rundt lederene å føler på strømmen som går ut i en leder å kommer inn i en annen, om summen av disse blir noe annet en 0 er der jordfeil.

Lenke til kommentar

^^^ gjaldt denne posten:

 

 

 

gjør nok ikke det du.... jeg beskrev ikke oppbyggingen av ett sikringskap, jeg beskrev virkemåten og bruksområdet til jordfeilautomat og jordfeibryter.

 

ingenting som hopper å det er helt korrekt det jeg beskriver at summen skal være 0, om du har en 16 amp sikring og der går 14 amp ut i L1 og der kommer inn 13,9 amp i L2 så har man en lekasje. Da blir ikke summen av den utgående og innkommende strømmen 0.

Lenke til kommentar

 

Den er koblet i serie med selve sikringen og gjør akkurat det samme som man nå til dags har klart å pakke inn i kombiautomaten. Jeg vet svært godt hva du mener - spørsmålet er hva du tror den gjør.

 

Her er iallefall en kort oppsummering av hva som skjer i den lille mystiske boksen:

 

"Hovedstrømmen" glir rett gjennom og er lykkelig uvitende om at det ligger en liten, uskyldig ringtrafo rundt som enhver jordfeil vil indusere en snerten liten spenning i og som igjen vil tvinge en nusselig strøm gjennom selve sekundærsiden og videre igjennom en ny spole i samme krets som reagerer på den nusselige strømmen ved å sette opp en vakkert lite magnetfelt som trekker i en ferromagnetisk liten duppeditt som igjen drar med seg svigermor som tilfeldigvis henger fast i en utløsemekanisme.

 

Skaleringen (30 mA, 100 mA) er gjort ved at de dimmensjonerer sekundærsiden og utløsespolen til den strømmen de ønsker skal trippe vernet.

 

Det hele er banalt enkelt og nesten vakkert.

Vel, funksjonen for hva den gjør er ikke noe problem, men jeg kommer litt til kort med hva som faktisk skjer inni jordfeilautomaten NÅR man benytter HomePlug/PowerLine, men det fungerer i alle fall ikke... Kanskje du vet hvorfor det ikke fungerer?

Lenke til kommentar

Hehe, så du mener at strømmen "hopper" fra sikringen som står ved siden av jordfeilbryteren, og over til jordfeilbryteren da eller? Siden, som du sier, jordfeilbryteren - som står ved siden av - senser jordfeil, altså en enkelt leder med referanse til hva da? Man kan aldri få ett annet resultat enn seg selv, om man sammenlikner seg selv med seg selv....

 

Jordfeilbrytere bryr seg fint lite om hva som går i L1 og L2, og bryr seg bare om strømmen i jordledningen. Jordfeilautomater refererer mellom L1 og L2 og man slipper å koble inn jordledningen.

 

Utsagnet om at "noe annet enn 0 er jordfeil" er ikke korrekt: Strømmen varierer fra kurs til kurs avhengig av eksempelvis tørre rom eller våte rom. I industriell sammenheng benyttes også større strømmer. Så det er ikke så enkelt som "bare en ringtrafo". Dog har du rett i at den blandt annet inneholder en ringtrafo, men også transistor (forsterkning av føletrafo og tidsforsinkelse) og relé for utkobling av sikring.

 

Er nå en stund siden jeg brukte jordeilbrytere, men den forankobles en eller flere kurser uten en jordleder innblanda...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...