Gå til innhold

Lånekassen og opplysningsplikt


Nithog

Anbefalte innlegg

Jeg har studert ved et universitet for en del år siden, og fullførte ikke utdanningen. Det siste semesteret, avbrøt jeg utdanningen i midten av november. Jeg sluttet rett og slett å gå på forelesningene, og møtte naturligvis ikke opp til eksamen. Jeg var ikke klar over at jeg måtte melde ifra til lånekassen om dette, så jeg mottok lån inntil slutten av semesteret.

 

Nå er det gått en del år, og jeg har kommet inn på drømmestudiet i høst. Jeg venter på svar fra lånekassen, og er litt bekymret for at jeg kanskje får et negativt svar fra dem ang. søknaden min om lån.

 

Jeg er innenfor forsinkelsesgrensen, og er good to go der, men vet noen om lånekassen har mulighet for å vite at jeg avbrøt utdanningen for noen år siden, eller om det bare kommer fram slik at jeg ikke har bestått eksamen? Og om de evt. vet at jeg avbrøt studiene uten å si ifra, er sjansene store for at det blir merkbare konsekvenser ut av det?

 

Universitetene sier jo ikke ifra til lånekassen om man slutter å studere der, så lånekassen får kun melding om at man har bestått eksamen? Så dette vil kun gå på hvor mange studiepoeng jeg er forsinket med, right?

 

Stresser jeg unødvendig her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da du tok lån og stipend signerte du en avtale om at du skal informere dem om avbrudd og forandringer, Er ikke 100% på det men du får avvente svar fra lånekassen. Men tror nok renta har løpt på det lånet ditt du

 

Åjada, renten har løpt. Men det var ikke det jeg spurte om. Er klar over at man har opplysningsplikt og, derfor jeg skriver her nå.

 

Husker ikke hvor lenge man kan få penger uten poeng, men det var et par i klassen min som måtte bevise 60 poeng før de fikk penger igjen.

 

Som sagt, dette gjelder ikke forsinkelser eller poeng, dette gjelder opplysningsplikt :)

Lenke til kommentar

Opplysningsplikten: De kan nekte deg mer lån grunnet mislighold og kreve det du allerede har fått, tilbakebetalt.

Verste som kan skje så fremt du ikke kan fremlegge skjellig begrunnelse for at du ikke fullførte året/semesteret du fikk støtte

 

Som jeg skrev tidligere, du må nok vente til de har svart deg, for kundebehandler på telefon vil kunne gi deg en vurdering men aldri ett definitivt svar da det sjelden er den aktuelle saksbehandler som sitter med saken din.

De er vanligvis greie folk så håper på det beste for deg :) Lykke til iallefall.

Endret av technicality
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette skal ha altfor store konsekvenser.

 

Nå vet ikke jeg hvordan det var hos deg, men vanligvis om du velger å møte opp på forelesninger eller ikke, vil det jo være det samme om du slutter å møte opp i september eller desember. Du har fremdeles studierett på studiet og kan gå opp til eksamen (dette med mindre du meldte fra til universitetet).

 

Ergo er det kun eksamen som ikke er bestått (forsinkelse i studieprogresjon) og du vil få innvilget søknaden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opplysningsplikten: De kan nekte deg mer lån grunnet mislighold og kreve det du allerede har fått, tilbakebetalt.

Verste som kan skje så fremt du ikke kan fremlegge skjellig begrunnelse for at du ikke fullførte året/semesteret du fikk støtte

 

Ja det er akkurat det jeg er bekymret for. Men realistisk sett så er det vel ganske usannsynlig at lånekassen vet jeg avbrøt studier i november, men ikke ved semesterslutt, med mindre det er noen detaljer vi har oversett... Vi får satse på det går bra! Takk for hjelp folkens :)

Lenke til kommentar

Har opplevd det samme, men jeg meldte fra til skolen i slutten av den måneden jeg "faktisk" slutta, og venta en stund med å melde fra til lånekassen, og fikk en utbetaling i mellomtiden.

 

Fikk svar fra lånekassen etter noen uker på at jeg hadde slutta, og der skrev de:

 

"lånekassen har fått opplyst fra ditt studiested at du ble sluttført 20. april. Da du meldte fra til oss den 16. mai har du derfor fått en utbetaling du ikke var berettiget til".

 

Stod ikke noe mer, kun dette. Skal gå nytt studie nå, og søkte på nytt og fikk alt innviliget, ikke noe problem tydeligvis. Jeg ble jo "busta", og det gikk bra fordet. Så det går sikkert bra TS. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er akkurat det jeg er bekymret for. Men realistisk sett så er det vel ganske usannsynlig at lånekassen vet jeg avbrøt studier i november, men ikke ved semesterslutt, med mindre det er noen detaljer vi har oversett... Vi får satse på det går bra! Takk for hjelp folkens :)

 

Tenkte heller på at du hoppet av studiet og det har gått noen år siden de har hørt noe fra deg, slik jeg forstår det du skrev i førsteposten iallefall

Lenke til kommentar

Tenkte heller på at du hoppet av studiet og det har gått noen år siden de har hørt noe fra deg, slik jeg forstår det du skrev i førsteposten iallefall

 

Jeg har ikke fått andre meldinger av lånekassen de siste årene enn meldinger om at jeg må begynne å betale ned av det totale beløpet jeg skylder, det var et halvt år etter jeg sluttet på universitetet. Hittil har jeg bare søkt om betalingsutsettelse uten problemer. Og har ikke hørt noe om brudd på opplysningsplikt eller lignende. Så prosessen ser helt vanlig ut, med mindre de har informasjon som ikke har vært relevant utenom hvis jeg hadde søkt studielån på nytt.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke fått andre meldinger av lånekassen de siste årene enn meldinger om at jeg må begynne å betale ned av det totale beløpet jeg skylder, det var et halvt år etter jeg sluttet på universitetet. Hittil har jeg bare søkt om betalingsutsettelse uten problemer. Og har ikke hørt noe om brudd på opplysningsplikt eller lignende. Så prosessen ser helt vanlig ut, med mindre de har informasjon som ikke har vært relevant utenom hvis jeg hadde søkt studielån på nytt.

 

Aaah, nei du fikk det til å virke som om du ikke hadde hatt noe kontakt med lånekassen siden da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...