Gå til innhold

Fotointeresserte fnyser avmobilkameraet


Anbefalte innlegg

Jeg driver ikke med foto, men datt innom tråden. Jeg vil kommentere din påstand.

 

For en novise vil ikke et speilkamera gjøre jobben bedre, det står på fotografen siden kameraet er bedre enn fotografen.

For en proff/viderekommen/særdeles interessert vil ordentlig redskap ha uttelling siden de vil kunne få den siste lille biten ut av å ha et grovere redskap.

 

Det har nok mere for seg med bedre redskap for eksperter, men også jeg som novise gjør en vesentlig bedre jobb med ett bra kamera enn en mobiltelefon.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en novise vil ikke et speilkamera gjøre jobben bedre, det står på fotografen siden kameraet er bedre enn fotografen.

For en proff/viderekommen/særdeles interessert vil ordentlig redskap ha uttelling siden de vil kunne få den siste lille biten ut av å ha et grovere redskap.

Et "godt" kamera _kan_ gjøre en novise i stand til å ta bedre bilder. Eksempelvis så vil 14 Ev DR gjøre at innstilling av eksponering i kamera er mindre kritisk, mao så kan fotografen være mer "bevisstløs" og enkelt fikse ting i Photoshop Elements i etterkant.

 

Et "godt" kamera _kan_ gjøre en proff i stand til å ta bedre bilder. God tracking autofokus/høy framerate kan(sammen med en avansert bruker) la deg fange motiver som beveger seg rask og kaotisk.

 

Et "godt" kamera _kan_ være irrelevant for gode bilder. Bilder som først og fremst har sin verdi i å være unik (første bilde av sønnen din som går), eller stor estetisk verdi (komposisjon, ...) men som ikke stiller spesielt store tekniske krav til kamera (mye og jevnt lys, lite bevegelse, etc) kan kanskje like gjerne være tatt med et enkelt kamera som over-the-top digital mellomformat.

 

Jeg synes hele diskusjonen er litt tullete. Det er forskjeller mellom kamera. I noen situasjoner er det ene å foretrekke over det andre. Det er mulig å lage "gode" bilder med alle kamera, men alle "gode" bilder kan ikke lages med et vilkårlig kamera.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...